شناسهٔ خبر: 92870 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر کشور: حق در بسیاری از موارد با بانوان است

رحمانی فضلی وزیر کشور: اگر بخواهم قضاوت کنم و جایگاه و حقوق زنان را بررسی کنم باید بگویم در بسیاری موارد حق با بانوان است.

به گزارش  نماینده به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در یازدهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا و دستگاه‌های اجرایی که صبح امروز (۲۱ اردیبهشت) به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، گفت: به عنوان یک فرد حقیقی و معلم و به عنوان یک شخصیت حقوقی اگر بخواهم قضاوت کنم و جایگاه و حقوق زنان را بررسی کنم باید بگویم در بسیاری موارد حق با بانوان است.

وی ادامه داد:‌در بسیاری موارد یک ظلم تاریخی نسبت به زنان به دلیل سنت‌های غیردینی و تسلط سنت‌های دینی، ‌ ملی و همچنین نگاه‌های تنگ را به جامعه زنان شاهد بودیم که به نوعی این ظلم‌ها تکثیر شده و جایگاه اصلی به یک جایگاه غیرحقیقی تبدیل شده است.

وزیر کشور ادامه داد: در ۳۶ سال انقلاب تلاش شد تا بخشی از این نابرابری‌ها حل شود و اگر بخواهیم معدل بگیریم باید بگوییم این روند فزاینده در حال رشد بوده اما هنوز راه طولانی در پیش داریم و تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: نه تنها در حوزه قانونگذاری بلکه در حوزه فرهنگ و نه از سوی دلسوزی و ترحم بلکه از لحاظ حقوقی باید به حقی که خداوند به زنان داده است توجه کنیم تا این امر نیازمند تلاش است تا بتوانیم مسیر روشن و حق مشخصی را که اسلام در حوزه بانوان تعیین کرد محقق سازیم.

وزیر کشور با اشاره به مجموعه تلاش‌های دولت تدبیر و امید در این موضوع تصریح کرد: شاهدیم که شخص رئیس‌جمهور در این زمینه مصر هستند و همیشه سفارشات لازم و تاکیدات لازم را در این زمینه بیان می‌کنند اما آنچه مهم است تلاش خود بانوان است که به عنوان شخصیت حقوقی و هم به عنوان شخصیت حقیقی است که شما مشاوران وزرا نگاه و تلاش خود را در این جهت باید بگذارید و بتوانید الگوی مورد نظر را در جامعه به پیش ببرید.

وی ادامه داد: موضوع بانوان و زنان در دنیا همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم در عرصه‌های سیاسی، احتماعی و فرهنگی بوده و در همه این عرصه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

وی ادامه داد: صاحبان احزاب قدرتمند، ‌ بهره‌برداران که به دنبال منفعت هستند در دنیا همواره تفکرشان در این امر بوده است که چگونه از زنان در تحقق و تصاحب شکل‌گیری قدرت استفاده کنند و زنان چگونه می‌توانند ابزار رسیدن به قدرت باشند. یا در حوزه فرهنگ می‌گویند از زنان چگونه می‌توان در تبیین اندیشه‌های لیبرالی استفاده کرد و در حوزه اقتصادی منفعت‌طلبان این جریان می‌گویند چگونه می‌توان از زنان برای سودآوری بیشتر در این حوزه استفاده کرد.

وی با اشاره به نگاه لیبرالی غربی حاکم بر جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: در جریانات سیاسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به دنبال رقابت در نظام لیبرال غربی هستند، می‌توان نگاه پراگماتیسمی را که به دنبال منفعت و قدرت و مصلحت است نیز مشاهده کرد که این امر بر اساس آموزه‌های دینی ما نیست بلکه بر اساس منفعت و مصلحت بنگاه‌های بزرگ و احزاب تعریف می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: با توجه به اینکه آنان قدرت تبلیغات بالا، قدرت هزینه‌کردن بالا و قدرت الگوسازی بالایی را دارند، تشخیص حق از ناحق در این دنیای تبلیغات و هزینه‌های کلان واقعا کار مشکلی است چراکه شما شاهد هستید که در تمام دنیا آنها موج و نگرش نسبت به بانوان را تعیین می‌کنند و ما شاهد هستیم در صدها فیلم، هزاران مقاله و همایش‌های بسیاری تفکر لیبرالیستی را تبلیغ می‌کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد:‌ در این موضوع شکی نیست و خودشان نیز به این امر معترفند که هدف لیبرالی گسترش و توسعه ارزش‌های لیبرالی در دنیا که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به کار خود ادامه می‌دهد و تفاوت ماهوی با ارزش‌های الهی و دینی دارد.

وی ادامه داد: ما در نگاه دینی به مقوله زن و مرد در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شاهد هستیم که تفاوت‌های بسیاری با فرهنگ نظام لیبرال غرب داریم چرا که ما همه اینها را ابزار رسیدن به بندگی می‌دانیم و همه ما به دنبال رسیدن به بندگی و عقوبت هستیم که در این نگاه سود شخصی، سود بنگاه‌ها، ‌احزاب و قدرت احزاب معنا ندارد.

وی تصریح کرد: اگر عنوان فعالیت خود را به عنوان شاخص، میزان و فرقان برای جدایی حق و باطل در نظر بگیریم باید بگوییم که باید به نقطه اتکای خود شناخت و معرفت پیدا کنیم چرا که این اعتقادات دینی ماست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم آنچه خداوند در قالب وحی و آنچه رسولان در قالب هدایت آورده‌اند نهایت راه سعادت و خوشبختی است که البته این مسیر در تاریخی خود با انحرافات، کجروی‌ها و تحجرها روبرو بودند.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: در طول مسیر تاریخ در بسیاری از حق‌های روشن سرپوش گذاشته شد و از آن بهره‌برداری نامناسب شد که ما شاهد هستیم که اتفاقاتی می‌افتد.

وزیرکشور خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های کشورمان و تهران در شهرستان‌ها و حتی در جاهای دیگر کشورمان تفکری متفاوت با آنچه اسلام است دارند و این کار شما را به عنوان بانوانی که الگو شاخص نمایندگان یک دولت اسلامی و دولت تدبیر و امید هستیم سخت می‌کند.

وی ادامه داد: معرفت پیدا کردن، ایمان پیدا کردن، تلاش کردن، ‌ همراهی کردن، حمایت کردن، انگیزه داشتن از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کنیم و وظیفه داریم حقیقت اسلام را به همه بشناسانیم و نباید به این موضوع مردانه زنانه نگاه کنیم بلکه همه باید در این راه تلاش کنند و این موضوع خواست زنان نیست چرا که راه طولانی و با وجود اینکه گام‌های خوبی برداشته‌ایم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: آنچه به ما بشارت می‌دهد آن است که امام(ره)، رهبری، ‌رئیس‌جمهور و بزرگان دینی ما به آموزه‌های الهی اعتقاد دارند و مسیر و جهت فراهم است و از این طریق بتوانیم سنگلاخ‌ها را حل کنیم و این گام بزرگی است که بعد از انقلاب گام‌های خوبی برداشته شده ولی فاصله زیادی با آن داریم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت کشور به عنوان متولی سیاست‌های دولت یازدهم و نقش هماهنگی بین موضوعات مختلف نقش مهمی دارند که من خودم به این موضوعات معتقدم و این اعتقاد را پیش از این داشتم و معتقدم می‌توانیم در این مسیر گام برداریم و حرکت کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اقدامات مثبت خانم فرهمندپور در حوزه زنان تصریح کرد: من قبلا تجربه همکاری با وی را نداشتم اما وی انگیزه بالایی دارد و تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام داده فهم خوبی از مسئله دارد و به همه استان‌ها دو یا بیشتر سفر کرده است که در این زمینه نباید درگیر رقابت بین دستگاه‌ها شویم و مهم نیست که کار به نام چه کسی تمام می‌شود بلکه در محضر خداوند ثبت می‌شود.

وی با اشاره به نقش زنان در کشور گفت: باید ظرفیت‌ها را به کار بگیریم و بتوانیم از ظرفیت مردم استفاده کنیم چرا که نگاه سنتی که وجود دارد و بر غلبه فعالیت‌های دولت و کارها تاکید می‌کند را باید حل کنیم چرا که اگر کار با استفاده از ظرفیت مردم انجام شود می‌تواند تاثیرات بهتری داشته باشد و اگر به مردم وصل شویم کار بهتر می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به تشکیل کمیته خانواده و زنان در شورای اجتماعی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای را در جهت استفاده از ظرفیت زنان باخانم ملاوردی امضا کردیم که اعتقاد دارم همه باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم.

وزیر کشور ادامه داد: علی ایحال در چارچوب دولت تدبیر و امید و نگاه دینی که وجود دارد باید تلاش کنیم تا در محضر خدا موفق باشیم چرا که پس از این بر عملکرد ما قضاوت خواهد شد و در قیامت از ما حسابرسی می‌شود که امیدوارم خداوند توفیق در انجام عمل به ما بدهد.

نظر شما