۱. آن که در جانب راست میت قرار دارد می گوید: من نماز هستم
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشت های برزخ را از او برطرف می کند. (۱)
پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید: نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد. (۲) به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس الهی است، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد(۳) و نماز زاد و توشه مۆمن در دنیا برای آخرت می باشد. (۴)
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: همانا "ملک الموت " شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند.) (۵)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هر کس عمدا نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش از دوزخیان نوشته می شود. (۶)
۲. آن که در جانب چپ میت قرار دارد می گوید: من زکات هستم
آرى! زكات در برزخ در كنار نماز تجسّم یافته و مونس انسان مىشود. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: نماز کسی کامل نمی شود مگر با پرداخت زکات. (۷)
توجه بدان از وظایف مهم شرعى و اسلامى ماست؛ زیرا زكات، سیر كردن فقراست و سیر كردن فقرا، رمز سیر بودن در قیامت و روز محشر است(۸) با پرداخت آن درهاى بهشت را به روى خود گشوده و خود را از صفت مذموم بُخل مىرهانیم. (۹)
۳. آن که در روبروی اوست می گوید: من روزه هستم
امام صادق علیه السلام فرمودند: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: هنگام افطار و هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت) (۱۰) زیرا براى بهشت درى است به نام (ریان) كه از آن فقط روزه داران وارد مىشوند. (۱۱)
خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند. اینان در روز قیامت سیر مىشوند. (۱۲) امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه سپرى است از آفت هاى دنیا و پرده اى است از عذاب آخرت. (۱۳)
نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: نزدیك ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیك ترین شما به مردم است
۴. آن که در پشت سر اوست می گوید: من حج و عمره هستم
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: زیارت خانه خدا امان دهنده است از عذاب دوزخ. (۱۴) چون حاجی قربانی کند، قربانی او بهای آزادی وی از آتش قیامت است. (۱۵)
۵. آن که در پایین ایستاده است می گوید: من نیکی های او هستم که به برادران دینی خود می نمود.
نخستین چیزى كه روز قیامت در ترازوى اعمال بنده گذاشته مىشود، اخلاق خوب اوست. (۱۶) پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: نزدیك ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیك ترین شما به مردم است. (۱۷)
آن حضرت فرمودند: من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گوید و براى كسى كه اخلاقش را نیكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم. (۱۸)
۶. آنکه از همه زیباتر است
سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از هم می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟ او در پاسخ می گوید: اَنا الوِلایةُ آل محمد (صلی الله علیه و آله)؛ من ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) می باشم. (۱۹)
کسی که با حب و دوستی به آل محمد بمیرد، مورد آمرزش و غفران الهی قرار می گیرد. (۲۰) پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: به محبت و عشق به ما اهل بیت روی بیاورید زیرا کسی که خدا را با چنین خصلتی ملاقات کند داخل بهشت گردد و از شفاعت ما برخوردار شود، قسم به خدایی که جانم در دست او است جز با معرفت به حق ما، هیچ کس از عمل خود بهر ه ای نخواهد برد.(۲۱)
ابوحمزه ثمالی می گوید: امام سجاد - علیه السلام - از من پرسید: برترین مکان کجاست؟ گفتم خدا و رسول او داناترند، امام - علیه السلام - فرمود: برترین مکان مابین رکن و مقام (ابراهیم - علیه السلام -) است و اگر کسی به درازی عمر نوح زندگی کند و تمام روزها را روزه دار و شب ها را در آن مکان، در نماز باشد ولی به غیر ولایت ما از دنیا برود، اعمال او هیچ سودی برایش نخواهد داشت. (۲۲)
این شش صورت جلوی خطرات مومن در قبر را می گیرند. شکل گیری این شش صورت در همین دنیا باید اتفاق بیفتد. پس باید این شش کار را در دنیا انجام بدهیم تا بتواند جلوی انحرافات در دنیا را بگیرد و در آخرت سپر ما باشد.
پی نوشت ها:
۱. لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱.
۲. بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲.
۳. جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲.
۴. بحار الانوار، ج،۸۲ ص ۲۳۲.
۵. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۹.
۶. کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۹۰۹۰.
۷. بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۲۹.
۸. جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۶۸۴.
۹. همان، ص۵۳.
۱۰. وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۰ و ۲۹۴ ح۶ و ۲۶.
۱۱. معانى الاخبار، ص ۱۱۶.
۱۲. وسائل الشیعه، ج ۷ ص ۲۹۹، ح۲.
۱۳. مستدرك الوسائل، ج۷، ص۳۶۹، ح۸۴۴۱.
۱۴. غررالحکم، باب حج.
۱۵. بحار الانوار، ج ۹۶، ۲۸۸.
۱۶. قرب الإسناد، ص ۴۶، ح ۱۴۹.
۱۷. بحارالأنوار، ج۷۵، ص۹۴، ح۱۲.
۱۸. خصال، ص ۱۴۴، ح ۱۷۰.
۱۹. آمال الواعظین، ج۳: ۳۷۱.
۲۰. مستدرک سفینه البحار، ج ۲، ص ۱۶۱.
۲۱. امالی مفید، ص ۴۳.
۲۲. ثواب الاعمال، ص ۴۵.
منبع:تبیان