به گزارش نماینده به نقل از فارس، جدیدترین شماره ماهنامه فرهنگی تحلیلی «راه» با نگاهی ویژه و تخصصی به موضوع «تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» منتشر شد. این ویژه نامه، در بخش های متنوعی، می کوشد تا تصویری کامل از زمینه، فرآیند، نتایج و دستاوردهای تاریخ نگاری در حوزه ی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را بدست دهد.
«عملیات در جبهه فرهنگی» عنوان سرمقاله ی این ویژه نامه است. در بخشی از آن می خوانیم: «کمتوجهی به تاریخ شفاهی، یک نشانه است؛ نشانه ی غفلت از یک دارایی بزرگ. کمتحرکی امروز و نالیدن از برخی کاستیهای مدیریتی و مالی که در جای خود مهم و قابل اعتناست فقط در صورتی که با سرمایه ی پشت سر خود قطع ارتباط نموده باشد، باعث ایستایی و رکود میشود. اتصال به معدن بزرگ تاریخ شفاهی، اتصال به کُر است؛ طهارت و حرکت در این اتصال است. سد را بشکنید.»
آنچه در بخش «خبر» آمده، مجموعه ای امیدوارکننده را پیش روی می نهد؛ بیش از ۲۰ عنوان خبر، که هر کدام به یکی از پروژه های در حال انجام و به سرانجام رسیده ی آماده ی انتشار، اشاره دارد.
دیدگاه های رهبر انقلاب در باب هنر، همواره پیشرو و پیشبرنده بوده؛ «هزاران زیبایی ناگفته» عنوان گفتاری است از حضرت آیت الله خامنه ای در دوران ریاست جمهوری شان. ایشان در این گفتار، به بیانی دقیق و صریح از اهمیت هنر در تداوم انقلاب اسلامی سخن می گویند.
فصل «تجربه» بر آن است تا نمونه هایی از تجارب عملی اشخاص و گروه های مردمی را در ورود به تاریخ نگاری مردمی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نشان دهد. تجربه هایی در گوشه گوشه ی کشور که قابلیت تکثیر در سطح ملی را دارند. در این فصل، این عناوین به چشم می خورد:
«مسجد محمدی، در برابر مسجد متحجر _ لیبرال» تجربه ی حسن رحیم پور ازغذی از فعالیت های مسجدی در دهه شصت، «آبادی انقلاب» مروری بر تجربه موفق گردآوری تاریخ انقلاب از روستای «ورین» محلات، «چگونه خاطرات والدین ۳۵۰۰ شهید گردآوری شد؟» گفتگو با سیدمهدی میرتاج الدینی درباره ی جمع آوری خاطرات والدین شهدا در کرمان، گفتوگوهایی درباره جمعآوری اورژانسی آثار جنگ با عناوینی چون «از دکمه شهدا تا قاشق رزمندهها»، «با یک ریکوردر خیلی کارها میشود...»، «دعای ندبه فرصتی برای ثبت خاطرات» بخشی از مطالب خواندنی این بخش است. «زیباییشناسی دیوار، نوار، شعار» نیز که ویراستهای از سخنرانی محسن صفاییفرد در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار است، به همراه گزارش توصیفی فیلمهای منتخب این دوره از جشنواره با موضوع تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، بخش دیگر فصل تجربه را شکل می دهد.
در بخش «نقد و نظر»، وحید جلیلی با «رونمایی از نیمه پنهان انقلاب»، نعمت الله سعیدی با «تاریخ نگاری برای تاریخ زدایی»، علیرضا کمری با «تاریخ شفاهی، زمینه ای برای انقلاب فرهنگی»، از مناظر مختلف به اهمیت تاریخ نگاری مردمی برای انقلاب و نقد روندهای موجود پرداخته اند. همچنین سعید خورشیدی در مقاله ی «فصل تحول» به یک بررسی علمی از محتوای بدست آمده از پروژه های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی پرداخته تا قابلیتِ علمی و آکادمیکِ این متون را نشان دهد. «روایت نکنیم، روایت می شویم» یادداشتی از سحر دانشور است در نقد رویکرد صدا و سیما به مقوله ی تاریخ انقلاب اسلامی. فرصت هایی که تایخ شفاهی برای حرکت های جدید می آفریند، در یادداشت «گنجینه راهکار» مورد توجه محمدصادق شهبازی قرار گرفته است.
مسعود ملکی در یادداشت «صف منهای ستاد» از اهمیت سازوکارهای غیربروکراتیک در تاریخ شفاهی سخن می گوید. «تخمیر تاریخ» از روح الله رشیدی، نقدی است بر بی توجهی به حفظ و نگهداری اسناد تاریخی انقلاب.
در بخش «رصد» نیز به معرفی و نقد تازهترین کتابهای تاریخ شفاهی انقلاب از نگاه جریانها و رویکردهای مختلف فرهنگی و سیاسی پرداخته می شود. احسان صفرزاده در این بخش در یادداشتی با عنوان «از مطرب و رقاصه و سیاست»، حاشیه ای بر کتاب «خاطراتی از هنرمندان» پرویز خطیبی نوشته است. مروری بر کتاب های «چهارسوق ایثار» و «هنر در گرماگرم انقلاب» از دیگر مطالب این بخش است.
موسیقی و سرود و نوحههای انقلاب، از خاطرهسازترین و پیشروترین عرصه های هنر انقلاب بوده اند. در بخش «آوا و نوا» برش هایی از خاطرات «احمدعلی راغب» و «اسفندیار قرهباغی» به همراه پرونده ای برای «گروه سرود آباده» و «گروه سرود امور تربیتی خرم آباد» آمده است. «ارگ در حسینیه جماران» از مطالب جالب و خواندنی این بخش است.
بخش «مدرسه» مشتمل بر گفتگوها و خاطراتی است از چهره های فعال امورتربیتی دهه شصت. برخی عناوین این بخش از این قرار است: «جمع شوید و مدرسه تان را اداره کنید»، «جبهه رفتن تان تضعیف نظام است»، «دبیرستاننویسی به مثابه لشکرنویسی»، «ای کاش این بسته به دست برادرم برسد»، «آپارات بر دوش، مسجد به مسجد مدرسه به مدرسه». در همین بخش، تاریخ نگاری نهضت سوادآموزی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
«جهاد سازندگی و تحول در علوم انسانی»، آغازی بر فصل «جهاد» است. حکایت های جذاب جهادگران از روزها و شبهای جهاد در مناطق محروم، در زیر عناوینی مانند «به جاهایی رفتیم که از پیروزی انقلاب خبر نداشتند»، «گندم ها را درو می کنیم انقلاب را جلو می بریم»،در نوع خود آموزنده و راهگشاست. «با مردم یا برای مردم» نگاهی است تحلیلی از روح الله ایزدخواه به فعالیت های جهادسازندگی و درس هایی که از مدیریت جهادی می شود برای امروز آموخت.
این ویژه نامه از «پشت جبهه» نیز غافل نمانده. «لوبیا، تئاتر، جنگ» و «ایستگاهی برای حرکت» از عناوین این بخش هستند.
«قلم مو نداشتیم با انگشتم کشیدم»، «این نقاشی چند بار ترور شد!»، «مسجدی که موزاییک هایش مرگ بر آمریکا میگویند» و دهها حکایت دیگر، ناگفته هایی از دوران بی نظیر گرافیک و هنرهای تصویری در عصر انقلاب اسلامی را در قالب بخش «خط و نقش» بازگو می کنند.
بخش «صحنه» به فراز و فرود هنر نمایش در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره دارد. «نمایش برائت از مشرکین» گفتگو با محسن خسروی، «تئاتر بین الصلاتین» در مورد فعالیت های گروه تئاتر دبیرستان امیرکبیر خرم آباد، «پرده ی آخر، کربلای چهار» مروری بر زندگی شهید علی سهیلی، «تئاتری که هفتاد تا قرمز خورد» خاطرات غلامرضا احمدی آزاده ی تبریزی از دوران اسارت برخی از مطالب این بخش را تشکیل می دهند.
شاید یکی از جالب ترین و خواندنی ترین بخش های این ویژه نامه را در بخش «روایتی دیگر» بخوانیم. آنجا که فعالیت های مربوط به تاریخ شفاهی در کشورهای خارجی مورد تحلیل قرار می گیرد. «گزارشی از نهضت تاریخ شفاهی آمریکایی»، «قهوه خانه تاریخ شفاهی»، «فرار از ویتنام»، «صبح جمع آوری خاطره» و «در جنگ چه کردید مادربزرگ»، مجموعه ای از مطالب مربوط به مهم ترین اقدامات غربی ها در تدوین تاریخ شفاهی کشورشان هستند.
این ویژه نامه همچنین حاوی دهها سند و عکس از به یادماندنی ترین وقایع و صحنه های تاریخ فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است.
شماره ۵۹ ماهنامه فرهنگی تحلیلی راه، به مدیر مسئولی و سردبیری وحید جلیلی، در ۲۴۰ صفحه، به صورت تمام رنگی از امروز در اختیار مراکز توزیع در سراسر کشور قرار می گیرد.