شناسهٔ خبر: 92846 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مناظره هسته ای در سیما: تیم هسته ای مراقب حیله گری غرب باشد/ مصوبه کنگره، معاهده نیست

مناظره43 تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آن چیزی که کنگره آمریکا تصویب کرده است جنبه معاهده ای ندارد و دولت آمریکا در جریان مذاکرات می تواند مستقل عمل کند.

به گزارش  نماینده به نقل از صدا و سیما، میرشهیز شافعی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص بررسی روند مذاکرات هسته ای و مصوبه کنگره آمریکا اظهارداشت: چالشی که بین دمکرات ها و جمهوریخواهان وجود دارد تنها بازی سیاسی و دست دولت آمریکا در جریان مذاکرات باز است.

وی افزود: آنچه که اتفاق افتاده بده بستان  بین کنگره و رئیس جمهور است و پیش نویس ها نشان می دهد که دولت اوباما می تواند آن دسته از تحریم هایی که دولت ایجاد کرده لغو کند.

مصوبه کنگره، معاهده نیست

شافعی گفت: مصوبه کنگره، معاهده نیست و رئیس جمهور آمریکا به خوبی توانست این امتیاز را از کنگره بگیرد.

ابوالفضل ظهره وند دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی  گفت: به نظر می رسد کنگره و دولت آمریکا هماهنگ باهم این نمایش سیاسی را اجرا کردند و این اقدام در جهت فشار بیشتر بر ایران است.

وی افزود: اختلافات کنگره و دولت آمریکا بر سر کف و سقف امتیازات در جریان مذاکرات است.

ظهره وند گفت: اینکه آنها در زمان های مختلف بحث تشدید تحریم ها و یا استفاده از گزینه نظامی را مطرح می کنند همه در جهت بازی دیپلماتیک در جریان مذاکرات هسته ای است.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات وزیر انرژی آمریکا افزود: موریس گفته بسیاری از سیاستمداران این کشور از مقدار و صراحت پارامترهای تعیین شده در توافق سوئیس شگفت زده شده اند و معتقدند که توانسته اند دست ایران را ببندند.

ظهره وند گفت: بر اساس طرحی که کنگره تصویب کرده، از زمان امضای توافق، وی موظف است ظرف پنج روز جزئیات این توافق را در کنگره مطرح کند و تا ۳۰ روز اجازه لغو تحریم ها را ندارد.

تعهداتی که قوه مجریه خود را موظف به انجام آن می کند، الزامی نیست

شافعی در پاسخ به این اظهارات اظهارداشت: تحریم های مشخص شده در این مصوبه کنگره آن دسته از تحریم هایی است که خود کنگره وضع کرده و ربطی به تحریم های دولت آمریکا ندارد.

وی افزود: از نظر حقوق بین الملل، تعهداتی که قوه مجریه خود را موظف به انجام آن می کند، الزامی نیست و در این مورد خاص اوباما توانست از موضوع نظارت کنگره  بگریزد.

شافعی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا گفت: آنچه که به تصویب رسیده زیاد نگران کننده نیست و حداقل نظارت ها را برای توافق آینده در نظر گرفته است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای در روزهای آینده افزود: سخت ترین بخش مذاکرات که نوشتن جزئیات متن است تازه شروع شده است و دو طرف نهایت تلاش خود را می کنند تا بالاترین امتیاز را بگیرند.

امریکا درپی گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تمام این اتفاقات و سر و صداهایی که در آمریکا رخ می دهد همه در جهت سیاست گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است.

ظهره وند با انتقاد از صحبت های شافعی گفت: در جریان مذاکرات فعلی هنوز هیچ چیز مشخص نشده و ما فکت شیتی در دست نداریم و نمی توانیم بگوییم چه چیزی در پیش روی ماست.

وی افزود: خطوط قرمز ما مشخص شده و به خوبی می دانیم که توافق خوب و یا توافق بد چیست، تنها چیز مجهول، فکت شیت است که به ما ارائه نشده و این، پیش بینی را سخت می کند.

شافعی در پاسخ به این اظهارات گفت: جزئیات فکت شیت پیش از این در مفاد توافقنامه لوزان اعلام شد و تعداد و اندازه مؤلفه های مختلف مشخص شده است که باید به آن مراجعه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات دکتر ظریف در خصوص مصوبات کنگره آمریکا افزود: به خوبی مشخص است که این مصوبه دست دولت آمریکا را نبسته است و دولت آمریکا می تواند نقشی مستقل از تصمیمات کنگره در جریان مذاکرات ایفا کند.

ظهره وند دیگر کارشناس این برنامه گفت: تیم مذاکره کننده باید در جریان مذاکرات به خوبی از سیاست های طرف مقابل آگاه باشد چرا که حیله گری و دروغگویی از خصوصیات غربی هاست.

امضای توافق نامه تکلیف ما را روشن می کند

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: امضای توافق نامه تکلیف ما را روشن می کند.  

ابوالفضل ظهره وند افزود: اگر قرار باشد توافق امضا شود و بعد ما با پیامدهای آن مواجه شویم این کار منطقی نیست بحث این است که این مشکل کارشناسی و در چهارچوب های روشن صورت بگیرد تا تجربه سال های ۸۲ تا ۸۸ تکرار نشود.  

میر شهبیز شافع کارشناس حقوق بین الملل نیز در این خصوص گفت: اگر توافق معاهده نباشد بنابراین کنگره هیچ نظارتی نخواهد داشت با این حساب دولت امریکا یک موقعیت به دست آورده است.  

وی افزود: بنابراین شانه خالی کردن از این مسئله شانه خالی کردن یک رییس جمهور از توافق نیست.  

ظهره وند نیز در ادامه گفت : با این توافق نامه ای که قرار است امضا شود تکالیف ما روشن می شود.  

باید بدبین بود

وی با بیان اینکه مسئله این است که با ما به عنوان یک عضو استثنایی "ان پی تی " برخورد می شود افزود : این وضعیت نشان می دهد که ما اگر عدول کردیم چه اتفاقاتی برای ما خواهد افتاد در غیر این صورت اگر مطیع باشیم مشکلی پیش نمی اید.  

وی افزود : ما وظیفه داریم از منظر منافع ملی خودمان طرف مقابل را ببینیم تا مشخص شود که به صورت ملموس منافع ما چیست.  

ظهره وند گفت : بنابراین ما باید هر پالسی که از طرف مقابل می گیریم با نگاه بد بینانه کارشناسی و بررسی و مطالبه کنیم.  

وی افزود : وقتی پرونده ای موضوع ملی است باید از تمامی ظرفیت هایی که می تواند منافع ما را حداکثر کند بهره ببریم.  

ظهره وند ادامه داد: باید همه ظرفیت ها را بکار گرفت از جمله ظرفیت مجلس شورای اسلامی در حالی که ما اکنون این ظرفیت را کنار گذاشته ایم.  

این تحلیلگر گفت : باید همه ظرفیت های نظام درگیر موضوع باشد این درحالی است که اعلام می کنند اگر مجلس ما را استیضاح کند ما نمی گوییم در مذاکرات چه می گذرد و این جای سوال دارد.  

وی افزود : در این خصوص باید پاسخگوی مجلس شورای اسلامی و ملت باشیم در حالی که اطلاعات مجلس نیز مثل اطلاعات بنده است.  

ظهره وند گفت : وقتی کنگره می گوید من باید جزئیات این مذاکرات را بررسی کنم مجلس ما نیز باید بررسی کند و نمی توان گفت که این توافق سیاسی است و نیاز به بررسی مجلس ندارد.  

دخالت کنگره درباره مسائل هسته ای ماهوی نیست

مجری برنامه پرسید مجلس یکشنبه بیانیه ای صادر کرد که شرایط بازرسی آژانس صرفا باید در چهارچوب باشد و نباید فراتر از قوانین باشد که شافع کارشناس حقوق بین الملل در پاسخ گفت : اگر کنگره در این خصوص دخالت کرده است دخالتش ماهوی نیست بلکه کنگره دست دولت امریکا را از نظر اینکه در داخل مذاکرات چگونه رفتار کند و چه امتیازی بدهد و یا ندهد، باز گذاشته است.  

وی در ادامه به موضوع برچیده شدن بساط تاسیسات هسته ای اشاره کرد و افزود : من با این مباحث مخالفم چون بهترین شیوه ای که می شد این تاسیسات را حفظ کرد همین توافق است.  

شافع درباره به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل نیز گفت : یکی از اصلاحیه های که پیش از تصویب نهایی متن در سنا مطرح شد طرح همین موضوع بود و صرف اینکه یک تندروی در کنگره چنین خواسته ای دارد نباید اینگونه مطرح شود که این خواسته تمام کنگره است.  

ظهره وند نیز در ادامه گفت : اگر اوباما در یک سال و خرده ای می گفت من می توانم لغو تمام تحریم ها را در دستور کار خود قرار دهم مطمئنا ما این تفاوت ماهوی را می دیدیم.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت : در تحریمها اولا بحث تعلیق و تخفیف مطرح است دوم اینکه صرفا متوجه مباحث هسته ای است، آن هم ۲۰ درصد تحریم ها را در بر می گیرد بنابراین در این خصوص مشکلی با هم در کنگره ندارند.  

وی افزود : آنها می خواستند کل ماجرا دست اقای اوباما و دموکرات ها نیفتد تا به عنوان یک امتیاز بزرگ در انتخابات اتی امریکا مطرح نشود.  

شافع گفت : کنگره می گوید من به قوه مجریه اعتماد دارم و بعد از پایان مذاکره ان را مورد بررسی قرار می دهم.  

ظهره وند هم گفت : آخرین موضوع کنگره که انتظار هم دارد عملی شود، این است که باید بازرسی ها در هر زمان و مکانی انجام شود و اوباما نیز همین را می خواهد و بحثی که درباره راستی آزمایی مطرح می کند همین را نشان می دهد.  

شافع کارشناس حقوق بین الملل گفت : دولت امریکا از اینکه در ایران هیچ گونه غنی سازی صورت نگیرد عقب نشینی کرده و پذیرفته است که انجام شود. چهارچوب "فکت شیت" این را می گوید.  

ظهره وند نیز گفت: بررسی نشان می دهد که شیب مخالفت دارند.

نظر شما