شناسهٔ خبر: 97197 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مصرف داخلی چادر ۸۰ میلیون یارد؛ تولید داخل ۲ میلیون یارد

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف گفت: مصرف داخلی چادر در کشور ۷۳ میلیون یارد است در حالی که میزان تولید داخل آن فقط ۲ میلیون یارد است.

به گزارش نماینده از تسنیم، سیدمهدی جوادی، با بیان اینکه امسال برای اولین بار انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف متولی نمایشگاه حجاب مصلی‌ است تصریح کرد: مصرف داخلی پارچه چادری کشور ۸۰ میلیون یارد است که دو میلیون یارد آن تولید داخل است و با وعده‌هایی که برای تاسیس کارخانه‌های آن داده‌اند قرار است به ۱۵ میلیون یارد برسد و از اینجا می‌توان متوجه شد که چه حجم بالایی به واردات چادر اختصاص می‌یابد.

*ضربه بزرگ به تولید داخلی چادر

جوادی ادامه داد: با این تفسیر متاسفانه وزارت صنایع به میزان ۴۵۰ درصد تعرفه واردات چادر را افزایش داد و آن را از ۷ درصد به ۳۲ درصد رساند، در حالی که فشار این کار به تولیدکنندگان رسید چرا که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و افزایش ۴۵۰ درصدی تعرفه موجب بالا رفتن قیمت چادر وارداتی می‌شود، لذا خرید چادر به ویژه چادر ایرانی و تولید داخل کم می‌شود؛ همچنین افزایش تعرفه واردات چادر موجب افزایش قاچاق در این حوزه می‌شود.

*انتظار حمایت از دولت نداریم؛ قاچاق را کنترل کنید

وی با بیان اینکه انتظار حمایتی نداریم، گفت: مشکل ما اختصاص بودجه نیست. چرا که بسیاری از بودجه‌های این حوزه در مسیر غیر خودش صرف می‌شود بلکه انتظار ما حمایت قانونی و حقوقی است. لذا اگر بخواهد کمکی شود بهتر است در حوزه تمهیدات زیربنایی، کنترل قاچاق و نظارت منطقی‌تر صورت گیرد.

*نرخ تعرفه چادر به صفر برسد

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب و عفاف افزود: در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم نرخ تعرفه در حوزه پارچه چادری هر چه سریعتر به صفر برسد چرا که چادر یک کالای استراتژیک هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه فرهنگی است و ما در اینجا از حمایت و همراهی اتحادیه پوشاک استان تهران تشکر می‌کنیم.

*آشفتگی در الگوهای برش استاندارد چادر توسط زیرپله‌های‌ها

جوادی گفت: استانداردسازی و الگوهای برش و ورود به بحث تولید محصولات حجاب از فعالیت‌های انجمن است چرا که معضل ما در بخش حجاب تولیدی‌های زیرپله‌ای هستند که معمولا الگوهای برش استانداردی ندارند تا ما در بازار یک نوع آشفتگی می‌بینیم و نمونه آن را می‌توان در حوزه چادر بحرینی، ‌ لبنانی و ... مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: در بحث قیمت‌گذاری نیز در حدود و صغور محصولات نظارت می‌کنیم و در حوزه کیفی کمیته‌ای را در نظر داریم تا محصولی به اسم کره و با جنس چینی به کسی ارائه نشود.

 

نظر شما