شناسهٔ خبر: 172516 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مولوی در موافقت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم:

وزرای پیشنهادی در مقایسه با دولت های قبل جوانتر هستند

مولوی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه کلیات کابینه رئیس جمهور برنامه هایی همراه با رویکردهای عنوان شده از جانب ایشان دارند، گفت: این همراهی نیاز به تحرک دارد و شاهدیم که وزرای پیشنهادی بین ۴۰ تا ۶۰ سال سن داشته و در مقایسه با دولت های قبل جوانتر هستند.

به گزارش «نماینده» سیدمحمد مولوی در نشست علنی امروز (شنبه ۳۰ مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، از هیات رئیسه به ویژه رئیس مجلس به دلیل برنامه ریزی برای بررسی کارشناسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون های تخصصی مجلس تقدیر و خطاب به رئیس جمهور از انتصاب دکتر مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور به نمایندگی از نمایندگان استان خوزستان تقدیر و تشکر کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که در انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بسیار تلاش شده است، به طوری که این تلاش در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که شاهد افزایش بی رویه قیمت ها، نرخ بالای بیکاری و نرخ بالای تورم بوده ایم، گفت: افزون بر این شرایط نامناسب آب آشامیدنی، اوضاع نابسامان کرونا، ادامه تحریم های ظالمانه و وضعیت معیشتی مردم را شاهد بودیم.

مولوی یادآور شد: آقای رئیسی دو رویکرد را در معرفی وزرای خود دنبال کرده است که همکارانی که در مخالفت با برنامه و کابینه صحبت کردند به هیچ عنوان به این دو رویکرد ورود نکردند. دو حوزه ای که رئیس جمهور دنبال می کند؛ ارتقای معیشت و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم است.

وی با بیان اینکه در حوزه اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی طی سال های گذشته، آسیب دیده ایم، تصریح کرد: قطعاً با رأی موافق یا مخالف مجلس، کابینه کار خود را باید با قدرت انجام دهد و نباید لطمه ای بر روند رسیدن به اهداف کابینه پیشنهادی ایجاد شود. یکی از ویژگی های وزرای پیشنهادی همراهی با این رویکرد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: جوانترین وزیر پیشنهادی ۴۰ سال و مسن ترین وزیر ۶۰ سال سن دارد و میانگین سنی کابینه آقای رئیسی ۵۳ سال است که نسبت به کابینه های سال های گذشته جوانتر است. مسئله ای که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تاکید شده بود.

مولوی ویژگی های وزرای معرفی شده را فسادستیزی، تخصص، بهره مندی از روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن دانست و اضافه کرد: همچنین وجود نگرش عملیاتی، گره گشایی، امیدآفرینی نیز در این کابینه دیده می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از کار تطبیقی معاون نظارت مجلس در زمینه مقایسه برنامه وزرای پشنهادی و برنامه ششم و اسناد بالادستی گفت: در این مقایسه همه وزرا از میانگین بالایی بهره مند بودند که این نشان دهنده رویکرد برنامه محوری کابینه آقای رئیسی است.

وی رویکرد نظارت بر بازار بجای دخالت را یکی از ویژگی های مثبت دیگر تیم اقتصادی رئیس جمهور دانست و اضافه کرد: در این کابینه به جای استفاده از سیستم سنتی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان در دستور کار قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: نوک پیکان تولید کارگران عزیز است، ساماندهی این قشر از جامعه باید در اولویت قرار گیرد. همچنین رتبه بندی معلمان یکی دیگر از مسائلی است که معلمان سال ها انتظار اجرای آن را می کشند.

مولوی درخصوص مسائل و اولویت های استان خوزستان نیز گفت: لایروبی اروند رود نیاز کشور است نه فقط خوزستان؛ ساماندهی مناطق آزاد نیز نیاز ملی به شمار می آید. خوزستان منسجم و یکپارچه است. زمانی خواستم شمال، شرق و غرب خوزستان یک استان شود ولی مردم نخواستند. امروز نیز جنوب خوزستان نمی خواهد استان شود و این استان کاملا یکپارچه و یکدست است.

وی خواستار تعیین استاندار ویژه برای استان خوزستان شد و درخواست کرد که استاندار خوزستان معاون رئیس جمهور منصوب شود، چنانچه خوزستان یکپارچه باشد، دروازه اقتصادی کشور خواهد شد.