به گزارش نماینده، حجتالاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی، نماینده ۵ دوره مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم مهمان این هفته برنامه «شناسنامه» بود.
اکرمی در ابتدا گفت: من در سال ۴۰ برای طلبگی وارد قم شدم و حجتالاسلام حسن روحانی هم همان سال از سمنان به قم آمدند و در مدرسه آیت العظمی گلپایگانی مشغول به تحصیل شدند. من نیز در مدرسه جهانگیرخان قم مشغول به تحصیل شدم. در خیلی از درسهای سطح با هم همدوره و هم سطح بودیم. من در طول این ۵۳ سال از روحانی هوش، گوش، دانش و کوشش را دیدم.
اهالی فرهنگ هم ارشاد میخواهند هم گشت ارشاد
وی در مورد اینکه آیا اختلاف نظری با حجتالسلام روحانی دارد گفت: بله حتما. روحانی در تالار هنر سخنانی با هنرمندان داشتند و به شوخی گفتند اهل فرهنگ ارشاد و گشت ارشاد نمیخواهند. من وقتی به قرآن مراجعه کردم دیدم که اهل فرهنگ هم ارشاد و هم گشت ارشاد میخواهند. دلیل من آیات قرآن مجید است. اهل فرهنگ حتما دقت و صرافت دارند و مراقبتشان هم باید زیاد باشد و افراد دلسوز خیرخواه هم باید مراقب آنها باشند و هرجا که لازم است به انها تذکر دهند.
اکرمی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور از این حرف شما گله نکردند گفت: ما هفتهای ۳ روز پای درس آیت الله خامنهای به عنوان شاگرد مینشینیم. در این جلسات نقد و انتقاد میکنیم و اشکال میکنیم و در برخی اوقات ایشان این اشکالها را میپذیرند. اصلا بافت حوزه علمیه و طلبگی اینگونه است که که ضمن احترام به استاد مطالبی را که به ذهنمان میآید بیان کنیم.
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور برای دوره چهارم هم سمنانی باشد، به شوخی گفت: نصفش با خدا و نصف دیگر آن با بنده خدا است.
وی در ادامه گفت: من حقیقتا طلبه شدنم را مدیون پسر عموی عزیزی میدانم که در سمنان کاسب بود. او فرد مومن و شریفی بود. کاسب دیگری بود که به سمنان آمد و تشخیص داد که یک روحانی که بتواند مجالس را اداره کند در سمنان وجود ندارد و برای همین نیت کرد که ۲ نفر را برای فراگرفتن دروس طلبگی به قم بفرستد. پسر عموی من ایشان را به من معرفی کرد. من چون پدرم را از دست داده بودم با مادرم و مادربزرگم مشورت کردم و آنها با این موضوع موافقت کردند و من برای نحصیل به قم آمدم.
اکرمی در مورد آشنایی با امام خمینی(ره) گفت: مرحوم آیتالله العظمی سال ۴۰ درگذشت و سال ۴۱ داستان انجمنهای ایالتی و ولایتی شروع شد و مبارزه کلید خورد. «علم» نخست وزیر بود و انجمنهای ایالتی و ولایتی را تصویب کرد اما علما نپذیرفتند و به مقابله با آن پرداختند. امام خمینی(ره) آنجا بین مراجع شناخته تر شد. شجاعت، هوش و دقت او بیشتر جلب توجه میکرد و ما هم که طلبه بودیم با ایشان آشنا شدیم. تا اینکه جریان مدرسه فیضیه پیش آمد.
وی ادامه داد: در دوم فروردین ۴۲ حمله به فیضیه رخ داد. من در آن زمان کت و شلواری بودم و در مدرسه فیضیه حضور داشتم. مرحوم انصاری قمی شروع به سخنرانی کرد که گاردیها با فریاد جاوید شاه به طلاب حمله کردند. ما به حجرهها رفتیم و پنهان شدیم. ما ۱۵ خرداد در فیضیه نبودم ولی موارد دیگر در آنجا حضور داشتم. من تحت تعقیب بودم ولی هیچ وقت دستگیر نشدم.
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم در مورد فعالیتش بعد از انقلاب گفت: بعد از پیروزی انقلاب حجتالاسلام غلامرضا صفایی به عقیدتی سیاسی ارتش رفت و من را که هم محلیه آنها هم بودم برای همکاری صدا زد. اولین مسئول عقیدتی سیاسی نیروی هوایی من بودم تا سال ۶۲ که روحانی میخواست بیاید از تهران نماینده شود و من به سمنان رفتم و از آنجا برای سه دور نماینده شدم و بعد به تهران آمدم و از تهران نماینده مجلس شدم. چون من سمنانی بودم و با آنجا ارتباط داشتم به آنجا رفتم و خودم را مطرح کردم. من گاهی از روحانی راهنمایی هم میخواستم. بعد از اینکه نماینده شدم ایشان به من به عنوان راهنمایی گفت مذاکرات مجلس را گوش بده، آیین نامه مجلس را مرور کن و روی اصول قانون اساسی هم دقت کن.
اکرمی در مورد دلیل به تهران آمدن روحانی برای نمایندگی این استان در مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ شروع شده بود و او در مسائل جنگی با آیت الله هاشمی و رهبر معظم انقلاب همکاری میکرد و نمیتوانست به وظایف حوزه انتخابیه شهرستانی برسد و برای همین به تهران آمد و داوطلب شد و رای آورد.
وی در مورد شورای عقلای مجلس گفت: در دوره دوم ما در کمیسیون دفاع بودیم و ایشان رئیس کمیسیون بود که بحث شورای عقلا مطرح شد تا عمدتا در بحث دفاع مقدس و مسائل جانبی آن جلساتی داشتیم و موضوعاتی مطرح میکردیم. محلوجی، هادی نجفآبادی، روحانی و خیلیهای دیگر عضو این شورا بودند.
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم در مورد مطرح شدن بحث اسلام ناب و اسلام آمریکایی در مجلس سوم گفت: تا آیت الله هاشمی ریاست مجلس را به عهده داشت، بگو مگو و جبهه بندی بود اما خیلی موج بر نمیداشت. هم پیام امام و هم تذکر ایشان را دریافت میکردیم ولی تقریبا آرامش بود. اما بعد از هاشمی ما با موجها و اختلافاتی روبهرو شدیم و آن شرح صدر و فرانگری آیت الله هاشمی وجود نداشت و جبههگیری ها شروع شد و امام خمینی(ره) که از دنیا رفت بگو مگوها شروع شد و بحث انشقاق مجمع روحانیون پیش آمد. جامعه روحانیت و مجمع روحانیون یک مقداری نمیتوانستند در روشها با یکدیگر هماهنگ شوند. هماکنون نیز ما گاهی در بینشها و روشها اختلاف داریم. در برابر امام خمینی(ره) کسی جرات مخالفت نداشت اما در زمان رهبر انقلاب برخیها راه نیامدن. با اینکه من باور دارم کار آیت الله العظمی خامنهای به مراتب سختتر از دهه اول انقلاب است.
اکرمی در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکردید امام خمینی(ره) در آن زمان قطعنامه را بپذیرند، گفت: روحانی مطالب را نمیگفت و کتمان میکرد مگر اینکه ما خیلی به او اصرار میکردیم. من از آنجایی که مخبر کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی بودم، تقریبا برایم روشن بود که جنگ نمیتواند به یک نقطه مطلوب برسد که ما پیروز شویم. ما با این مواجه شدیم که هرگز غرب و شرق اجازه پیروزی به ایران را نمیداد. تا بالاخره داستان تصرف فاو و ... زمینه را فراهم کرد که به یک قطعنامه برسیم.
وی در مورد اینکه روز رحلت امام خمینی(ه) کجا بوده است، گفت: من در جماران بودم و با حجتالاسلام و المسلمین ری شهری به خانه بازگشتیم و فهمیدیم امام فوت کرده است. فردا صبح اول وقت وارد مجلس شدم که حیاتی در تلویزیون آن بیانیه را خواند. من در مجلس بودم که اعضای خبرگان برای تشکیل شورا میآمدند. بیات که منشی جلسه بود به من گفت آقای اکرمی شما در این مجلس روضه بخوان. من پشت تریبون رفتم و روضه وداع امام حسین(ع) با تصحابش را خواندم و عزاداری مناسبی کردیم و بعد وصیت نامه امام را آوردند و آیتالله خامنهای وصیت نامه را خواندند. عجب روز تلخ و سخت و سنگینی بود. ما نمایندگان که بیرون آمدیم مجلس شورای خبرگان تشکیل شد.
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکردید آیت الله خامنهای رهبر شوند، گفت: در آن زمان ذهن ما به شورا بیشتر نزدیکتر بود. تقریبا نزدیک غروب من حجتالاسلام ناطق را دیدم که با شادی و بشاشیت آمد و خبر داد که رهبر معظم انقلاب انتخاب شد و این لباس آراسته و بایسته به تن ایشان پوشانده شد و ما نماز مغرب خوبی را خواندیم و خدا را شکر کردیم که هنوز ۲۴ ساعت از ارتحال امام نمیگذرد، کشور دارای رهبری شد که از نظر عقل، تجربه، بیان، منطق، نطق و آزمایشات مجلس، ترور، جنگ و ... فرد با تجربه ای بود.
وی گفت: من خیلی صاف و با صداقت بگویم که قرآن میگوید من شما را گوناگون آفریدم. افراد در بینش، نگاه، همت، شجاعت و اخلاق متفاوت هستند. انقلاب اسلامی ما وجدانا یک چیز استثنایی است. مرحوم زوارهای میگفت من تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام را در این ۲۵ سال مشاهده کردم. آدمهایی بودند که زندان رفته و شکنجه دیده بودند اما تحملشان کم بود. ما در خاطرات آیتالله مطهری میخوانیم که هم آقای مهدوی هم دیگران میگفتند که آیت الله مطهری آشفته آمدند و گفتند برخی مرحوم لاهوتی را برای فرماندهی سپاه معرفی میکنند. او آدم پر جوشی است ولی هوش لازم را ندارد و عدهای او را دوره میکنند و مطالبی را میگویند که او میپذیرد و مشکل ایجاد میشود. برخی از هم لباسی ها و غیر هم لباس ما نتوانستند برخی چیزها را ببینند و تحمل کنند.
اکرمی در مورد اینکه از کجا تجمل گرایی در بین برخی مسئولان نظام آغاز شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب بقدری مشکلات و مسائل حاشیه ای در طول این ۳۶ سال به وجود آوردند که مسئولین ما فرصت نکردند جلوی برخی آسیبها و آفات را بگیرند. یک مقداری ما با هم رو دربایستی داریم. من کاری با استکبار غرب و شرق ندارم چون آنها همیشه با ما دشمن بودند و ما باید همیشه آمریکا را شیطان بدانیم چون این متن قرآن و تجربه تاریخ است. البته ما بنای تشنج هم نداریم. ما باید رودربایستی را با خود کنار بگذاریم. من ۲۰ سال نماینده مجلس بودم، ۵ دوره در دوران جنگ، سازندگی، اصلاحات و بعد. من بودم و وجدانم که به وظیفهام عمل میکنم یا نکنم. یک روز در این ۲۰ سال من را در اتاقی از مجلس نبردند و بگویند تو چه کار میکنی و کارنامه ارائه کن. این که نمیشود. اگر مجلس در راس امور است که قطعا هست باید نظارت بر ان هم باشد. همینطور در قوه مجریه هم اینگونه باشد. اگر وزیری دارد به خوبی کار میکند باید او را تشویق کنیم و اگر بد کار میکند باید با او رودربایستی نداشته باشیم و بگوییم. این تعارف ها در مجلس و قوه مجریه و قضاییه و حتی در گویندگان و طلاب ما وجود دارد. در کشور ما باید سیستم تشویق و تنبیه وجود داشته باشد.
بعضیها در دوره ششم مجلس عاقبت بخیر نشدند
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت یازدهم در مورد اینکه چرا اکثریت مجلس پنجم در مجلس ششم رای نیاورد و اینکه برخی میگویند این موضوع به دلیل این است که اکثریت مجلس پنجم خیلی به بحث عدالت اجتماعی که دولت سازندگی به آن توجه نمیکرد خیلی حساس نبودند، گفت: نه اینگونه نیست. من معتقدم اگر قرار است دولت ها و مجلس ها را با هم مقایسه کنیم باید به شرایط آن زمان برویم. وقتی آیت الله هاشمی از مجلس رفت به ریاست جمهوری جنگ تمام شده بود و باید ببینیم با چه شرایطی دولت را به دست گرفت. در سال ۹۲ که حجت الاسلام روحانی ریاست جمهوری را پذیرفت باید ببینیم در چه شرایطی دولت را به دست گرفت. یک کلمه گفت خزانه خالی و چقدر سرزنش شد. البته چون در تلویزیون گفته بود عده ای گفتند نباید میگفت. به نظر من هم دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی دوره خاصی بود.
اکرمی در مورد رای نیاوردن در مجلس ششم گفت: بقدری ما را در هجمه قرار دادند که غیر آیت الله هاشمی و حداد عادل کسی رای نیاورد و من هم نفر ۵۱ بودم. تبلیغات و هزینههایی که کردند باعث وجود نگاههایی شد که ما از دور خارج شدیم. من نفر عادی بودم. آقایان روحانی، رضایی، احمدینژاد و خیلیهای دیگر هم بودند. اینها برای خودشان قهرمان و پهلوانی بودند ولی بعضیها در دوره ششم عاقبت بخیر نشدند.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس ششم را پیگیری میکردید یا نه، گفت: خیلی کم. اگر کسی از من بپرسد در مورد این ۹ دوره مجلس میگویم دور اول وجدانا مجلس ویژه ای بود شرایط و ادم های ویژهای بودند. کشور در حال التهاب و جنگ بود و ماجراهای لانه جاسوسی و داستان طبس پیش آمد. واقعا از این نظر مجلس استثنایی بود و در بعد منفی انصافا مجلس ششم مجلس منفی بود. مخصوصا داستان تحصن و اعتصابشان خیلی بد بود.
هاشمی رفسنجانی شدیدا خوش بین و عاطفی است
رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری دولت در مورد تخریب هاشمی رفسنجانی در مجلس ششم گفت: من درباره هاشمی دو نکته دارم که این را کم گفتم. یک آیت الله هاشمی جدا آدم عاطفی است یعنی تقریبا وقتی به ایشان بگویید که بنا به فلان دلایل باید فاصله بگیری، تحمل آن برای ایشان دشوار است، می گوید نه آقا این زندان بوده، این با ما بوده، حالا نظرش با من مختلف است از نظر عاطفی شدیدا عاطفی است. از نظر خوش بینی هم شدیدا خوش بین است یعنی باور کنید آقای هاشمی الان هم نمیتواند تحمل کند که بعضی ها بلاخره با انقلاب نیستند، درحالی که از آنها توقع و انتظار است اما او حاضر نیست به زبان بیاورد به دلیل خوش بینی هایی که دارد.
اکرمی در پاسخ به این سوال که در سال ۷۶ که در ستاد ناطق نوری بودید فکر میکردید خاتمی رای بیاورد، گفت: من ایام تبلیغات آقای ناطق به استان همدان و کرمان رفته بودم. روز چهارشنبه که تبلیغات تمام می شد من همدان بودم. ۵ شنبه آمدم و جمعه رای گیری شد. ما شام جمعه دیدیم اوضاع قمر در عقرب است و به این صورت من احتمال نمیدادم. آن هفتهای که قضایا را دگرگون کرد من تهران نبودم.
وی در پاسخ به این سوال که هاشمی سمت ناطق بودند یا خاتمی گفت: از نظر روحی شاید با اقای ناطق بود اما از نظر عملی نه مخصوصا آن خطبه که خیلی وضع را دگرگون کرد. تبلیغات به گونه ای بود که می گفتند بنویس خاتمی و بگیر ناطق. خوش انصاف ها جو را آنچنان بوجود آورده بودند که کسی باور نمی کرد. خطبه اقای هاشمی از باب جلوگیری از تقلب بود اما آنها وجدانا سو استفاده کردند.
احمدی نژاد پرتلاش اما قانون گریز بود
اکرمی در پاسخ به این سوال که در دوره نهم ریاست جمهوری شما به آقای هاشمی رای دادید، گفت:بله. من نگاهی دارم که اگر بتوانم آن را دنبال میکنم به نظرم همان طور که زمان امام رحمت الله علیه بعد از ۱۰ سال تجدید نظر در قانون اساسی صورت گرفت نخست وزیری و شورای رهبری و شورای قضایی حذف شد و خیلی تغیراتی بوجود آورد. الان هم من در مجلس هشتم به بعضی از بزرگان گفتم آقایان بعد از ۲۵ سال جا دارد شما خدمت مقام معظم رهبری بروید مشورت بدهید که یک تجدید نظری در قانون اساسی بوجود بیاید. یکی این که رئیس جمهورد دو دوره که دیگر هیچ در ذهنش نباشد که با فاصله ای باز می تواند داوطلب باشد و به میدان بیاید میدان خدمت که فقط ریاست جمهوری نیست این باعث می شود که همچنان نگاهش به آینده نباشد. ما دوره ریاست جمهوری چهارساله را ۵ ساله بکنیم که یک مقداری زمان طولانی تر شود مجلس را هم همینطور حالا اگربخواهیم دو دوره یا سه دوره بحث تفاوت دارد. ولی یک جایی ببندیم که این قدرت در گردش باشد که تجربه ها در گردش ازش استفاده شود ومن خیال نکنم مثلا وکیل مادام العمرم یا رییس جمهور مادام العمرم یا می توانم و امثال اینها البته در دنیا هم وجود دارد در اروپا هم دودوره بیشتر نیست. بنظرم این کار باید انجام بگیرد. من به ذهنم نمی آمد که آقای هاشمی دوباره داوطلب شوند. ولی وقتی آمد من همین الان هم ایشان را مورد احترام قرار می دهم وایشان را شناسنامه انقلاب می دانم. وصدالبته اشتباهاتی هم برای ایشان قبول دارم. در ۸۴ بین اصول گراها خیلی تعدد شد آقای لاریجانی و معین واحمدی نژاد وخیلی ها در دور اول آمدند وازهم پاشید در مرحله بعدی خیلی ها نسبت به ایشان کوتاه آمدند مخصوصا کسانی که در دوره مجلس ششم ایشان را ناموفق کردند آنها د راین دوره هم نقش داشتند. عذر می خواهم این حمایت کسانی که باایشان تضاد داشتند ازایشان حمایت کردند عین حمایت آقای کرباسچی شد معاون اول آقای کروبی بعد به میرحسین رای داد این که فایده ندارد خیلی ناجور است. اگرکسی به میدان آمده باید واقعا کاربکند آنها کارنکردند.
وی در پاسخ به این سوال که نقطه قوت وضعف ۸ سال ریاست جمهوری آقای احمدی نزاد چه بود گفت: آقای احمدی نزاد تلاش وکوشش و دوندگی کرد اما وجدانا قانون مدار نبود قانون گریز بود مهرومحبت را شعار داد.
حصر قانونی و شرعی است
اکرمی در پاسخ به این سوال که در انتخابات ۸۸ چطور حاج اقای اکرمی سمت میرحسین موسوی رفتند، گفت: من تنها نبودم ستادی تشکیل دادیم آقای غفوری فرد و دکتر آخوندی و آقای کاتوزیان ومن بودم وانصارالله؟ ستادی به عنوان حمایت از میرحسین من برای خودم سه تا دلیل داشتم خوب دوران دفاع ایشان نخست وزیر بود چندسالی هم که من نمایند بودم ایشان را از نزدیک دیدم ساده زیستی و کوشش و تلاش. بیست سالی هم که از زمان نخست وزیری تا آن زمان خ داده بود من انصافا نقطه منفی از ایشان ندیدم در جامعه روحانیت مبارز هم نشسته بودیم برخی صحبت کردند که آقای میرحسین با رهبری زاویه دارد به دلیل آن قراین دوره ریاست جمهوری ونخست وزیریش. آیت الله امامی کاشانی در آن جلسه نقل کرد گفت من از ایشان سوال کردم اقای میرحسین شما با آقا زاویه فکری وعملی داشتید الان چه می گویید؟ ایشان با صراحت نقل کرد که آقای میرحسین گفته است که من رهبری آقا را قبول دارم ان زمان زمان خودش بود و الان زمان دیگر است. بنابراین من علاقه مند به آقای موسوی وبه این دلیل انتخاب کردم قانون مداری و ساده زیستی و کوشش آن دوران نخست وزیری نداشتن هیچ نقطه منفی آن بیست سال این هم نسبت به ولایت فقیه. ولی در همان دوره تبلیغات در ستادی که ما داشتیم یکی دومورد، مثلا برخی هوادارانش شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران می دهند من به آقای دکتر آخوندی گفتم که به میرحسین بگو این شعار ها یعنی چی ماهمچین چیزی نداریم ما فلسزین را به عنوان کار استراتازیکی داریم نه به عنوان تاکتیک و این حرف ها و نمی شود. ویک مورد دیگر به اقای آخوندی گفتم به میرحسین منتقل کند چهارشنبه آخرین روز تبلیغات به قول آقای ناطق کرکره را کشیدیم پایین و ۵ شنبه شد و جمعه هم رای گیری بود بعد از انتخابات من در مراسم تنفیذ آقای احمدی نژاد در رهبری ومراسن تحلیف در مجلس شرکت کردم نامه تبریک نمایندگان را امضا کردم وبعدآنچه که در خیابان ها گوشه و کنار چه عاشورا چه غیرعاشورا و روز قدس اتفاق افتاد همه را از دم محکوم کردم والان هم باورم این است که حصری که انجام گرفته قانونی و شرعی است ومن با تمام وجود آن را پذیرا هستم ومقام معظم رهبری روی دشمن ما حساسند وباید هم باشند امریکا و اروپا و ارتجاع عرب نسبت به انقلاب ما طمع دارند نپذیرفتند ولو به ظاهر بگویند ما باید نسبت به آنها حساس باشیم وکاری نکنیم که دشمن در اندیشه و عمل ما زاویه ببیند باید دشمن را با تمام وجود محکوم بکنیم بعد هم نسبت به آن حوادث واقعا جفا شد بلاخره فتنه بود ۸ ماه کشور درگیربود. من در دوران انتخابات هم میرحسین را ندیدم چه رسد به بعد من حشونشر حضوری که نداشتم بله آن روز احساس وظیفه کردیم ولی به قول معروف کارمان تمام شد ولی من در تمام حوادثی که رخ داد درمجلس بودم و میدیدم که انتخابات تمام اما حوادث ادامه دارد. اما این نکته را هم عرض بکنم اگر بنا باشد ما روی فتنه ۸۸ به صورت جامع بررسی بکنیم ماباید قبل انتخابات من معتقدم باید روی آن مناظره که برخی شورش ها و اختلافات را کلید زد. شب ارتحال امام بود میخواستیم مراسم سالگرد امام را برگزار کینم. بنظرمن شما ازحرفای من به این جمع بندی رسیدید برخی نتوانستند بیایند بااینکه مراجعمان را مسببه نمیدانیم مختئه میدانیم اما من اشاره کردم رهبرمعظم انقلاب همین الان هم بعد ۲۵ سال بدیل و عدیل ندارد.
وی افزود: باید ما با تمام وجود براساس عقیده وتجربه تسلیم باشیم نه اینکه چشم و گوش بسته و اینها اسناد است. من هیچ وقت رابطه ام را با جامعه روحانیت نداشتم. بعد از قصه ان مناظره یک مقداری به قول معروف گل آ لود شد. واقعا به اقای ناطق جفا شد. برخی از دوستان ما هم نسبت به ایشان کم لطفی کردند بلاخره یک اطلاعیه ای لااقل. خدمت ایت الله مهدوی کنی رحمت الله علیه فرمودند من بعد از آن مناظره فردا در حرم امام به آقای احمدی نژاد تندی کردم گفتم این چه حرفی بود شما زدید چرا اسم بردید ولی این بیشتر می بایست به قول معروف بارز باشد. اقای روحانی هم خیلی کم در جامعه رو حانیت شرکت می کردند. اما بعد از این قصه یکم جدی تر شد. الان که اقای روحانی انقدر گرفتار است. اقای ناطق هم ما خواهانیم که بیایند اما هنوز قانع نشدیم که بیایند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با آقای روحانی برای ثبت نام انتخابات سال ۹۲ به وزارت کشور رفتید اما قبلا با آقای هاشمی نرفتید؟ گفت: من با آقای روحانی واقعا مثل دوبرادر هستیم ما را کنار اقای هاشمی نگذارید. اقای هاشمی شخصیتی است که ما برایشان دعا می کنیم وامیدو. اریم که ایشان را از خطاها مصونیت عنایت کند ولی با آقای روحانی خیلی صمیمیت داریم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی ب اینکه شما در یادداشتی در روزنامه ای گفتید به عنوان شخص حقیقی که شورای نگهبان آقای هاشمی را تایید صلاحیت نکرد انتقاد دارید؟ گفت: من یادم نمی آید.
وی در پاسخ به این سوال که دولت اقای روحانی دولت سوم آقای هاشمی است؟ گفت: من بین این دو تشابه و سنخیت میبینم اما حتما دو فردند اصلا شرایط آقای هاشمی با شرایط فعلی اقای روحانی فرق می کند.
اکرمی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان نقش ویژه ای در پیروزی دکتر روحانی داشتند؟ گفت: من سه نکته اینجا عرض می کنم اولا تا مادامی که این واژه ی اصلاح طلبان اصولگرایان یک تعریف مشخص و گویا ندارد ما نمیتوانیم آنچه که پیش می اید را بگویم برای اصلاح طلبان است یا اصول گرایان. مثلا اقای روحانی تا روز سه شنبه ای که پنج شنبه اش انتخابات ممنوع می شود در نظر سنجی ها نفر سوم چهارم یاپنجم است .اما دیدیم روز سه شنبه و چهارشنبه سفر به مشهد که خود یک تابلو شد و وضع به گونه ای دیگر تغییر پیدا کرد که اقای روحانی دارد به جلو می آید و ایشان گفتند در دیدار با آقای طبسی فرمود من به شما تبریک می گویم. درنظرسنجی ها چیزی که موردتوجه قرار نمی گرفت نظرنداده ها بودند که ان عدد بالایی بود وآن عدد بالا روز جمعه خودش را نشان داد. مثلا خیلی ها باورنمیکردند آقای روحانی در روستاها آنقدر رای داشته باشد با اینکه او اصلا سفر نکرده بود ولی مردم روستا رای دادند. بالاخره ۳۰ درصد مردم کشور روستاییها هستند. یا اینکه در مشهد که جایگاه قالیباف و جلیلی بود ولی رای روحانی بالاتر بود. ما تامادامی که در کشور تشکل و حزب و تحزب نداریم، جمعیت ما شناور است. نه فقط برای روحانی، شما در سال ۷۶ فکر میکردید خاتمی رای بیاورد؟ در مورد احمدینژاد هم اینگونه بود. این از اشکالاتی است که ما داریم. ما باید به تشکل تن دهیم و حزب را شکل دهیم و کار مرامنامه ای در طول سال داشته باشیم. به نظر من این افراد هستند که خودشان را نشان میدهند نه جریانها. جریانهای اصوگرا، اصلاحطلب یا قسمت سوم خلی تاثیرگذار نیستند. مردم خودشان تشخیص میدهند و انتخاب میکنند.
وی در مورد اینکه رفتار اصولگرایان در این چند سال با دولت روحانی چگونه بوده است، گفت: ابتدا ما باید بنشینیم و اصولگرایی و اصلاحطلبی را معنا کنیم. من اصولگرایی هستم که اصلاح طلبی را قبول دارم. ما باید در روشهایمان تجدید نظر بکینم. همین اقتصاد مقاومتی امری ضروری است که ما باید به آن توجه کینم و این برای ما ضروری است. ما ۲ چیز را باید همیهش حکم قرار دهیم، اول رهبری و بعد قانون. الان وقت نظر دادن نیست. ما سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه ۵ ساله پنجم، قوانین و رهبری را داریم. این را باید جدی بگیریم و به آن عمل کنیم. قطعا هرکسی که اصلاح طلب جدی است قطعا باید اصولگرا باشد زیرا اصلاحات را که نمیتوان در هوا انجام داد و باید به اصولی پایبند بود.
اکرمی در پایان گفت: من درباره شهادت و شهدا ۳ تا حرف دارم. اول اینکه وجدانا باور دارم شهدا با آگاهی و تعقل و ایمان پذیرفتند و رفتند جلو. من باور دارم هرکس در هر لباس و هر پستی نسبت به شهدا و خانواده شهدا از روی علم و عمد و عناد خیانت کند حتما چوب میخورد و واگذار به آخرت هم نمیشود. من این را در زندگی لمس کردم. حرف آخرم در مورد شهید خودم است. من در دوکوهه و عملیات کربلای ۸ بودم که به من خبر داددند که ایشان شهید شده است. من ۲ رکعت نماز شکر به جا آوردم که بچه ۱۹ ساله من در این مسیر عاقبت به خیر شد. وقتی ساک او را تحویل گرفتم دیدم کتاب دانشگاهی است و رویش قرآن است. نواری هم از صدای او بود که با شنیدن آن فهمیدم پسر من خوب و زیبا انتخاب کرده است و با اطمینان و آرامش این مسیر را انتخاب کرده است و در حرفهایش هم داشت که این امام بود که ما را به آنجا رساند. از سال ۶۶ تا حالا من نسبت به او و راه شهدا وفادارم و از خدا میخواهم ما را مدیون شهدا نکند زیرا آنها نسبت به امام خیلی مخلص بودند. دشمنان انقلاب خیر نمی بینند و دوستان انقلاب سرفراز خواهند بود.