شناسهٔ خبر: 163944 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

رئیس جمهور هرچه سریعتر وزیر صنعت ، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کنند

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توصیه ام این است که دولت کمتر از امور استجازه کند و هر چه سریعتر وزیر مربوطه را به مجلس معرفی کند تا نمایندگان هم بتوانند از حقوق قانونی خود چون طرح سوال از وزرا استفاده کنند.

به گزارش  «نماینده: حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: طبق قانون رئیس جمهور حداکثر برای سه ماه می تواند در وزارتخانه ای که وزیر ندارد، سرپرست تعیین کند.

وی بیان کرد: انتخاب سرقینی به عنوان سرپرست جدید وزارت صمت برای ما جای سوال دارد و دولت باید بگوید آیا در این باره از مقام معظم رهبری اذن گرفته است یا خیر.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دولت در این باره از رهبر معظم انقلاب اذن گرفته است پس چرا تاکنون اعلام نکرده و اگر اذن نگرفته این کار برخلاف قانون است.

سلیمی تاکید کرد: رئیس جمهور یا معاون پارلمانی وی باید توضیح دهند آیا برای تعیین سرپرست جدید وزارت صمت از مقام معظم رهبری اذن گرفته اند یا خیر که اگر اذن نگرفته اند، این کار تجاهر در مقابل قانون است.

وی بیان کرد: مطابق با قانون بودجه سالانه کشور باید به مجلس بیاید اما دولت فروش نفت در بازار بورس را مطرح کرده و این مساله در بودجه ۹۹ نیامده و برخلاف قانون است.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این تذکر گفت: کاملا به درستی گفتید و ما از باب وظیفه ای که در جهت صیانت از اجرای قانون داریم باید بدانیم تعیین سرپرست جدید وزارت صمت بر چه اساسی بوده است و آیا اذن رهبری گرفته شده یا خیر.

وی  تصریح کرد: مجوز قانونی برای فعالیت سرقینی در وزارت صمت برای مجلس محرز نیست و اگر اجازه گرفته شده است، باید یک نسخه از آن به مجلس ارسال شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته توصیه این است که دولت کمتر از امور استجازه کند و هر چه سریعتر وزیر مربوطه را به مجلس معرفی کند تا نمایندگان هم بتوانند از حقوق قانونی خود چون طرح سوال از وزرا استفاده کنند.

قاضی زاده هاشمی خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور که درصحن علنی حضور داشت، گفت: سلام ما را به رئیس جمهور برسانید و بگویید هر چه سریع تر فرد مورد نظر برای تصدی وزارت صمت را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.