شناسهٔ خبر: 110217 - سرویس فرهنگ
منبع: تسنیم

بهروز افخمی: کدام منفعت ملکه، اعتبار BBC را درجریان جنگ سوریه نابود کرد؟

افخمی43 کارگردان فیلم شوکران در نشست رونمایی از مستند «به دنبال صلح» گفت: BBC کسی است که حداقل برای خود حیثیتی را قائل است و ادعا می‌کند که دست به ساختن فیلم‌های غیرواقعی نمی‌زند.

به گزارش «نماینده»، صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، نشست رونمایی از مستند «به دنبال صلح» اثر جدید محسن‌ اسلام‌زاده با حضور بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون جمع دیگری از مستندسازان کشور و علاقه‌مندان این عرصه در حوزه هنری رونمایی شد.

بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون پس از پایان نمایش مستند گفت: از من انتظار می‌رود که از زاویه تخصصی و هنری به این فیلم نگاه کنم چرا که کارشناس‌های سیاسی هم اینجا حضور دارند و می‌توانند در مورد سوریه اظهار نظر کنند. بنظر من این فیلم هنوز کامل نیست و فیلم گُنگ است و با توجه به حضور من در این سفر، صحنه‌های فیلم برای من به شکل کارت‌پستال دیده می‌شود.

وی افزود: بخش‌هایی از فیلم برای سال اول جنگ است. مخاطب در بعضی از بخش‌های فیلم نمی‌‌داند که با چه مسئله‌ای روبه‌رو است و او باید متوجه شود که ماجرا در سوریه چه چیزی بوده است و به چه دلیل جنگ در لاذقیه دیر شروع شده است. اطلاعات زیادی باید منتقل شود تا مخاطب از این فیلم اطلاعات خوبی را بدست بیاورد. در این فیلم که با سکوت و موسیقی و حرف‌هایی که با کیفیت خوبی هم ضبط نشده است، جایی نزدیک به ۴۰ صفحه اطالاعات خالی است.

افخمی ادامه داد: فیلم مستند هم مثل فیلم داستانی باید روایت داشته باشد. در فیلم داستانی اول داستان نوشته می‌شود و پس از آن فیلم‌برداری انجام می‌شود اما در فیلم مستند اول فیلم‌برداری انجام شده و بعد از آن است که تحقیق شکل می‌گیرد تا به اتاق مونتاژ برسد. در فیلم مستند نباید تدوین مهم‌تر از متن تلقی شود. نتیجه این اتفاق آن است که دوباره‌کاری انجام می‌شود در حالی که تصاویر زمینه لازم برای همراهی با یک متن خوب را دارند. تصاویر فیلم خوب است و جا دارد که ابتدا یک متن خوب برای آن فراهم کنیم.

کارگردان فیلم «شوکران» در مورد تجربه حضورش در سوریه گفت: تجربه ابتدایی من همراه با بُهت و حیرتی بود که پیش از مسافرت برای من بوجود آمده بود. به عنوان کسی که کنجکاوی داشته و فیلم‌های خبری را دنبال می‌کند من متوجه شده‌ بودم که BBC فیلم‌های ساختگی پخش می‌کند.

افخمی تصریح کرد: اینها یعنی کسانی که به عنوان رزمندگان آزادی شناخته می‌شوند برای گزارشگر BBC نقش بازی می‌کنند و جلوی دوربین او به جایی تیراندازی می‌کنند و مثلا ادعا می‌شود که آنها در دمشق هستند و طبیعتا آدمی که آشنا باشد متوجه می‌شود که اگر این تصاویر واقعی باشد و جنگ به دمشق رسیده باشد ما باید بتوانیم تصاویری از نماهای دور هم بگیریم و مثلا خیابانی از دمشق را نشان بدهیم که کسی در آن رفت و آمد ندارد. اینها تفاوت فیلم مستند ساختگی و فیلم مستند واقعی را نشان می‌دهد.

این کارگردان ادامه داد: آنچیزی که بسیار عجیب بود این بود که  BBC دارد این کار را انجام می‌دهد و آن جایی است که حداقل برای خود حیثیتی را قائل است و ادعا می‌کند که دست به ساختن فیلم‌های غیرواقعی نمی‌زند که با کم و بیش تحقیقی بتوان فهمید که این فیلم‌ها غیرواقعی است. برای من بسیار کنجکاوکننده بود که کدام منفعت سیاسی بزرگ در برنامه ملکه است که بناشده BBC حیثیت خود را از بین ببرد و اینگونه فیلم‌های ساختگی را تولید کند.

افخمی افزود: این شبیه ماجرای دکتر کلی یکی از منابع خبری BBC پیش از حمله آمریکا و انگلیس به عراق است که نصف حیثیت BBC‌ از بین بُرد که بعد از آبروریزی که بخاطر لو رفتن اسناد انجام شد وی کشته می‌شود. در آن جریان نصف یا بیشتر اعتبار BBC‌ از بین رفت و هنوز هم جبران نشده است. بعد از چند سال هم ما شاهد آن هستیم که BBC بقیه اعتبار خود را هم دارد روی تولید فیلم‌های غیرواقعی می‌گذارد تا وانمود کند که نزدیک است جنگ در سوریه باعث سقوط بشاراسد شود.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا ما مستندهای قدرتمندی نداریم گفت: شاید یکی از دلایل این باشد که ما مستند را از جنس ادبیات نمی‌بینیم در حالی که فیلم‌ساز درست باید به ادبیات توجه خوبی داشته باشد. ما اگر جستجویی در مطبوعات هم داشته باشیم نویسندگانی با اطلاعات بالا و قلم خوب را می‌توانیم پیدا کنیم که دست‌مزد بالایی هم ندارند و می‌توان با آنها کار کرد. ما کلمات را رها کرده‌ایم درحالی که کلمات قدمی‌ترین وجه تمایز انسان است و اکثر اطلاعات لازم از طریف کلام انتقال داده می‌شود.

افخمی در پاسخ به سوال دیگری گفت: همه دسترسی‌ها و امکانات ما در اختیار دولت است و نمی‌توان گفت که بخش خصوصی فعال داریم. بنظر من باید شیوه‌ای برای پیدا کردن مخاطب پیدا کرد و این باید حل شد تا فیلم‌ساز برای فیلم‌ساختن پول بیشتری را در دسترس داشته باشد و راه‌حل آن بنظرم تلویزیون‌های خصوصی است. این تجربه‌ در مجموعه‌های بسیاری وجود دارد و ما می‌توانیم از بهره ببریم.

تصاویر این نشست را در ادامه مشاهده می‌کنید.