شناسهٔ خبر: 92803 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در مناظره هسته ای مطرح شد؛

سلیمی نمین: نباید تخم مرغ‌های خود را در سبد غرب قرار دهیم/ درخواست حضرتی از وزارت خارجه

مناظره43 مناظره "حضرتی" و "سلیمی‌نمین" با محوریت بررسی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در آمفی تئاتر دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، مناظره "بررسی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید" با حضور عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و الیاس حضرتی، فعال سیاسی صبح امروز (دوشنبه) در جمع دانشجویان دانشکده صداوسیما برگزار شد.

در این مناظره الیاس حضرتی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی هر کشوری گفت: باید افراد مسئول سیاست خارجی با برنامه، پختگی و تدبیر عمل کنند. هرگونه عمل بی‌ملاحظه و بی‌تدبیر می‌تواند مشکلات را صد چندان کند.

وی در ادامه اظهاراتش از تعامل با همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

سپس سلیمی‌نمین با انتقاد از اظهارات حضرتی درباره تعامل با جهان گفت: یکی از مسائل سیاست خارجی ایران حوزه هسته‌ای است که دیگر موضوعات را تحت الشعاع خود قرار داده است. درواقع پیوند زدن دیگر مسائل به مسئله هسته‌ای چندان منطقی نیست اما دولت ما بر این باور است که اگر در حوزه هسته‌ای دستاوردهایی به دست آوریم این دستاوردها تاثیرهای به سزایی برای سیاست داخلی و خارجی کشورمان خواهد داشت و در برخی از مواقع در همین راستا به غلط کارهایی انجام می گیرد.

حضرتی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: اگر چه ما در دستیابی به حق هسته‌ای توانسته‌ایم توفیقاتی به دست آوریم اما در مقابل دشمن ما نیز توفیقاتی داشته است. میدان سیاست دارای واقعیت های تلخ است. دشمن توانست برخلاف اظهارات آقای سلیمی نمین یک اجماع جهانی ایجاد کند و علیه ایران قطعنامه هایی را تصویب کرد. نمی خواهیم درباره اثرگذاری تحریم‌ها، بزرگ‌نمایی کنیم اما این تحریم ها بدون تاثیر نبوده است.

این فعال سیاسی اضافه کرد:‌ اولین ماموریت وزارت خارجه این است که تحریم‌ها و اجماع جهانی در این باره را بشکند. این مسئله بسیار مهم است. ممکن است نم هر از گاهی با صدور بیانیه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کند اما به هنگام رای‌گیری در مجمع عمومی و شورای حکام علیه ایران رای می‌دهد. حتی چین و روسیه که میلیاردها دلار با بازی با برگه تحریم ایران به دست می آورند نیز هیچ یک از تحریم ها علیه ایران را وتو نکرده‌اند، چه برسد به کشورهای دیگر و حتی کوچک.

حضرتی در ادامه با انتقاد از انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه گفت: مطالبه از وزارت خارجه این است که مسئله هسته‌ای را در راس قرار دهد نه اینکه تمام کارش باشد. اشکال کار از آنجا شروع شد که این پرونده را از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه انتقال دادند و وزارت خارجه کاملا در گیر آن شد. این در حالی است که شکاف‌ها درحوزه‌های دیگر زیاد است و باید رسیدگی شود.

در ادامه سلیمی نمین افزود: ما با جهان امروز مشکل نداریم بلکه مشکل ما با حامیان اسرائیل است، آمریکایی‌ها بر خلاف قوانین سازمان ملل علیه ملت‌ها تحریم‌هایی را وضع کرده و آن‌ها را تحت فشار قرار دادند اکنون نیز این اقدام را علیه مردم یمن انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: قطعا با اعمال تحریم‌ها با مشکل جدی مواجه هستیم. من هم موافقم اما در این باره تفاوت دیدگاه وجود دارد.

سلیمی‌نمین با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم با بیان این ادعا که بسیاری از همایش‌هایی که در آن قرار است مخالفان آمریکایی سیاست کنونی آمریکا حضور یابند لغو می‌شوند، افزود: آیا استفاده نکردن از برگه‌های مختلف برای خروج از شرایط کنونی لازم نیست؟

وی اضافه کرد: البته مذاکرات توفیقاتی داشته است. یکی از آن‌ها سست شدن سیستم تحریم است، اما اکنون دولت از این فرصت استفاده نمی‌کند. قطعا دولت یازدهم اگر توان خود را به مسئله هسته‌ای پیوند نمی‌زد توفیقات بیشتری داشت و می‌توانست به پیشرفت‌هایی در مسائل اقتصادی و اجتماعی دست یابد.

سپس حضرتی با اشاره به هشت سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گفت:‌ دولت یازدهم موقعی دولت را در دست گرفت که در دوران هشت سال گذشته در حوزه سیاست خارجی یک فضای وحشتناک ایجاد شده بود و یک تصویر باریک و تاریک در مقابل ایران حاکم بود. روابط با کشورهای بسیار کوچک محدود شده بود و مذاکرات هسته‌ای در حالت رکود قرار داشت. ماه‌ها تنها درباره مکان مذاکرات گفت‌وگو می شد. دولت یازدهم وارث این وضعیت تاریک بود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم توفیقات بسیاری داشت. البته کاستی‌هایی هم این دولت دارد اما اگر منصفانه و با نگاه واقع‌گرایانه به این مسئله نگاه کنیم توفیقات دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی نسبت به کاستی‌ها قابل مقایسه نیست.

سپس سلیمی نمین در پاسخ به اظهارات حضرتی گفت:‌ اگرچه ضعف‌های شخصیتی احمدی‌نژاد در قبال اقدام انجام شده توسط وی علیه وزیر خارجه وقت قابل نقد است اما این که مذاکرات در دولت پیشین به کشورهای مختلف کشیده شد یکی از نقاط قوت بود نه ضعف. به نظر می‌رسد چندان خوب نیست که تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد غرب قرار دهیم و مذاکرات را در کشورهای اتریش و سوئیس برگزار کنیم.

وی در دفاع از دولت احمدی نژاد گفت:‌ در آن دوران ارتباط ما با جهان محدود نشده بود. ما با ترکیه و برزیل یک اتحاد سه‌گانه تشکیل دادیم البته غرب پس از مدتی کارشکنی کرد اما این اتفاق یک توفیق بود.

سلیمی نمین در ادامه با رد هرگونه بهبود شرایط ایران در عرصه بین‌المللی گفت: اکنون ارتباط ما با شیوخ منطقه بدتر شده است.

وی ادامه داد: آنچه که می‌تواند نقد منصفانه باشد جلوگیری از تندروی است. دو نوع تندروی وجود دارد اولین تندروی، تندروی دولت است که مسائل را با مسئله هسته‌ای پیوند می‌دهد به طور مثال استقبال قهرمانانه از ظریف، جرأت نکردن برای نقد مذاکرات، مقایسه کردن ظریف با مصدق و امیرکبیر، دومین تندروی از سوی کسانی است که توفیقات موجود در دیپلماسی را نمی بینند. ما توفیقاتی در این مقوله داشتیم. این مسئله ربطی به دولت یازدهم ندارد. مقام معظم رهبری در این باره سیاست هسته‌ای را تبیین کردند. هر دو گروه طرفدار این تندروی به دنبال منافع کوتاه مدت هستند. دولت با این تندروی ها به دنبال دستیابی به توفیقاتی در انتخابات آتی است. چرا معاون اول رئیس جمهور کارهای حزبی انجام می‌دهد اینها غلط است.

سلیمی نمین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با طرح این سوال که برادر رئیس‌جمهور در مذاکرات چه می‌کنند؟ مدعی شد که این فرد فقط می تواند به عنوان عامل فشاری برای تسریع مذاکرات عمل کند و افزود: اگر می‌گویند آقای ظریف تسلط دارند بدانید آقای ظریف به ادبیات انگلیسی مسلط نیست. به جای برادر رئیس‌جمهور دو کارشناس ادبیات انگلیسی در مذاکرات قرار دهند.

نظر شما