شناسهٔ خبر: 96654 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

هرندی: تکیه گاه اصلی ما نظامی گری نیست

صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تکیه گاه اصلی ما نظامی گری نیست گفت: پایه سوم قدرت، مشروعیت است که از دیدگاه ما شرعی بودن متکی بر اراده خداوند تعریف می شود اما در جهان، مشروعیت به محصول آرای مردم بودن بر می گردد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، محمدحسین صفار هرندی روز یکشنبه در همایش روحانیت و تبیین گفتمان ولایت در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی در محل حسینیه ثارالله کرمان، گفت: بسیاری از افرادی که به عنوان ناظر منصف راجع به ما قضاوت می کنند، جمهوری اسلامی ایران را مشروع ترین حکومت در خاورمیانه می دانند.

وی بیان کرد: در کشور ما مردم دخیل هستند و کشورهای اروپایی نیز مردم سالاری را تجربه کرده اند اما نسبت مردم با حکومت به مراتب ضعیف تر از کشور ماست.

وی گفت: در آن کشورها زمانی که از جوانان سووال می کنیم از اوضاع و احوال سیاسی خود بی اطلاع هستند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در برخی کشورها گاهی میزان مشارکت در انتخابات این قدر پایین می آید که اگر در کشور ما ایجاد شود می گوییم فاجعه است اما در آن کشورها عادی است.

وی اظهار کرد: در کشور ما هر سال مردم به دلایل مختلف راهپیمایی های میلیونی برگزار می کنند و هرچه از منشاء آن اتفاقات فاصله گرفته می شود حضور مردم کمرنگ تر نشده و حتی بیشتر نیز شده است.

صفار هرندی با اشاره به اینکه برخی می گویند راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه پیک نیک ملی شده است گفت: اگر چنین هم باشد به معنای آن است که روز ۲۲ بهمن ماه یادآور وقوع انقلاب اسلامی ایران به جشن ملی برای ملت تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: همین که مردم در ۲۲ بهمن ماه در صحنه حاضر می شوند به معنای آن است که اعلام می کنند روز پیروزی انقلاب اسلامی شادترین روز و این پشتوانه است.

وی ادامه داد: قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت مشروعیت در مباحث جامعه شناسی به عنوان پایه های اصلی قدرت شناخته می شوند و کشور ما در ردیف کشورهای جهان سوم قرار دارد و اقتصاد کشور ما از جنس اقتصاد کشورهای قدرتمند و پیشرفته نیست و نمی توان به زور به آن برسیم که رسیدن به آن دور از دسترس نیست اما ممکن است زمان بر باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته همه تلاش های ما موجب شده از کشوری وابسته به بیرون به کشوری مستقل برسیم.

وی با اشاره به اینکه رتبه اقتصادی ما در دنیا زیر ۲۰ است افزود: ما جزء ۲۰ کشور برتر اقتصادی در جهان هستیم و به معنای آن است که در کنار کشورهایی هستیم که نمی شود آنها را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه رتبه علمی کشور بین ۱۳ تا ۱۶ در نوسان است و این به معنای پیشرفت شتابان ما در این زمینه است یادآور شد: سال ۸۳ تعداد مقالات علمی ایران که در پایگاه های استنادی علم در جهان منتشر می شده، سه هزار و ۵۰۰ مقاله بوده که این تعداد در حال حاضر به نزدیک ۵۰ هزار مقاله رسیده است.

صفار هرندی افزود: امروز به نقطه ای از قدرت متعارف رسیده ایم که دشمنان وقتی چرتکه می اندازند می گویند به صرفه نیست که با کشور ما درگیر شوند زیرا تلفات انسانی سنگینی را خواهند داشت.

وی گفت: امروز دستاوردهای برجسته ای در حوزه نظامی داریم که مسوول فکر و عمل بچه های خودمان است.

وی بیان کرد: پهپادی که برد ۲۰ هزار کیلومتری می تواند ایجاد کند، تا دو هزار کیلومتر هدایت شود و هدایت کند و بعد از آن می توانند تصویر پایگاه ها را ارسال کند، دستاورد فرزندان این سرزمین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تکیه گاه اصلی ما نظامی گری نیست گفت: پایه سوم قدرت، مشروعیت است که از دیدگاه ما شرعی بودن متکی بر اراده خداوند تعریف می شود اما در جهان، مشروعیت به محصول آرای مردم بودن بر می گردد اما نظام جمهوری اسلامی ایران و پشتوانه های سیاسی و فرهنگی ناب دارد و از آرای مردم نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: اینکه در سال ۸۸ قصه فتنه ایجاد شد و کشور چند ماهی درگیر آن بود، منشاء آن برخی افراد لجوج و عنود بودند که به خاطر یک دستمال حاضرند قیصریه را به آتش بکشند و برای آنکه جایگاه شان تنزل نیابد، حاضرند زمین و زمان را به هم بریزند.

صفار هرندی گفت: سال ۸۸ جریان متراکم از عقده ها، لجاجت ها، کج فهمی ها و بی دینی ها بود و رسید به جایی که احساس نگرانی هم بالا گرفته بود و همه ما تصور می کردیم که چرا این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: کسانی که خارج کشور دل در گرو انقلاب داشتند تماس می گرفتند و این نشان می دهد که مشروعیت ما نقطه اصلی تکیه ماست.

وی با بیان اینکه در جریان فتنه ۸۸ مشروعیت ما مخدوش شده بود گفت: وقتی می گفتیم ما مشروعیت داریم می گفتند نه، کسانی هستند که دین و حتی امام حسین (ع) و عاشورا را قبول ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه روز عاشورا روز مانور قدرت و اقتدار ماست گفت: اگر عده ای در جریان فتنه ۸۸ روز عاشورا را دست مایه بازی های شیطنت آمیز جرثومه های فساد قرار دادند، مردم با حضور در صحنه، حماسه ۹ دی را ایجاد کردند و نشان دادند که عاشورا همیشه پابرجاست.

وی بیان کرد: ۹ دی اتفاق بزرگ و استثنایی بود و بعد از انقلاب بزرگترین راهپیمایی در کشور انجام شد.

صفار هرندی افزود: روزی که قرار گذاشتند تحریم ها را بیشتر کنند گفتند این تحریم ها سبب می شود فاصله مردم به دلیل مشکلاتی که در زندگی آنها ایجاد می شود با حکومت زیاد و فشار تحریم ها سبب می شود بین زمامداران ایران اختلاف ایجاد شود و نظام از اصلی ترین منبع خود که مشروعیت است، خالی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهدای روحانی مصادیق روشن روحانی متعهد، زمانه شناس، جاهد و جانفشان تلقی می شوند.

وی افزود: یکی از افتخارات روحانیت این است که کار اصلی او نشاط و تبلیغ است.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس سلسله جلیله روحانیت به لحاظ تعداد شهدا به نسبت جمعیت خود، نسبت به سایر صنوف از همه بالاتر است که مدال افتخاری در کنار سایر افتخارات روحانیت قرار دارد.

نظر شما