شناسهٔ خبر: 92349 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

توصیه های آیت الله علم الهدی به تیم مذاکره کننده ایرانی

علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این‌که تیم مذاکره‌کننده در وسط یک عده گرگ مذاکره می‌کنند گفت: مردم ذره‌ای زاویه با مواضع رهبری در مذاکرات را نمی‌پذیرند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت:  نظام رفتاری با دشمنان در سبک زندگی اسلامی و نظام رفتاری با بیگانگان در سبک زندگی اسلامی باید مورد تبیین قرار بگیرد.

وی افزود: رفتار با دشمنان در سبک زندگی اسلامی مستلزم بررسی دشمنی از اسلام است، برخلاف دوستی که در نظام رفتاری سبک زندگی اسلامی یک ارزش و عامل تحکیم جامعه و توسعه ارتباطات است دشمنی یک جریان ضد ارزش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: معیار تفاوت زندگی بهشتی با زندگی خاکی و مستاصلانه در مسئله عداوت است، در زندگی بهشتی و ارتباطات بهشتیان جریانی به نام عداوت وجود ندارد اما آنچه سبب هبوط آدم از بهشت است مسئله جریان عداوت در میان بنی آأم است.

آیت الله علم الهدی با طرح این سوال که چرا در زندگی بهشتی عداوت نیست بیان کرد: در بهشت، محدودیتی در امکانات وجود ندارد، اما امکانات در زندگی خاکی و زمینی محدود است و از آنجا که امکانات محدود و اشتراکی و مورد داد و ستد و درگیری است لذا برای دستیابی بیشتر و برای توسعه کاملتر از نظر رفاه و لذت در زندگی خاکی و زمینی میان بنی آدم جریان عداوت و دشمنی ایجاد می‌شود.

وی افزود: عداوت در دیدگاه اسلام یک جریان ناپسندیده است، مسئله دشمنی عین دوستی بر دو قسم است، یک دشمنی احساسی است؛ گاهی از اوقات در زندگی به انسان‌های برخورد می‌کنید و از آنها خوشتان نمی‌آید و این در ابعاد گوناگون است، اگر با وی دشمنی برقرار شود این دشمنی احساسی است و معقول نیست.

وی گفت: در کنار این، دشمنی هدفمند است، یعنی عداوت شما براساس یک هدف است، آیا می‌توان عداوت را ابزار کرد تا به هدف رسید؟ این در نظام رفتاری اسلام یک الگو و آموزه دارد که انسان عداوت با دیگران را نباید ابزار نیل به هدف قرار دهد، اگرعداوت را ابزار رسیدن به هدف قرار ندادیم آیا دیگران نیز همین کار را می‌کنند؟ قطعا این گونه نیست و لذا یکی از ابعاد بصیرت در زندگی دشمن شناسی است.

آیت الله علم الهدی با پرسش اینکه دشمن شما در زندگی چه شخصی است و چگونه تعریف می‌شود اظهار داشت: اگر ما در زندگی دشمن شناس نباشیم انسان بصیری نیستیم و بصیرت نداریم، باید بفهمیم دشمن ما کیست و چه کسی می‌تواند دشمن ما باشد.

وی گفت: در آموزه اسلامی، دشمن کسی است که ضرر شما در استخدام منفعت وی باشد، انسانی می‌خواهد به سود و منفعتی اعم از سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مقام و شخصیت برسد و می‌بینید اگر شما ضرر کنید این ساقط شدن شما پلکان بالارفت وی است و درصدد ضرر زدن و ساقط کردن شما برای منفعت خود برمی‌اید، این دشمن شماست، حال این دشمن ممکن است جزو عزیزترین عزیزان شما باشد و همین را خداوند در قرآن هشدار می‌دهد.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید زن و فرزند شما عزیزترین عزیزان شما است خاطرنشان کرد: در بصیرت دشمن شناسی در جامعه خط کشی نکنید، یک اشکال ما این است که در مقام بصیرت دشمن شناسی خط کشی می‌کنیم، نظام برخورد با دشمن و دشمن شناسی که در زمان جاهلیت و اینک در جوامع لائیک وجود دارد از نظر اسلام صحیح نیست.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: انسانی می‌خواهد به منفعت خود برسد و به شما ضرر می‌زند این دشمن شماست حال هر کس که می‌خواهد باشد.

وی بیان کرد: بصیرت دشمن شناسی از ابعاد نافذ بصیرت است و لذا قرآن این هشدار را به ما داده است که هر کس برای شما عزیز است معنایش این نیست که دوست شما است. برادران و خواهران در همه تعاملات زندگی احساس و عواطف را حاکم نکنید.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: دشمنی‌های اجتماعی و سیاسی خود را آن طرف مرزها نبینیم، اسلام ۱۴۰۰ سال عمر دارد و این ۱۴۰۰ سال همه تجربه و عبرت سیاسی است، این گونه نیست که فکر کنید دشمن شما آن طرف مرز است گاهی اوقات دشمن درون مرزی خطرناک تر است، در صدر اسلام یهود عنود را امیالمومنین از پای افکند و تمامی یهود را از مدینه و حجاز بیرون کرد اما قاتل علی یهودی نبود بلکه حافظ قرآن بود.

آیت الله علم الهدی گفت: دشمن درونی بسیار خطرناک تر از دشمن بیرونی است و باید در این زمینه بصیرت داشته باشیم.

وی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: اعتکاف ۷۰۰ هزار نفر این کشور در مساجد که اکثر آنها جوانان بودند به ویژه اعتکاف در مراکز آکادمیک یک مانور از صبغه دینی و جریان حاکمیت دین مداری در جامعه در برابر دوستان و دشمنان بود.

آیت الله علم الهدی گفت: این مانور دشمنان را ناامید می‌کند، این ۷۰۰ هزار نفر دلداده حق هستند و از همه چیز می‌برند و جبهه بر ساحت کبریایی حق می‌سایند، بر این مردم نمی‌توان مسلط شد و نمی‌توان آنها را ابزار قدرت یابی استکباری قرار داد و دوستان ما هم، دقیقا به این نکته توجه دارند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر الگوی اسلام و ایران فراگیر شود سفره استکبار جمع می‌شود و همه علیه این وضعیت دست به یکی شدند.

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: تجربه مذاکرات غیر از این ثابت نمی‌کند و اظهارات دولتمردان آمریکا غیر از این نبوده است، این آمریکا همان شیطان بزرگ است، همان آمریکایی است که در قرارداد کمپ دیوید، مصر را به مزدور آمریکا تبدیل کرد، قذافی ضد آمریکا و ضد غرب را یک عروسک خیمه شب بازی غرب کرد.

وی افزود: همین آمریکا  در همان اولی که فناوری هسته‌ای ما در دنیا جلوه کرد، در نشست سعدآباد بر تاسیسات هسته‌ای ما پلمپ زدند که اگر قهرمان آفرینی رهبری نبود این رشد و توسعه فناوری هسته‌ای را نداشتیم.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه یک سال و نیم است که عزیزان ما که مورد اعتماد رهبری هستند در وسط یک عده گرگ مذاکره می‌کنند افزود: هر روز نعره آمریکا تندتر می‌شود، آیا نباید نگران و دلواپس باشیم؟ روز اول مقام معظم رهبری فرمودند به این مذاکرات خوشبین نیستم. مردم دولتی انتخاب کردند و خود این دولت گفت بدون حل این مشکل نمی‌توانم کشور را اداره کنم.

وی افزود: اکنون ما تنها یک راهکار داریم و آن این است که عزیزان مذاکره کننده به اندازه یک ذره نباید از مواضع رهبری زاویه پیدا کنند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: آنچه ما را نگران می‌کند این است که در اظهارات عزیزان خودمان زاویه با رهبری می‌بینیم، رهبری فرمودند در روز توافق باید همه تحریم‌ها لغو شود بعد گفتند روز اجرای توافق و اینجا یک زاویه ایجاد شد، معاون وزارت خارجه در مصاحبه خبر ویژه چند شب قبل گفت در روز توافق آمریکا اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها را لغو می‌کند در صورتی که روز توافق روز لغو است. ضامن اجرای این لغو چیست؟ نکته دوم اینکه وی در مصاحبه گفته بازه زمانی لغو تحریم‌ها در توافق گنجانده می‌شود، مگر این بازه زمانی دارد؟ اینکه خلاف منویات رهبری است. این حرف‌ها با فکت شیت آمریکا یکی است و زاویه با موضع رهبری است.

نظر شما