شناسهٔ خبر: 177797 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

اکبری: صنایع باید در مسیر تولید برق مصرفی خود گام بردارند

تالار پشتی یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هر بخشی آنچه را که نیاز دارد خودش سرمایه گذاری کرده و آن را تولید کند گامی روبه جلو در مسیر توسعه کشور برداشته ایم.

به گزارش «نماینده»، عزت الله اکبری تالارپشتی با تاکید بر ضرورت اهتمام صنایع برای تولید برق مورد نیاز خود، بیان کرد: ما بارها تاکید داشته ایم که باید از ظرفیت بخش خصوصی، دانشمندان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و سایر فعالان اقتصادی کشور خود در مسیر تولید برق استفاده کنیم و از این طریق می توانیم مشکلات دست و پا گیر پیش آمده را کنار بزنیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: دو مدل در این زمینه اجرایی شده است؛ در حوزه پتروشیمی کارفرمایان تولید محصولات درخواست داشتند و ما آنها را به وزارت نفت متصل کردیم و وزیر نفت نیز موضوع را پیگیری کرد و قراردادی امضا و در نهایت بنا شد وزارت نفت میدانی را در اختیار این بخش قرار داده تا خودشان برق تولید کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مدل بعدی به فعالان در حوزه فولاد بازمی گردد. فولادی ها از اینکه بعضا ۴۰ روز با تعطیلی به دنبال کمبود برق مواجه بودند، انتقاد داشتند. صنعت فولاد زنجیره بالادستی خیلی از صنایع است، جلسه مفصلی با انجمن فولاد برگزار کردیم بنده نیز همین مسیر را به آنها نشان دادم و آنها نیز این مدل را پذیرفتند.

به گفته وی مدل اول که پتروشیمی ها برای تولید برق پذیرفتند حدود ۷ میلیارد یورو هزینه دارد و هزینه مدل دوم نیز حدود ۶ میلیارد یورو است اما هر دو بخش پتروشیمی و فولاد پذیرفتند که برق مورد نیاز خود را تولید کنند و در هر کجا اضافه داشتند به دولت نیز این برق را بفروشند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این موضوع در قانون نیز دیده شده است اما دولت قبلی مقداری با تولید کنندگان برق بد برخورد کرد و خیلی از آنها تعطیل شدند. امروز نیز همچنان بخشی از آنها تعطیل هستند.

اکبری تصریح کرد: بنده با وزیر نیرو هم صحبت کردم و بنا شد این موضوع را پیگیری کند، اگر هر بخشی آنچه را که نیاز دارد خودش سرمایه گذاری کرده و آن را تولید کند ما گامی رو به جلو در توسعه کشور برداشته ایم، در خصوص برق نیز اینگونه است.