شناسهٔ خبر: 173123 - سرویس سیاست
منبع: فارس

دولت در «تنظیم بازار» مراقب واسطه‌ها و دلال‌ها باشد/ لزوم تامین به موقع نیازهای تولیدکنندگان

محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، بر لزوم توجه دولت به نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار و برخورد با این پدیده تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله تنظیم بازار و اهمیت نظارت دولت بر آن اظهار داشت: یکی از مسائل جدی در کشور ما در حوزه بازار، فاصله میان تولیدکننده تا مصرف‌کننده است که بعضاً تولیدکنندگان مشکلات خاص خودشان را دارند و با شرایط سخت تولید می‌کنند و سود چندانی نمی‌برند و از آن طرف، وقتی محصول به دست مردم می‌رسد آنها نیز از قیمت ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در فاصله میان تولید تا مصرف برجسته است، تأکید کرد: یکی از وظایف جدی دولت، نظارت بر این فرایند و کاهش واسطه‌ها و حل مشکلات تولیدکنندگان است؛ مانند اقدامی که مجلس در بودجه ۱۴۰۰ انجام داد و مالیات تولیدکنندگان را ۵ درصد کاهش داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به لزوم توجه به علل و ریشه‌های افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: افزایش قیمت و نابسامانی آن در هر کدام از محصولات و کالاهای اساسی، علل متفاوتی دارد که باید جداگانه مورد توجه و اقدام قرار گیرد؛ به عنوان مثال وقتی نهاده‌های دامی در بازار آزاد و خارج از شبکه عرضه می‌شود و نهاده‌های سهمیه‌ای عرضه نمی‌شود، طبیعی است که مرغ کمیاب و گران می‌شود لذا دولت باید با دقت و وسواس موضوع را پیگیری و نظارت کند.

محبی نجم‌آبادی با اشاره به موضوع اختصاص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی گفت: این مسئله نیز خودش به نوع دیگری مشکل‌ساز شده و خیلی از مفاسد از همین‌جا بلند می‌شود و عواید حاصل از اختصاص این نوع ارز به مردم نمی‌رسد.

وی با اشاره به تدبیر دولت در شرایط کوتاه‌مدت و میان مدت عنوان کرد: دولت باید نظارت جدی کند که مواد اولیه تولید و نهادهای مورد نیاز کشاورزان و دامداران، به موقع و با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد و همزمان، بر چرخه تولید تا مصرف نیز نظارت داشته باشد.

موفقیت دولت جز با هماهنگی تیم اقتصادی امکان‌پذیر نیست 

این نماینده مجلس شورای اسلامی، همچنین با تأکید بر ضرورت هماهنگی و انسجام در تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: آقای رئیسی خوب می‌داند که سیاست‌های دولت باید هماهنگ باشد و امکان موفقیت دولت فراهم نمی‌شود، مگر اینکه برآیند سیاست‌ها و نظرات مختلف اعضای دولت به صورت یکسان و منسجم عملیاتی شود.

محبی‌نجم‌آبادی بیان داشت: بر این اساس، توقع ما این است که در مجموع تیم اقتصادی دولت یک نفر تصمیم‌گیر و هماهنگ‌کننده نهایی باشد و بقیه اعضای تیم نیز با او هماهنگ باشند.