شناسهٔ خبر: 96636 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

شکاف بین اعضای رهروان دوباره برملا شد / استیضاح وزیر یا تعامل با دولت؟

جلیلی قاضی پور// خبرهایی که از جلسه صبح یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون رهروان تاکنون به گوش می رسد حکایت از ایجاد شکاف بین اعضای این فراکسیون در موضوع استیضاح وزرا دارد.

نماینده - خبرهایی که از  جلسه صبح یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون رهروان تا کنون به گوش می رسد حکایت از ایجاد شکاف بین اعضای این فراکسیون در موضوع استیضاح وزرا دارد.

 

قاضی پور، عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان با بیان اینکه در جلسه امروز فراکسیون مسائل روز از جمله استیضاح ورزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت افزود: در ارتباط با موضوع استیضاح وزرا در مجلس، جمع‌بندی بر این شد تا این استیضاح‌ها به ترتیب انجام شود و از موضوع استیضاح وزرا حمایت به عمل آمد.

از دیگر سو، یک عضو دیگر شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت که در جلسه امروز صبح شورای مرکزی این فراکسیون نظر اکثریت اعضاء بر ادامه همکاری با دولت بود. اسماعیل جلیلی با بیان این که در فراکسیون در مورد استیضاح‌ها توضیحاتی ارائه شد، افزود: نظر اکثریت اعضای فراکسیون بر این بود که در شرایط فعلی کشور در موضوع استیضاح‌ها اجازه داده شود که دولت کار خودش را انجام دهد.

 

شکاف در فراکسیون رهروان البته تازگی ندارد، در موضوع استانی شدن انتخابات هم که کلیات آن در ۲ اردیبهشت ۹۴ تصویب شد اختلاف نظر در رأی اعضای فراکسیون مشهود بود. طرحی که بعد از تصویب کلیات قرار شد برای بررسی و رفع ابهامات به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. قبل از تصویب کلیات این طرح، ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف طرح به بیان نظرات خود پرداختند که از این میان گروسی موافق و دواتگری مخالف هر دو نفر از اعضای فراکسیون رهروان بودند. 

 

حسین گروسی نماینده شهریار و عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است: در نوع کنونی مجلس نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد. گروسی در موافقت با این طرح، گفته است: در شرایطی که کشور ما می‌تواند برای ۱۵۰ میلیون نفر فرصت اشتغال ایجاد کند ما هر روز شاهدیم که بسیاری از مراجعین به دفاتر نمایندگان جوانانی هستند که جویای شغل هستند. نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد تا مشکل مردم برطرف شود.

وی افزود: در حال حاضر وظایف بسیاری بر دوش نمایندگان است که شاید با استانی شدن انتخابات این وظایف تفکیک شود و نماینده بهتر بتواند در سطح ملی فعالیت کند.

نماینده شهریار، خاطرنشان کرد: این طرح علیرغم اعتقاد بسیاری باعث بروز اختلافات قومیتی نمی‌شود.

مهدی دواتگری نماینده مراغه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر خلاف نظر هم فراکسیونی اش معتقد است: نامزدهای انتخابات با اجرایی شدن این طرح مجبور به وصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت می‌شوند. دواتگری در مخالفت با کلیات مذکور بار مالی را یکی از دلایل مخالفت خود با این طرح عنوان کرده و گفته: نامزدها با اجرایی شدن این طرح مجبور به وصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت می‌شوند و همین موضوع چالش‌های فراوانی را برای مجلس ایجاد خواهد کرد. این عضو فراکسیون رهروان قطع ارتباط مردم با نمایندگان را دیگر آسیب طرح استانی شدن انتخابات برشمرده و یادآور شده: یک بار در مجلس هفتم این طرح مطرح شد که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. به همین دلیل ما باید این موضوع را در ارائه رای خود مدنظر قرار دهیم.

 

به نظر می رسد در خصوص این موارد لازم است اعضای فراکسیون رهروان اتفاق نظر بیشتری داشته باشند، حتی آنها می توانند از تجربه انتخابات هیأت رئیسه امسال استفاده کنند و در پایان هر نشست فراکسیون از "دست گذاشتن بر قرآن" بعنوان یک مراسم همیشگی استفاده کرده و با این کار از درز کردن اختلافاتشان در رسانه ها جلوگیری کنند.

نظر شما