شناسهٔ خبر: 173344 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

سیاه کلی:

سفارتخانه‌ها محل استراحت و تحصیل سفرا نیستند

سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد برای ایران اولویت است، گفت: سفرایی که به دیگر کشورها اعزام می‌شوند باید فهم اقتصادی داشته باشند، سفارتخانه‌ها محل استراحت و تحصیل سفرا نیستند.

به گزارش «نماینده» لطف الله سیاه‌کلی در خصوص وضعیت سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها، گفت: اکثر کشورهای پیش رو در باب انتخاب و اعزام سفیر باید دو موضوع را مورد توجه قرار دهند؛ نخست درک سفیر از شرایط کشوری که به آن اعزام می‌شود، در واقع به لحظ سیاسی، موقعیت ژئوپلیتیک و جغرافیایی، همسایگان و مراودات سیاسی و جایگاه نظام آنها در ذهن ملت‌ها ودومین نکته نگاه اقتصادی سفیر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: سفیر باید بداند که تا چه میزان مراودات اقتصادی را با علم سیاست می‌تواند پیش ببرد. کارکرد علم سیاست در حوزه دیپلماسی خارجی همین است و سفیر باید بتواند با استفاده از این علم موضوعات اقتصادی، بازرگانی، صادرات و واردات را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: اساس مشکل کشور ما مراودات اقتصادی است. ایران به هر جهت کشور قدرتمندی است اما در شرایط فعلی اقتصاد برای ما اولویت است. بنابراین باید سفیر فهم اقتصادی داشته باشد، تجارت بشناسد، واردات و صادرات را بفهمد و به کشوری که اعزام  می‌شود بداند چه عایده اقتصادی می‌تواند برای ایران داشته باشد.

نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس در هیات دیپلماسی اقتصادی دولت، گفت: هیاتی قرار است تشکیل شود تا هماهنگی با دیگر نهادها و بخش ها را در جهت تقویت دیپلماسی اقتصاد مدیریت کند. وزیر امور خارجه جدید این وعده را به مجلس دادند و نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف برای این موضوع مامور شدند.

سیاه‌کلی در ادامه به وضعیت سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: متاسفانه سفارتخانه‌ها محل استراحت و تحصیل برخی از سفرا شده است، سفارتخانه‌ها باید از حالت انفعال در بیاید و در حوزه اقتصاد فعال شوند، در حقیقت تیم های اقتصادی در سفارتخانه‌ها باید مانند یک کاروان سرا تردد کنند.