شناسهٔ خبر: 170320 - سرویس بین‌الملل
منبع: خانه ملت

تهدید شدن ناوهای ایران نقض کنوانسیون بین المللی حقوق دریاها است

شهریار حیدری نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تهدید شدن ناوهای ایران از سوی ایالات متحده نقض صریح کنوانسیون بین المللی حقوق دریاها بوده مصوب ۱۹۸۲ است.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری به تهدید شدن دو ناو ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا حق تعرض و تهدید به هیچ یک از شناورهای جمهوری اسلامی ایران را ندارد؛ البته نسبت به دیگر کشورها هم چنین حقی را نخواهد داشت.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس افزود: تهدید ناوهای جهموری اسلامی ایران از سوی آمریکا که در حال حرکت به سمت ونزوئلا بودند نقض صریح کنوانسیون بین المللی دریاهاست که در سال ۱۹۸۲ به تصویب رسیده است و حتی ایالات متحده هم یکی از امضا کنندگان این قانون بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید به استناد قانون بین المللی دریاها که کشورهای مختلفی آن را امضا کردند و در حقیقت محدوده دریایی و مقررات دریایی را مشخص نمودند اعتراض و شکایت کند؛ چرا که آمریکایی ها نمی توانند شناورهای ما را تهدید کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: تهدید کردن شناورهای کشورمان نقض قوانین بین المللی است و اگر به این شکل استمرار پیدا کند؛ قطعا ناوگان دریایی ایالات متحده هم در معرض خطر قرار خواهند گرفت، بنابراین ما هم می توانیم شناورهای آمریکایی در آبهای منطقه ای را تهدید و حتی با آنها برخورد کنیم.

حیدری اظهار کرد: ونزوئلا هم باید آمریکا را شکایت کند؛ چرا که مبدا و مقصد شناورها مشخص است؛ لذا چنین موضوعی نقض صریح کنوانسیون بین المللی دریاها بوده که در سال ۱۹۸۲ تنظیم و تصویب شد