شناسهٔ خبر: 92887 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

اطلس اجتماعی زنان در ایران منتشر شد

وزارت کشور43 معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ارائه آماری از اطلس وضعیت زنان در کشور پرداخت.

به گزارش نماینده به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، اطهره نژادی معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز سه‌شنبه در یازدهمین نشست معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا و دستگاه‌های اجرایی ضمن ارائه اطلس اجتماعی زنان به ذکر آخرین آمار در حوزه زنان پرداخت.

به گفته وی ۷۱.۵ درصد زنان شاغل در شهرها زندگی می‌کنند و ۲۸.۵ درصد نیز در روستاها زندگی می‌کنند و همچنین بیشترین آمار و طلاق مربوط به استان البرز و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.  

معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: میانگین میزان طلاق روستایی ۲۱.۸۶ درصد و میانگین میزان طلاق شهری ۳۹.۶۳ درصد است. نسبت طلاق به ازدواج به ترتیب در استان‌های مازندران و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین و کمترین مقدار است.

وی تفاوت‌های جامعه شهری و روستایی و پویایی آن و برنامه‌های پیشگیرانه و چند بعدی در مقیاس‌های متفاوت را مورد توجه قرار داد و گفت: به لحاظ بعد خانوار کشور در سال ۱۳۷۵، ۴.۸ نفر، در سال ۱۳۸۵، ۴.۱ نفر و در سال ۱۳۹۰، ۳.۶ نفر بوده است که در تمام دوره‌های ذکر شده متوسط بعد خانوار مناطق شهری پایین‌تر از متوسط بعد خانوار مناطق روستایی کشور بوده است که البته تفاوت بعد خانوار در میان خانوارهای ساکن در مناطق شهری و روستایی در گذر زمان کاهش یافته و در سال ۱۳۹۰ بسیار به هم نزدیک بوده است.

نژادی با بیان اینکه با وزارت بهداشت در طراحی برنامه کلینیک‌های سلامت خانواده همکاری لازم را داشته‌ایم به آمار میزان باسوادی زنان در کشور اشاره کرد و افزود: میانگین میزان باسوادی زنان در نقاط روستایی ۶۹.۵۸ درصد و در نقاط شهری ۸۴.۳۳ درصد بوده است که توزیع میزان باسوادی زنان جمعیت ۶ ساله و بالاتر در کل کشور یکنواخت نیست و میان استان‌های کشور از لحاظ میزان باسوادی زنان اختلاف معناداری وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده کمترین میزان باسوادی را به استان سیستان و بلوچستان با ۶۵.۴ درصد و بیشترین باسوادی را به استان تهران با ۸۸.۶ درصد نسبت داد.

وی میزان باسوادی زنان در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان و استان مرکزی را با میزان بیسوادی کم ۶۷.۷ درصد عنوان کرد.

نژادی همچنین میزان باسوادی متوسط زنان در استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان و همدان را بین ۶۷.۷۱ و ۷۱.۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: میزان باسوادی بالای زنان نیز در استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سمنان، فارس، مازندران، هرمزگان ۷۱.۱ است.

معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه تفاوت میزان باسوادی زنان و مردان در جمعیت ۶ ساله و بالاتر را در نقاط شهری ۶.۵ درصد و در نقاط روستایی ۱۰.۹ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در شهر میزان باسوادی زنان و مردان تفاوت کمتری نسبت به باسوادی زنان و مردان در روستا دارد.

وی همکاری با وزارت آموزش و پرورش، در افزایش هوش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم در ۱۰ استان کشور، آسیب‌شناسی روانی - اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه در ۸ استان و بهبود وضعیت بهداشتی- آموزشی دانش‌آموزان دختر محروم و نیازمند کشور در مقطع اول متوسطه در کل کشور را از عمده برنامه‌های این معاونت در روزهای آتی دانست.

نژادی همچنین گفت: با تحلیل آزمون تی زوجی نرخ اشتغال زنان در نقاط روستایی بالاتر از نقاط شهری همان استان است که این اختلاف نیز معنادار بوده، به عبارتی میانگین نرخ اشتغال زنان روستایی ۸۸.۰۹ و میانگین نرخ اشتغال زنان شهری ۷۳.۶۷ درصد بوده که میانگین اختلاف آنان ۱۴.۴۱ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده کمترین و بیشترین نرخ بیکاری در جمعیت زنان ۱۰ ساله و بالاتر در کشور را به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان جنوبی (۸.۶۰) و کهکیلویه و بویراحمد (۴۴.۴) عنوان کرد و گفت: کمترین و بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله مربوط به استان‌های خراسان جنوبی (۲۱.۶۸ درصد) و کرمانشاه (۶۰.۰۲ درصد) است.

وی در بخش پایانی سخنانش سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس آمار سال ۹۰ میانگین سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی ۲۸.۰۶ بوده است، بیشترین سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی مربوط به استان اردبیل و کمترین آن مربوط به تهران است.

نظر شما