شناسهٔ خبر: 172971 - سرویس مجلس
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فاضلی:

سد ساختند اما مردم آب ندارند/ ایران و پاکستان منابع آبی مشترک دارند اما استفاده نکردیم

فاضلی نماینده سراوان در مجلس با اشاره به معضل کم آبی درباره فرصت‌های بهره برداری آب از منابع آبی مشترک با پاکستان در حوزه انتخابیه خود گفت.

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کم آبی استان سیستان و بلوچستان از گذشته تا کنون گفت: ما منابع آبی در دسترس خود را در زیرزمین مصرف کردیم و حالا به مرحله‌ای رسیدیم که آب کمی باقی مانده است.  این در حالی است که منطقه‌ای به نام روتک حوضه آبی و قابل شرب غنی دارد که میان ایران و پاکستان مشترک است و همسایه ما به خوبی از آن بهره‌برداری می‌کند. 

وی اظهار کرد: حداکثر میزان آب زیرزمینی که در بالادست حوزه انتخابیه سراوان وجود دارد، تقریباً می‌تواند آب شرب حدود ۲ یا ۳ سال سراوان را تأمین کند. اما حوضه آبی مشترک مذکور میان ایران و پاکستان قابل بهره برداری است و در صورت تأمین بودجه مناسب، آب می‌تواند ظرف دو سال به سراوان برسد و ۳۰ تا ۴۰ سال آب این منطقه را تأمین کند. هزینه انتقال و تأمین آب منطقه روتک به شهر سراوان به ازای ۲۰۰ هزار نفر، ۵۰۰ میلیارد تومان تومان است که هزینه‌ای مناسب است.

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس تصریح کرد: انشاالله به مرحله ای نرسیم که بحرانی به وجود بیاید و ندانیم چطور مدیریتش کنیم. بزرگ‌ترین هنر هر سیستم حکومتی و دولت و خدمتگزار جامعه، پیشگیری از بحران به جای مدیریت بحران است. برای پیشگیری از بحران باید از همین الان انتقال آب رخ دهد.

فاضلی درباره پروژه انتقال آب دریای عمان گفت: این پروژه در دراز مدت تنها راه نجات است که خط لوله آن برای حدود ۲۰ شهر استان سیستان و بلوچستان تعریف شده و طبیعتاً در آینده بیشتر هم می‌شود. به علاوه این خط لوله در ادامه به استان خراسان جنوبی و بعد رضوی خواهد رسید.

وی بیان کرد: پیشتر از وزیر نیرو، معاونت منابع آب این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه درباره معضلات کم آبی و راه حل‌های آن جلسات، درخواست‌ها و نامه نگاری‌هایی داشته‌ام. منطقه سیب و سوران در حوزه انتخابیه‌ام سدی به نام ماشکید علیا دارد که از سال ۹۳ آبگیری شده و هیچ زمان بی آب نشده است. این سد ۶۷ میلیون متر مکعب آب دارد و منابع آبی پایداری داریم؛ اما متاسفانه وزارت نیرو تعریف نادرستی از سدها داشته و باید مشخص شود منظور از سد و سدسازی چیست.

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس یادآور شد: آیا ساختن و رها کردن یک سد درست است؟ اگر این سد برای بهره برداری در کشاورزی است باید کانال کشی انجام می‌شد و اگر برای استفاده شرب است پس باید تا خانه‌های مردم لوله کشی می‌کردند. زمانی یک سد کامل است که آب آن با لوله کشی به مردم برسد و آب شرب را تأمین کند، اما این سد آبگیری شده را رها کرده‌اند و اکولوژی پایین دست و زندگی روستاهای پایین دست با مشکل مواجه شده است. آب سد فقط تبخیر می‌شود و هوا می‌رود.

فاضلی اظهار کرد: از وزارت نیرو و دست‌اندرکاران این طرح می‌خواهیم هدف پروژه را تعیین کنند. حدود ۹ سال است این اتفاق افتاده و مردم آن را می‌بینند و برای جامعه توقع ایجاد می‌شود. دیدن آب و نرسیدن آن به خانه‌ها نارضایتی به وجود می‌آورد. سد داریم اما آبش به مردم نرسیده است.

وی اضافه کرد: این پروژه سد برای تکمیل در همان زمان ساخت می‌توانست با حدود ۷۰ میلیارد تومان به پایان برسد، اما حالا باید حدود هزار میلیارد تومان خرج شود و همان لوله کشی را انجام دهند.