شناسهٔ خبر: 173887 - سرویس فرهنگ
منبع: خانه ملت

دشتی اردکانی هشدار داد:

بی توجهی به سازه‌های آبی شوشتر فاجعه‌ای زیست محیطی و تاریخی

محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد شکاف‌های عمیقی بر بدنه سازه‌های آبی استان خوزستان هستیم اگر لایروبی رودخانه کارون و سازه‌های آبی و تاریخی شکل نگیرد بی شک شاهد فاجعه‌ای بزرگ از جنس زیست محیطی و تاریخی خواهیم بود.

 به گزارش «نماینده» محمدرضا دشتی اردکانی در مورد سفر فراکسیون گردشگری به استان خوزستان گفت: فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در سفر دو روزه خود به استان خوزستان از اماکن تاریخی شهرستان‌های خوزستان بازدید داشت.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای فراکسیون مشکلات گردشگری این استان به ویژه شوشتر را مورد بررسی قرار دادند؛ بزرگترین سازه آبی در این استان قرار دارد؛ سازندگان سازه‌های آبی شوشتر از نبوغ و دانش فنی بسیاری در زمینه مهندسی هیدرولیک برخوردار بوده‌اند و با مدیریت درست در کنترل آب، اقدام به بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع آبی کرده‌اند.

سازه‌های آبی​ شوشتر را دریابید

وی ادامه داد: این  سازه های آبی علاوه بر جنبه گردشگری و دیدنی انحراف و انتقال آب رودخانه کارون؛ کاملا هوشمندانه از آب نهایت استفاده را برده‌اند و از آن برای آشامیدن، آبیاری زمین‌های کشاورزی و صنعت استفاده‌ کرده‌اند اما امروز متاسفانه علاوه بر خشکسالی شاهد شکاف‌های عمیقی بر بدنه این سازه‌های آبی استان خوزستان هستیم اگر لایروبی رودخانه کارون و سازه‌های آبی و تاریخی شکل نگیرد بی شک شاهد فاجعه ای بزرگ از جنس زیست محیطی و تاریخی خواهیم بود. این موضوع باید مورد توجه وزارتخانه نیرو و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار بگیرد.

استان خوزستان با دو اثر گردشگری جهانی است  

دشتی اردکانی  ادامه داد: استان خوزستان با  دو اثر جهانی؛ زیگوران ۳۵۰۰ ساله چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر شهرت جهانی یافته است؛ علاوه بر این آثار تاریخی، این استان دارای جاذبه‌های طبیعی و همینطور گردشگری مذهبی و جنگ نیز هست.

وی ادامه داد: قدمت طولانی برخی از آثار باستانی و تاریخی به چندین هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد؛ حتما باید متولیان میراث فرهنگی برنامه هایی برای رونق گردشگری این استان غربی کشور برای دوران پسا کرونا داشته باشند. کشور به لحاظ اماکن تاریخی و گردشگری دارای ظرفیت بسیار بالایی است که تقویت هریک از آنها منجر به ارز آوری خواهد شد.رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و گردشگری باید در بودجه اعتبارات مشخصی در نظر گرفته شود؛ متاسفانه در بودجه سال گذشته به این موضوع چندان توجه قرار نگرفته است؛ اما امیدواریم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری این موضوع را مورد بررسی قرار بدهد.