شناسهٔ خبر: 98092 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای مخالف اصل ۱۷۶ قانون است

انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری با تاکید بر مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران گفت: دولت معتقد است این طرح مخالف اصل ۱۷۶ قانون اساسی است و دولت ورود مجلس در موضوعاتی که در حوزه کار شورای عالی امنیت ملی است را خلاف قانون اساسی می‌داند.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» درباره علت مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران گفت: همان گونه که همه می‌دانند پرونده هسته‌ای و مذاکرات مربوط به این پرونده از ابتدا تاکنون در حوزه کاری و دستور شورای عالی امنیت ملی کشور قرار داشته است.

وی ادامه داد: خصوصا مذاکرات ایران با ۱+۵ طی چند سال گذشته علی الخصوص در ۲۰ ماه گذشته در دولت یازدهم با حساسیت ویژه ای از سوی مذاکره کنندگان و با اشراف رییس جمهوری و با هدایت رهبر معظم انقلاب در جریان بوده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها اعتماد و حمایت خود را از تیم مذاکره کننده و شخص "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه اعلام فرموده‌اند و تیم مذاکره کننده هم با اقتدار و متانت و نهایت امانتداری سعی کردند خطوط قرمز نظام را در این مذاکرات مدنظر داشته و برای استیفای حقوق حقه مردم ایران پایداری و صبوری لازم را همراه با ارائه منطق قوی حقوقی ادامه دهند که دستاورد این حضور فعال و این دیپلماسی فعال و مثبت هسته‌ای تثبیت حق غنی سازی در ایران و سایر دستاوردهایی بوده که در مذاکرات و توافق ژنو به دست آمد.

انصاری اضافه کرد: مذاکره کنندگان ما در این مصاف بسیار دشوار سعی کردند گام‌هایی محکم در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه از مردم و تثبیت حقوق صلح آمیز هسته‌ای کشورمان بردارند.

وی در مورد علت مخالفت دولت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران، گفت: دولت از این جهت مخالف این طرح است که این طرح خلاف اصل ۱۷۶ قانون اساسی است؛ طبق این اصل، آنچه که در شورای امنیت ملی مطرح است، پس از تایید مقام معظم رهبری قابل اجراست؛ از این رو ورود مجلس در موضوع این طرح خلاف اصل یادشده است.

انصاری تاکید کرد: به این جهت دولت از ابتدا تاکنون با این طرح نمایندگان اعلام مخالفت کرده است.

وی اضافه کرد: ما بدون این که وارد جزئیات طرح شویم، اصل ورود مجلس را به موضوعی که در حوزه کار شورای عالی امنیت ملی بود، خلاف قانون اساسی می‌دانیم؛ خصوصا در شرایط حساس کنونی که مذاکرات مراحل پایانی خود را طی می کند و در نقطه بسیار حساس قرار گرفته است.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: امید می‌رود با پایداری، استقامت و مذاکرات قوی تیم مذاکره کننده هسته ای، به نتیجه مطلوب نهایی برسیم.

وی گفت: از این رو ورود مجلس به این موضوع هیچ کمکی به تیم هسته‌ای نمی کند و ممکن است مشکلاتی را در روند مذاکرات برای آنان ایجاد کند.

معاون پارلمانی رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما ضمن ارج نهادن به حساسیت نمایندگان مجلس و تلاش هیات رییسه و شخص آقای لاریجانی برای همراهی و حمایت از تیم مذاکره کننده، موضع دولت در این طرح را مخالفت اعلام می کنیم.

وی گفت: سابقه نشان می‌دهد شورای نگهبان در موضوعاتی که در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد یا در حوزه اختیارات و وظایف رهبری است با قانونگذاری و ورود مجلس در این عرصه‌ها مخالفت کرده و آن را مغایر قانون اساسی دانسته است.

خروجم از مجلس طبیعی بود

معاون پارلمانی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که 'برخی رسانه ها خروج شما از مجلس را به عنوان قهر و عصبانیت القا کرده‌اند'، گفت: اینطور نیست، حساسیت پرونده هسته‌ای موجب شده که هر حرکت و هر کلمه‌ای که پیرامون این موضوع مطرح می‌شود، تصویرهای مختلفی متناسب با گرایش رسانه مربوطه، از آن القا شود.

وی اضافه کرد: حضور من در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس به دعوت هیات رییسه و برای دستور اول یعنی بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران بود؛ از این رو بعد از این که طرح قرائت شد و متن به تصویب نهایی مجلس رسید ادامه حضور من در مجلس غیرضرور بود و مجلس می‌بایست وارد دستورات بعدی می‌شد.

وی گفت: برای بیان دیدگاه‌های دولت در آن دستورات، معاون پارلمانی دولت در آن دستگاه‌های تخصصی و آقای خباز حضور داشتند، از این رو دیگر نیازی به حضور بنده در جلسه نبود و من برای انجام کارهای دیگری که داشتم از مجلس خارج شدم.

انصاری اضافه کرد: کوتاه بودن زمان طرح موضوع و رأی‌گیری نهایی در چند دقیقه کوتاه و خروج من از مجلس موجب چنین برداشتی در میان خبرنگاران شد ولی خروج من طبیعی و عادی بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضورش در جایگاه هیات رییسه مجلس گفت: بلافاصله پس از قرائت کلام الله مجید، مجلس وارد بررسی دستور طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران شد و لاریجانی متن را برای رأی گیری قرائت کرد که من به جایگاه هیات رییسه رفتم و از رییس خواستم فرصتی دهد تا نظر دولت را بیان کند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: ما به این موضوع اصرار داشتیم زیرا پرونده مهم تاریخی هسته‌ای در مجلس مطرح شده که می‌بایست نظر رسمی دولت در مذاکرات ثبت و اعلام می شد و آقای لاریجانی در این راستا مصلحت اندیشی داشت که ممکن است با صحبت ما مخالفین طرح یا پیشنهاددهندگان بخواهند پیشنهاد مطرح کنند یا صحبت کنند و جلسه به درازا بکشد و احیانا توافقی که قبلا با طراحان روی متن انجام داده بودند و این متن را تعدیل کرده بودند، دچار آسیب شود.

 

وی گفت: در همین راستا مجلس صبح امروز جلسه غیرعلنی غیررسمی داشت. من در آن جلسه نبودم ولی مطلع شدم که آقای لاریجانی در آن جلسه تلاش زیادی کردند که همه پیشنهاددهندگان و کسانی که پیشنهاد جایگزین داشتند و طراحان اولیه طرح را قانع کنند که مصلحت عمومی کشور و نظام این است که همین طرحی که توافق کرده اند بدون تغییر به رأی گذاشته شود و از نمایندگان خواسته بودند وارد طرح پیشنهادات جدید و جزئیات نشوند.

 

انصاری گفت: در نهایت نظر دولت از سوی آقای لاریجانی اعلام شد که دولت مخالف این طرح است ولی ما به دنبال فرصتی بودیم که علت مخالفت دولت را توضیح دهیم.

 

نظر شما