شناسهٔ خبر: 94097 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حقیقت‌پور:

تحریم‌ جدید در تقابل با توافق ژنو است/ آمریکا انعطافی درباره تحریم‌ ندارد

منصور حقیقت‌پور431 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحریم‌ جدید آمریکا در تقابل با توافق ژنو است، گفت که آمریکایی‌ها انعطافی درباره تحریم‌‌ها ندارد.

به گزارش نماینده منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم 2 شرکت عربی به دلیل همکاری در خرید چند ایرباس دست دوم توسط ایران، اظهار داشت: برخلاف ذوق‌زدگی برخی چهره‌ها و رسانه‌های داخلی وارد شدن چند هواپیمای دست دوم ایرباس به ناوگان هوایی کشور هیچ ارتباطی به فروپاشی سازمان تحریم‌ها و علاقه کشورهای اروپایی برای تعامل با ایران ندارد.

وی افزود: این هواپیماها بر اساس همان قواعد دور زدن تحریم‌ها که قبلاً هم روال بوده از طریق واسطه‌ها وارد کشور شدند اما آمریکایی‌ها بلافاصله بعد از اعلام ورود این هواپیماها به ایران، 2 شرکت عربی که واسطه تحویل این هواپیماهای دست دوم به ایران شده بودند را تحریم کردند، این امر یعنی تحریم جدید که کاملاً در تقابل با توافق ژنو است که قرار بود تحریم‌های جدید اعمال نشود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس تصریح کرد: اینگونه اعمال تحریم‌های جدید آن هم در‌ آستانه مذاکرات نهایی هسته‌ای بیانگر آن است که آمریکایی‌ها اصولاً هیچ انعطافی در خصوص تحریم‌ها ندارند و هر چه ما از مواضع‌مان کوتاه بیاییم آنها جلوتر خواهند آمد.

وی همچنین تأکید کرد: کلیدی‌ترین نکته این ماجرا استناد وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اعمال تحریم علیه 2 شرکت عربی به مصوبه تحریم‌های ضدتروریستی است، این موضوع به این معناست که آمریکا به دنبال فریب ایران در مذاکرات است.

حقیقت‌پور در عین حال یادآور شد: همه حرف ما در این مدت این بود که در قبال کوتاه آمدن ما درباره مسائل هسته‌ای باید همه تحریم‌ها برداشته شوند، اما تحریم 2 شرکت عربی به بهانه تحریم‌های ضدتروریستی بیانگر آن است که حتی اگر همه تحریم‌های هسته‌ای هم لغو شوند، باز هم روند خصومت آمریکا با ایران ادامه خواهد یافت و تحریم‌های دیگری با بهانه‌ها و موضوعات مختلف بر ما اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ما دست‌مان را از توانمندی هسته‌ای خالی می‌کنیم تا تحریم‌ها برداشته شوند اما آمریکا و غرب تحریم‌ها را از دروازه دیگر و به بهانه‌های دیگری اعمال خواهند کرد.

حقیقت‌پور اضافه کرد: نباید مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، بلکه باید در مقابل این کشور مستکبر محکم بایستیم چون هر وقت ما کوتاه آمدیم آنان بیشتر پیش آمدند و ما را تحریم کردند، اگر به دنبال آن هستیم که آمریکا تحریم‌مان نکند، باید محکم و قاطعانه بر سر مواضع‌مان بایستیم و بر عکس ما آمریکایی‌ها را تعقیب کنیم.

نماینده اردبیل در مجلس همچنین گفت: آمریکا باید بداند دنیا خیلی بزرگ است و اینگونه نیست که کاخ سفید بگوید کسی به ما هواپیما نفروشد و دیگران هم عمل کنند؛ بهتر است بدانند ما همین الآن پیشنهاد فروش هواپیما از داخل آمریکا برای ایران داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به آنان بگوییم اینگونه نیست که شما یک چیزی بگویید و دنیا هم گوش به فرمان شما باشد و عمل کند، دنیا بزرگ است همچنانکه ما در شرایط تحریم‌ها توانستیم به فناوری هسته‌ای دست یابیم، ما یاد گرفتیم که چگونه تحریم‌ها را دور بزنیم یا از روی تحریم‌ها بپریم، بالاخره آمریکایی‌ها نباید ایرانی‌ها را دست کم بگیرند.

منبع: فارس

نظر شما