به گزارش نماینده به نقل از رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عصر پنجشنبه در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه بابل، اظهار داشت: هیچ شادی افزونتر از دیدن طلاب جوان را در یاد ندارم؛ خوشبختانه تمام شما با بصیرت کافی این راه را انتخاب کردهاید و میدانید با تلاش و کوشش در این عرصه موفق خواهید بود؛ زمانی که بنده و امثال بنده وارد حوزه علمیه شدیم هیچ آینده روشنی برای خود متصور نبودیم؛ کسی در حوزه پیشرفت نمیکرد و از آن عده کم تعدادی زیادی برای فرار از سربازی به حوزههای علمیه میآمدند.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: به برکت انقلاب و امام خمینی (ره) و پس از ایشان جانشین شایستهشان سطح فکر و علم مردم ارتقا یافته است؛ مردم برای دین و ارزشهای آن احساس مسئولیت میکنند؛ جوانانی مانند شما فکر میکنند و این راه پر سعادت را بر میگزینند.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم برای رسیدن به سعادت سه عامل دانستن علوم اسلامی برخاسته از حوزه٬ تقوا و بصیرت را مایه سعادت طلاب برشمرد و تصریح کرد: افرادی مانند شما علوم اسلامی را تقسیم کرده و هر کس خود را وقف فراگیری کامل قسمتی از آن کند؛ زیرا هیچ کس نمیتواند کل علوم اسلامی را در طول زندگی خود دریابد همان گونه که دانستن علوم مختلف دیگر مانند پزشکی٬ صنعت٬ عمران و مانند آنها برای هر کسی ممکن نیست.
وی دانستن علوم اسلامی را برای رسیدن به سعادت کافی ندانست و خاطر نشان کرد: تقوا یکی از عواملی است که باعث میشود انسان به راه اشتباه وارد نشود ولی کسانی نیز بودهاند که بدون بصیرت حتی با وجود داشتن علم و تقوا به بیراهه رفتهاند.
آیت الله مصباح یزدی با توجه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) علمای آخر الزمان را جانشینان پیامبر توصیف کرد و گفت: روحانی شدن یعنی بر جای پیامبر تکیه زدن پس به این نکته توجه داشته باشید تا انگیزه بیشتری برای تحصیل در علوم دینی به دست آورید؛ درس را برای گرفتن نمره نخوانید و با عمق مطالب درسی خود که بعدها بیش از این به درد شما خواهد خورد آشنا شوید.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به آیه ۱۷۶ سوره اعراف اشاره کرد و اظهار داشت: مبادا عالم باشید ولی از هوای نفس تبعیت کنید؛ عالم با تقوا باشید.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: سر منشأ بسیار از فرقههای انحرافی عالمان با تقوا بودهاند؛ افرادی با علم و تقوا عوامل آمریکا و انگلیس شدهاند؛ هر چند اعتقاد داریم که علمای عربستان از ابتدا دارای انحراف بودهاند ولی نمیتوان اینها را عامداً و عالماً در مسیر خلاف اسلام دانست.
وی تصریح کرد: متأسفانه الان گروههایی داریم که اسمی نمیبرم ولی خوش ظاهر و حرفهای خوبی میزنند ولی عملاً سودشان به سود آمریکا٬ انگلیس و اسرائیل است؛ تذکر داده میشود٬ به گوششان نمیرود که آنها استفاده میکنند؛ آنها میگویند به ما چه که آمریکا و انگلیس و اسرائیل سود میبرند؛ به خیال خودشان در مسیری خدایی گام برمیدارند ولی آگاه نیستند.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ابراز داشت: پر کردن خلأ وجود پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) واجب کفایی است که اگر کسی بود میتوان از علوم او استفاده کرد ولی اگر عالم اسلامی به اندازه کافی وجود نداشت مانند نماز بر شما واجب است تا به دنبال علوم دینی رفته و آنها را فرا بگیرید.
این استاد درس خارج افزود: جدای از سه رکن علم٬ تقوا و بصیرت یاد شده روحانیت باید از تاکتیک خدمت به مردم برای جلب اعتماد آنها استفاده کند؛ مردم باید از رابطه خود با علما احساس کنند که عالم اسلامی در پی خدمت به آنهاست.
وی تصریح کرد: خداوند به انبیای فرمود که قل لا اسئلکم اجرا یعنی بگو که از شما دستمزدی نمیخواهم؛ امام خمینی (ره) نیز بر ساده زیستی و زهد روحانیت تأکید میکردند؛ روحانیت باید بی اعتنا به مال دنیا باشد تا مردم به او علاقمند شوند.
آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اگر مردم از نوع رفتار روحانیت احساس کنند که نماز خواندن٬ موعظه کردن و منبر رفتن او مغازهای است برای سوء استفاده از آنان؛ به روحانیت بی اعتماد خواهند شد؛ هر چند فرض بر وجود سه رکن یاد شده است و کسی که تقوا داشته باشد این کار را انجام نمیدهد ولی ممکن است کسی تقوا داشته باشد ولی به نوعی با مردم رفتار کند که از حرکات او برداشت غلطی داشته باشند؛ سخن من این است که باید به فکر برداشت مردم هم باشیم.
رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان سخنان خود بر اهمیت توسل به اهل بیت تأکید کرد و گفت: شما برای زیارت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) هزینه زمانی و مادی انجام میدهید تا توسلی به این بزرگان داشته باشید؛ سعی کنید در کارهای خود معنویت را داخل کرده و حتی در کارهای کوچک از خدا بخواهید و متوسل به انبیا و اولیای الهی شوید حتی با گفتن «مولای ادرکنی» بدون هیچ هزینه و کار سنگینی؛ اگر ائمه بدون نیاز جلو آمده و کار شما را سهل کنند نوعی جبر ایجاد میشود.