به گزارش نماینده مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هر پدیده و تفکری برای ورود به فرهنگ ایران باید متناسب با سلیقه و فرهنگ ایرانی تغییر کند تا بتوانیم آن را استفاده کنیم و این جریان در مورد ایران برگر هم صدق میکند. هر نوع تفکری که به کشور ما وارد میشود ما آن را به نوع ایرانی تبدیل میکنیم.
وی در ادامه بیان کرد: اسلام در جایی از دنیا وارد میشود و از آن داعش بیرون میآید اما در جایی دیگر مثل کشور ما مولانا و شمس و عطار خروجی آن هستند؛ در بعد سیاسی هم به شکل امام خمینی (ره) و پدیده انقلاب اسلامی ظاهر میشود.
جعفری جوزانی ادامه داد: ایران مهد اندیشه است، اینجا سرزمینی است که ما در آن تا اندیشهای را شبیه خودمان نکنیم آن را نمیپذیریم، اما در انتها چیزی که از آن باقی میماند همان چیزی است که وارد شده است.
این کارگردان عنوان کرد: در این فیلم حرص برای قدرت، حسادت، دشمنی به جای رقابت سالم در جهت کسب قدرت، مشاهده میشود و آدمها وقتی حرص آنها را میگیرد شبیه حیوانی میشوند که از دانایی و اعتقاداتش میگذرند و دست به هر کاری می زنند که به قدرت برسند.
وی خاطر نشان کرد: هر کشوری یک روح ملی دارد که برآن حاکم است، ممکن است مردم قیمه کسی را بخورند اما در نهایت به کسی رأی میدهند که دلشان با اوست.
جعفری جوزانی گفت: توصیه من این است که این قدر به دروغ و ریا تبدیل نشوید و هستی و اعتقادات خود را فدای چهار روز بودن بر مسند قدرت نکنید. اگر این طور باشد، در انتها نه تنها کسی یک خدا بیامرزی هم برای شما نمیگوید که حتی مورد لعنت قرار میگیرید.
وی تصریح کرد: در این فیلم رای دادن یک حق معرفی میشود و رای فروشی یک امکان، خداوند حیات را به انسان بخشیده و خود کشی را یک امکان قرار داده است. ترغیب و تشویق به دانایی در انتخابات و هشدار به آدمهایی شیفته قدرت و حریص در این فیلم دیده میشود، مهم نیست که شما چه کار کنید، مهم این است که روح ملی، مردم را پای صندوقهای رای گیری کشانده است.
کارگردان ایران برگر افزود: روح ملی مسئلهای است که من به آن اعتقاد دارم.
وی در خصوص مراحل ساخت فیلم گفت: فیلم تمام شده است و فقط دو سکانس از آن باقی مانده، موسیقی فیلم ساخته شده و یکی از ابزار غافلگیری مخاطبان است چون یکی از اصیلترین خوانندگان را برای فیلم دعوت کردهایم.
وی در خصوص هزینه فیلم بیان کرد: ایران برگر فیلم گرانی بود چون مجبور بودیم که یک میدان را باز سازی کنیم و وادار به ساختن اماکن و بازار در کار خود شدهایم.
جعفری جوزانی با انتقاد از وضعیت فیلمسازی در سینمای حال حاضر ایران گفت: در فیلمهای امروزی فقط یک آپارتمان و یک خیابان نشان داده میشود؛ سینمای امروز ایران با افق ما در آغاز انقلاب فاصله گرفته است، ما پیشتاز این زمینه بودیم و دلیل آن این است فیلمهایی که ساخته میشوند با دروغ و ریا جیب ملت را میزنند و فیلم را خراب میکنند.
این کارگردان اظهار داشت: بخش خصوصی هم در فیلمسازی خود را محدود به یک آپارتمان و قصه عشق پسر ودختری کرده است که یا پدر این ناراضی است یا مادر آن دیگری مخالف است ،گاهی هم زن وشوهرها را به جان هم میاندازند.
وی با ابراز ناخرسندی از این موضوع گفت: من وقتی این شرایط را میبینم دلم میسوزد برای اینکه پهن دشت ایران عظمتی دارد که ما در آن سلحشوران زیادی از مناطق مختلف داریم اما برعکس دهه شصت که ما برای انقلاب افقها ترسیم کرده بودیم و میخواستیم به دنیا ثابت کنیم که انقلاب ما فرهنگی بوده است و حرفهای تازهای داریم و پس از سی و چند سال شاهدیم که اینها دیگر در سینما وجود دارد.
جعفری جوزانی با انتقاد از سیاستگذاریها گفت: این سیاست گذاریها تشویقی نیست، ما نزدیک ۲ میلیارد خرج "ایران برگر" کردیم و بخش خصوصی به کمک ما آمد، البته بخش خصوصی غیرمرتبط به سینما وارد شده است.
وی هم چنین ابراز داشت: بودجه سینمایی درست تقسیم بندی نمیشود، سهم قومها به آنها داده نمیشود، ما چند فیلم راجع به اقوام آذری، کردها، لرها و غیره داریم؟ این پولها کجاست و کجا میرود؟
وی با ابراز تاسف از صرف هزینه برای بخشی از تاریخ که اهمیتی ندارد گفت: بخشهایی از تاریخ که کهنه و پوسیده است بودجهای را به خود اختصاص میدهد که دانستن آنها هیچ دردی را درمان نمیکند اما وقتی قرار است فیلم خوبی ساخته شود هیچ بودجهای برای آن نیست. من معتقدم باید به جوانها کمک شود، من نیازی به سرمایه نداریم چون خوشبختانه دوستان خوبی دارم که همیشه به من در ساخت فیلم کمک کردهاند.
وی در خصوص زمان آماده شدن ایران برگرگفت: فیلم حداکثر تا دی ماه آماده میشود، اما اینکه در جشنواره شرکت کنم یا خیر تردید دارم.
وی افزود: بازیگران زیادی در این فیلم بازی کردهاند ، علی نصریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، هاله کاظمی، سحر جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، حمید گودرزی، فریبا و سمیه نجومی و رادمهر کشانی که از تئاتر انتخاب کردهایم، همچنین شهره لرستانی هم حضور دارد.
وی بیان داشت: این فیلم داستان یک روستا و یک آقای معلم است که در انتها روح ملی پیروز میشود و مردم که ظاهراَ کف خیابان هستند و کسی آنها را به حساب نمیاورد و فکر میکنند که دانایی زیاد ندارند، تعیین کننده نتیجه هستند.
جوزانی در ادامه بیان کرد: در حال تهیه فیلم دیگری در کردستان هستم که در حلبچه است. این فیلم در مورد بمباران حلبچه است، من دستیاری داشتم که اهل کردستان است؛ این فیلم که عنوان آن "حکایت عاشقی" است با همکاری جعفری جلوه قرار بوده ساخته شود که به دلیل هجوم داعشیها مجبورم به بازسازی نقاطی شدیم و خرج فیلم سنیگن شد.
این کارگردان تاکید کرد: بچههای ما باید بدانند که ایران فقط تهران نیست، ایران سرزمین زیبایی مملو از عجایب است که تمام آن را باید رفت و دید. ۸۰ درصد سینمای ما باید در پهن دشت ایران باشد و بیست درصد آن تهران، اما در حال حاضر صددرصد اتفاقات فیلمها در تهران واقع میشود.
وی در خصوص نسخه سینمایی "در چشم باد" گفت: مونتاژ این فیلم تمام شده و نمیدانم اسم آن را چه بگذارم اما احتمالا (دیدار در خرمشهر) نام آن خواهد بود این سه فیلم که تولید کردهاید.