شناسهٔ خبر: 171574 - سرویس سیاست
منبع: قدس آنلاین

دو نگاه درباره نظرخواهی رئیسی از منتقدان

فداحسین مالکی.jpg اگر جریان‌های فکری متفاوت و معارض با رئیس‌جمهور منتخب بخشی از مدیریت میدانی کشور را در دست بگیرند ممکن است سیاست‌های دولت جدید را اجرایی نکنند.اما در هر حال یک بعد تصمیم و نگاه رئیس دولت جدید، این است که به خارج از کشور پیام همگرایی و وحدت ارسال می‌کند.

«نماینده»/ فداحسین مالکی_عضو کمیسیون امنیت ملی: مردم برخلاف تبلیغات سوء دشمنان در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت پررنگی داشتند اما برخی گروه‌های سیاسی که از آن‌ها انتظار همراهی با مردم می‌رفت، در این موج همراه نشدند و تلاش کردند با عدم حضور خود مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند. اما شاهد بودیم که پس از برگزاری انتخابات، رئیس‌جمهور منتخب از برخی از همین افراد و جریان‌ها برای اداره کشور نظرخواهی کرد و برنامه خواست که این موضوع در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت. درخواست همفکری از صاحبنظران ناشی از منش و شخصیت چندبعدی آقای رئیسی است. تنها یک شخصیت ملی و کلان‌نگر به این مسئله باور دارد که از نگاه همه گروه‌ها در اداره کشور به‌‎ویژه سه حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و دیپلماسی استفاده کند.

رئیس‌جمهور جدید می‌تواند از همه سلایق و ظرفیت‌ها در اداره قوه مجریه استفاده کند اما نکته مهم آن است که این مسئله نباید به بستری برای سهم‌خواهی یا ایجاد توقع تبدیل شود. در این ‌باره دو دیدگاه وجود دارد؛ یک نگاه معتقد است شرایط و مشکلات کشور به حدی پیچیده و خطیر است که جز با حضور همه سلایق امکان عبور از مشکلات وجود ندارد و گره‌گشایی از بن‌بست‌های اقتصادی و معیشتی مردم جز با هم‌افزایی همه جریان‌های داخل کشور ممکن نیست و با توجه به روحیه‌ای که آیت‌الله رئیسی دارد، قطعاً در راه رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی از هیچ اقدامی  در این ‌زمینه فروگذار نخواهد کرد. در مقابل عده دیگری معتقدند که مردم در انتخابات این سلیقه را برای اداره کشور انتخاب کرده‌اند و به تبع این جریان‌ها هم باید اجازه بدهند که دولت منتخب مردم کار خود را انجام دهد. استدلال این‌ دسته این است که اگر جریان‌های فکری متفاوت و معارض با رئیس‌جمهور منتخب بخشی از مدیریت میدانی کشور را در دست بگیرند ممکن است سیاست‌های دولت جدید را اجرایی نکنند.

اما در هر حال یک بعد تصمیم و نگاه رئیس دولت جدید، این است که به خارج از کشور پیام همگرایی و وحدت ارسال می‌کند.