شناسهٔ خبر: 95046 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

لاریجانی در همایش فرمانداران:

صندوق‌های رای باید شفاف باشد/ دستگاهها سختگیری انتخاباتی نداشته باشند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من تاکید می‌کنم که تمام دستگاههای دولتی و حاکمیتی سختگیری انتخاباتی نداشته باشند و هرچه ناظرین شورای نگهبان، هیئت‌های اجرایی و فرمانداران مستقل‎تر باشند اعتماد مردم بیشتر جلب می‎شود.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش سراسری فرمانداران کشور طی سخنانی با اشاره به شرایط حساسی که در ابعاد منطقه‌ای و اقتصادی پیش‌روی کشور قرار دارد اظهار کرد: موضوع انتخابات می‌تواند در سرنوشت مسائل کشور تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: انتخابات یک مجرایی است که مردم به طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند.

لاریجانی تصریح کرد: در متنی که در شرایط فعلی ما در آن قرار داریم شرایط انتخاباتی ما برای تاثیرگذاری باید پررنگتر باشد چرا که هیچگاه شرایط منطقه‎ای ما اینقدر از نظر تکثیر بحران پیچیده نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیچیدگی شرایط منطقه به گونه‎ای است که عناصر سرکش و کم هویت از نظر فکر دینی زیاد شده‌اند و یک سیالیتی در وضعیت منطقه به وجود آمده است.

وی با اشاره به رفتار مبهم کشورهای بزرگ در قبال شرایط منطقه تصریح کرد: مجموع این عوامل باعث شده است که وضع منطقه در کوتاه مدت نامشخص باشد.

لاریجانی با بیان اینکه باید مسائل منطقه را به درستی رصد کنیم و ارزیابی مناسبی از شرایط منطقه داشته باشیم اظهارداشت: بی‌تردید برگزاری یک انتخابات باشکوه قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد و در معادلات منطقه‌ای تاثیرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ثبات و امنیت پایدار در ایران با وجود آشفتگی شرایط در منطقه گفت: این مهم هم از هوشیاری ملت و هم از کارآمدی نیروهای امنیتی نشأت می‌گیرد.

وی در ادامه به مسئله هسته‌ای هم گریزی زد و بیان کرد: پیرامون مسئله هسته‎ای یک مسیر روشنی در کشور طراحی شده است. و در راس همه دستگاهها و نهادهای دخیل در موضوع هسته‌ای راهنمایی‌های دقیق رهبر معظم انقلاب وجود دارد و امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‎شود پرونده هسته‎ای سرانجام خوبی داشته باشد.

لاریجانی در ادامه به برخی انتقادات مطرح شده در داخل نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای اشاره و بیان کرد: باید در اظهار نگرانی‌هایی که نسبت به مسئله هسته‌ای می شود به کلیت این موضوع توجه کرد به گونه‌ای که با بررسی واقع‌بینانه به این نتیجه می‎رسیم که کلیت نظام راه مذاکرات را دنبال کرده است و این موضوع مربوط به دولت فعلی نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اقتصاد را یک کانون مهم جهاد ملی دانست و اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب نیز تاکیدات زیادی را در رابطه با مسائل اقتصادی داشتند و امسال هم در سخنرانی آغاز سال در مشهد این اصطلاح را که "امسال میدان جهاد، میدان اقتصاد است" را بیان داشتند.

وی شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی کشور را معلول مدیریت ناصحیح اقتصادی دانست و بیان کرد: ما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید رونق تولید داشته باشیم و تولید را از حالت رکود خارج کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از بخش‌های تولیدی معوقات بانکی دارند و مشکلات تولیدی زیادی گریبانگیر آنها است که باید مشکلات آنها را حل کرد و نقش فرمانداران در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

لاریجانی تصریح کرد: بخش‌های تولیدی ما معوقات بانکی دارند و در ضمن سرمایه در گردش نیز نیاز دارند و مشکلاتی نیز با نوسانات ارزی برای آنها ایجاد شده است که ما در قانون این اختیار را به دولت داده‌ایم که این واحدهای تولیدی هم از بخشودگی جرایم برخوردار شوند و هم معوقات بانکی آنها تقسیط داده شود.

وی در ادامه به بحث انباشت طرح‎های عمرانی اشاره و بیان کرد: مجلس یک اجازه مهم را در زمینه طرح‎های عمرانی به دولت داد که طبق آن، طرح‌های عمرانی ناتمام مطابق سیاست های اصل ۴۴ به مردم واگذار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زنی داریم با اعتبارات ۳۰ هزار میلیارد تومانی نمی‎توانیم آنها را به اتمام برسانیم از این رو ضروری است دولت دستورالعمل‎هایی را برای واگذاری این پروژه‎های عمرانی تنظیم کند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس تصویب کردیم که ۱۰ هزار میلیارد توان از پروژه‌های عمرانی به بانک‎ها واگذار شود و بانک‎ها ظرف ۳ سال این پروژه‎ها را به فروش برسانند.

لاریجانی تاکید کرد: در رابطه با واگذاری طرح‎های عمرانی و ارتباط گیری با بخش خصوصی نقش فرمانداران بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه به معضل کم آبی در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: ما برای حل مشکل کم آبی در روستاها، ۵۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را با اذن رهبری در اختیار دولت قرار دادیم و من به دولت توصیه می‎کنم که هرچه زودتر مکانیزمی را برای عملیاتی کردن این اعتبارات و حل مشکل کم آبی روستاها طراحی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضرورت عملیاتی شدن برنامه ششم اشاره و اظهارکرد: برای عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه باید ۲ راهکار را در نظر بگیریم که یکی طراحی مولفه‌های اقتصادی و دیگری تعیین پروژه‌های مهم است.

وی مسیر حرکت دولت در ۲ سال اخیر را درست ارزیابی کرد و تصریح کرد: دولت در ۲ سال اخیر با تزریق آرامش به اقتصاد جلوی نوسانات تورمی را گرفته است.

لاریجانی تاکید کرد: اگر ما تلاش کنیم که اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری کار به مردم و تمرکز در تولید را محقق کنیم، می‌توانیم در توسعه کشور شتاب ایجاد کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به فرمانداران گفت: تباید انتظار کمک از منابع دولتی را داشته باشید چراکه منابع دولتی محدود است بلکه باید با ایجاد شرایطی جهت مشارکت مردم در اقتصاد مسیر شکوفایی اقتصادی را در پیش بگیرید.

وی در ادامه به موضوع انتخابات آتی مجلس اشاره کرد و بیان کرد: انتخابات یعنی حضور مردم در سرنوشت خودشان، از این رو در یک فضای سیاه نمایی رغبت برای حضور در انتخابات کاهش می یابد و شما فرمانداران باید تلاش کنید که پویا بودن کشور را به مردم نشان دهید و فضای امیدواری ایجاد کنید.

لاریجانی تصریح کرد: امروز یک عمل انقلابی این نیست که یک شرایط سیاه را ترسیم کنیم و این کار هم غیر واقعی و هم غیرمسئولانه است و ما باید نقد منصفانه داشته باشیم و شرایط را برای یک حرکت رو به جلو فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی حضور حداکثری مردم در انتخابات را یک پشتوانه برای امنیت ملی و حفظ منافع ملی کشور دانست و بیان کرد: با ایجاد رقابت سالم و واقعی باید این احساس را در میان مردم ایجاد کنیم که آرای مختلفی وجود دارد، بنابراین مسئله رقابت واقعی برای حضور حداکثری مردم یک امر ضروری است و وزارت کشور و هیئت‌های نظارتی در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارند.

وی در ادامه فضای توهین و تخریب را یک مانع برای حضور نخبگان در عرصه انتخابات دانست و تصریح کرد: هرچه نخبگان بیشتری در مجلس حضور داشته باشند وضع کشور بهتر می شود و این در حالی است که رجال سیاسی در شرایطی پا به عرصه انتخابات می ‌ذارند که این عرصه عاری از توهین و تخریب باشد.

لاریجانی انتخابات را جشن و مشارکت مردم در سرنوشت خود دانست و بیان کرد: باید دستگاههای اجرایی و نظارتی انتخابات مراقبت کنند که آداب مرسوم در جشن سرنوشت ملی مراعات شود و این جشن عاری از توهین و تخریب باشد.

وی رعایت مسائل امنیت ملی در انتخابات را ضروری دانست و تاکید کرد: انتخابات پشتوانه امنیت ملی است و نباید در پروسه انتخابات امنیت ملی مخدوش شود و میان اقوام تفرقه بیفتد و حرف‌هایی گفته شود که مختصات کشور را در سطح منطقه تغییر دهد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به تعبیر رهبری از حق‌الناس بودن رای مردم، اظهارکرد: استراتژی ما در انتخابات باید این باشد که اگر کسی تخلفی مرتکب شد آن فرد را از مسیر انتخاباتی کنار بگذاریم نه اینکه مردم را از انتخابات محروم کنیم.

وی ادامه داد: استراژی ما باید این باشد که کسانی که مخل انتخابات سالم هستند را محدود کنیم اما انتخابات و رای مردم را محفوظ نگه داریم و در این زمینه نقش هیئت‌های اجرایی، نظارتی و قوه‌قضاییه مشهود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته‌ای که می‌تواند از رای مردم صیانت کند رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی است، گفت: ما باید در حوزه‌های انتخابیه حلقه‌هایی را با حضور نمایندگان کاندیداها و نمایندگان شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی داشته باشیم تا به شکایت‌های اعلام شده رسیدگی فوری شود.

وی ادامه داد: فرمانداران باید از کوچکترین مسئله‌ای که می‌تواند اعتماد مردم را افزایش دهد نگذرند و یک مثال کوچک در این زمینه این است که صندوق‌های رای را شفاف کنیم به گونه‌ای که مردم درون صندوق‌های رای را ببینند.

لاریجانی گفت: من تاکید می‌کنم که تمام دستگاههای دولتی و حاکمیتی سختگیری انتخاباتی نداشته باشند و هرچه ناظرین شورای نگهبان، هیئت‌های اجرایی و فرمانداران مستقل‎تر باشند اعتماد مردم بیشتر جلب می‎شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به حقوق کاندیداها اشاره کرد و بیان کرد: یک حداقل‌هایی در قانون برای کاندیداها مشخص شده است اما بهترین انتخاب را مردم انجام می‌دهند و این حداقل‌ها باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: نباید کاندیداها به وسیله دستگاههای مختلف تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید، رد صلاحیت می‌شوید.

لاریجانی در پایان آزادی فکر را یک موضوع اساسی در انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: یک نماینده طبق قانون باید از حقوق کل ملت دفاع کند بنابراین اگر این نماینده تهدید شود و شخصیتش له شود نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع کند.

 

 

 

نظر شما