شناسهٔ خبر: 178842 - سرویس پارلمان شهری
منبع: ایسنا

شرط تردد خودروهای پر سرنشین در خطوط ویژه چیست؟

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح تردد تاکسی‌ها در خطوط ویژه که در گذشته مطرح شده بود، گفت: برای اجرای این طرح باید مطالعات دقیق و بررسی جدی صورت بگیرد.

به گزارش «نماینده»، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه طرحی در گذشته تحت عنوان HOV مطرح بود که خودروهای پرسرنشین بتوانند از خطوط ویژه تردد کنند، اظهار کرد: این طرح قابل بررسی است و نیاز به مطالعات دقیق دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اگر در این طرح صرفاً بحث عبور مطرح باشد با مشکلات کمتری مواجه هستیم؛ برای مثال ممکن است در بزرگراهی همچون بزرگراه امام علی(ع) خودروهای پر سرنشین تنها قصد عبور داشته باشند و شاید اشکالی ایجاد نکند؛ البته به شرطی که ظرفیت این خط اجازه دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه، مسئله ایمنی تردد خودروهای شخصی در خطوط ویژه و تردد عابرین در این محدوده‌ها به ویژه افرادی که به دنبال این هستند وارد ایستگاه‌های اتوبوس تندرو شوند، مورد اهمیت است. همچنین اگر تاکسی‌ها و خودروهای پر سرنشین بخواهند بنا بر خواست مسافران در نقطه‌ای خاص توقف کنند، مخاطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت و منطقی نیست و می‌تواند منجر به تصادفات جرحی و فوتی شود.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه با توجه به مسائل ایمنی، باید مطالعات کافی در خصوص تردد خوردوهای پرسرنشین در خطوط ویژه صورت بگیرد، یادآور شد: اگر جمع‌بندی به جایی رسید که از ظرفیت خطوط ویژه برای خودروهای پرسرنشین در ساعات و روزهای خاص استفاده شود، باید به موازات آن طرح ایمنی نیز تهیه شود و بدون این طرح، نباید اقدامی صورت بگیرد.

بنابراعلام سایت شهر، وی افزود: در صورت اجرای طرح، به هیچ عنوان نباید مسافری در طول مسیر سوار و یا پیاده شود؛ وجود نرده‌ها و گاردریل‌ها و تردد زیاد خودروها در معابر شهری خصوصاً معابر بزرگراهی، کار را پرخطر خواهد کرد.