شناسهٔ خبر: 168137 - سرویس جامعه
منبع: فارس

درخواست برخی کشورهای خارجی برای خرید واکسن ایرانی/ تحریم‌های دارویی را هم شکست دادیم

واکسن کرونا عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: جامعه جهانی به خوبی به علم و دانش تولید واکسن کرونای ایرانی پی برده و حتی برخی از کشورها درخواست خرید این واکسن را داشته‌اند و نشان دادیم تحریم‌های دارویی ایران معنا ندارد.

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اطلاع مجلس از جزئیات و آزمایش‌های واکسن‌های وارداتی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر در مورد آن بحث و گفتگو می‌شود مربوط به واکسن کرونای داخلی و یا خارجی است؛ اهمیت واکسن داخلی به آن است که تمامی جزئیات و آزمایشات و دانش تولید آن در کشورمان است و عملا هیچ کس بهتر از خودمان، دلسوزتر برای هموطنانمان نیست.

فاضلی گفت: قطعا کشورهای خارجی به اندازه محققان و دانشمندان کشورمان دلسوز ایرانی‌ها نیستند و بر همین اساس وظیفه داریم که ضمن بالا بردن توان و ظرفیت و پتانسیل تولید واکسن داخلی تلاش کنیم در این زمینه به خودکفایی برسیم و اگر تولیداتمان تکاپوی این موضوع را نداد، باید واکسن خارجی را از کشورهایی که مطمئن هستیم و جزئیات و اطلاعات لازم آن واکسن‌ها را به ما می‌دهند تهیه کنیم.

وی افزود: جامعه جهانی به خوبی به علم و دانش تولید واکسن کرونای ایرانی پی برده است و حتی برخی از کشورها درخواست خرید این واکسن را داشته‌اند. ضمن این که در این موضوع دیگر تحریم‌های دارویی ایران معنا ندارد و خارجی‌ها بنای خرید واکسن ایرانی را دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: ما در طول ۴۰ سال گذشته در زمینه بهداشت و درمان پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم هر چند در زمینه توسعه صنعت کمی عقب مانده‌ایم.

فاضلی اضافه کرد: اگر زیرساخت‌های لازم برای ارتقاء بخش‌های مختلف کشور به وجود آورده و حتی بخش صنعت را از وابستگی به خارج رهایی دهیم در این زمینه هم به رشد و توسعه خواهیم رسید.

فاضلی خاطرنشان کرد: اثربخشی واکسن و فایده و ضرر آن در طول زمان مشخص می‌شود و حتی زمان ۱۰ ساله برای آن در نظر می‌گیرند اما به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان محققان تلاش کردند این مسیر را در پروسه‌ای یکساله تا دوساله طی کنند.

وی افزود: جزئیات و دانش و مراحل ساخت هر واکسن در شرکت‌های مختلف دنیا از مسائل امنیتی آن کشور به حساب می‌آید و تلاش می‌کنند آن را افشا نکرده و در  حقیقت مشت خود را باز نکنند و به دلیل حراست از همین دانش است که اطلاعات کمی وجود دارد.