شناسهٔ خبر: 179224 - سرویس مجلس
منبع: آنا

افزایش امید برای اشتغال نخبگان با تصویب قانون «جهش تولید دانش‌بنیان»

متفکر آزاد یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» می‌تواند راه‌حل های بزرگ و مهمی در زمینه اشتغال نخبگان، ارتباط صنعت و دانشگاه، ارائه سازوکار برای حکمرانی علمی در کشور داشته باشد.

به گزارش «نماینده»، روح‌الله متفکر آزاد ضمن ارزیابی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: یکی از پیشروترین قوانین مجلس یازدهم قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

وی تأکید کرد: این قانون می‌تواند راه‌حل های بزرگ و مهمی در زمینه اشتغال نخبگان، ارتباط صنعت و دانشگاه، ارائه سازوکار برای حکمرانی علمی در کشور و همین طور ارائه ساز و کار حکمرانی علم در کشور داشته باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از گذشت ۱۰ سال از قانون اول در زمینه دانش‌بنیان‌ها، این قانون، قانون دوم بود و قانون خوبی در راستای پیدا کردن خلاءهای حوزه دانش‌بنیان‌ها است و نگاه به حوزه فعالیت دانش‌بنیان‌ها را تعمیق کرد.

متفکر آزاد اظهارکرد: به نظر می‌رسد در قانون می‌توان راه‌حل‌های خوب، میدانی و معطوف به واقعیت را مشاهده کرد.

وی افزود: این امید وجود دارد که جهش‌های خوبی در حوزه اقتصاد به ویژه اشتغال نخبگان را در آن شاهد باشیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به قانون جهش تولید دانش‌بنیان امیدهای زیادی وجود دارد، بیان کرد: این قانون به تازگی و دو ماه است که ابلاغ شده و هنوز برای ارزیابی این قانون کمی زود است.

متفکر آزاد بیان کرد: فکر می‌کنیم شاهد تحقق اتفاقات خوبی در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه، ارزآوری حوزه اقتصاد دانش‌پایه و کمک گرفتن از شرکت‌های سنتی و بزرگ در اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود.

وی با تأکید مجدد بر ورود شرکت‌های سنتی و بزرگ در اقتصاد دانش‌بنیان، تصریح کرد: معمولا ما شرکت‌های کوچک را در این حوزه شناسایی می‌کردیم، اما در حال حاضر شاهد این هستیم که شرکت‌های بزرگ هم می‌توانند در بخش تحقیق و توسعه‌ خود، اقدامات دانش‌بنیان داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان تأکید کرد: به واقع در راستای تحقق این قانون، حل مشکلات گمرکی، حل مسائل تسهیلاتی و حذف روند بروکراسی زائد رخ خواهد داد.

متفکر آزاد اضافه کرد: ایده و مواد خوبی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان وجود دارد، لذا این قانون می‌تواند گره‌های خوبی را از اقتصاد باز کند.

وی گفت: این قانون سعی کرده تا بخش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن بخش‌ها نارضایتی داشتند را رفع کند، لذا انتظار داریم در اجرا هم شاهد اتفاقات مثبتی در این بخش باشیم.