شناسهٔ خبر: 166016 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

دانشجویان ارشد در رشته‌های "کم رقابت" صرفا از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند

منادی.jpg رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موافقت ستاد ملی کرونا با پیشنهاد عدم برگزاری کنکور ارشد در شرایط کرونایی، گفت: بر این اساس مقرر شد برای رشته‌ محل‌هایی که تعداد داوطلب آن‌ها در آزمون کارشناسی ارشد کمتر از ظرفیت است کنکور برگزار نشود و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی باشد.

به گزارش «نماینده» علیرضا منادی سفیدان اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا یکی از موضوعاتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به طور جدی پیگیری کرد، جذب دانشجویان به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بدون برگزاری آزمون بود که این مسئله در شورای عالی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مطرح و مقرر شد این پیشنهاد از دو طریق پیگیری شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: نخست اینکه مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا اخذ شود و دوم، موضوع از طریق مجلس پیش برده شود که طرحی دو فوریتی در این راستا برای اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس در حال تدوین است.

منادی سفیدان یادآور شد: مصوبه مجلس به این دلیل نیاز است که آیین نامه‌های مربوط به برگزاری آزمون ارشد با این مصوبه باید تغییر کند و تبصره‌ای به مصوبه قانون جذب و پذیرش دانشجو اضافه شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته از جانب کمیسیون آموزش، مجوز مربوطه از ستاد ملی کرونا اخذ شد و برای کنکور دانشجویان ارشد با روش جدید برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه؛ با توجه به شیوع کرونا و مخاطرات احتمالی انتقال این بیماری، مقرر شد برای رشته‌ محل‌هایی که تعداد داوطلب آن‌ها در آزمون کارشناسی ارشد کمتر از ظرفیت است، بدون برگزاری آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دوره کارشناسی پذیرش دانشجو به صورت متمرکز انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس تخمین زد که بالای ۹۰ درصد رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد شرایط فوق را دارند و به اصطلاح "کم رقابت" هستند، لذا نیاز به حضور داوطب در جلسه برگزاری کنکور نخواهد بود.

مشکل دانشجویان ارشد فراگیر پیام نور برای سال ۹۹ حل شد

وی یاد آور شد: همچنین مشکلی برای جذب دانشجویان کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور ایجاد شد و پذیرش دانشجو از این طریق متوقف شده بود این مشکل نیز با ورود سازمان بازرسی برای حدود ۴۰ هزار دانشجوی پیام نوری که برای سال ۹۹ ثبت نام کرده بودند، استثناً برای امسال حل شد تا این عزیزان بتوانند به تحصیل بپردازند.