شناسهٔ خبر: 89687 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

صالحی دیگر در مذاکرات هسته ای حضور نخواهد داشت

تیم هسته ای مسايل فني به اندازه كافي مطرح شده و ديگر موضوع فني در سطح رياست سازمان انرژي اتمي براي مذاكره وجود ندارد و موضوعات ديگر در سطح كارشناسان سازمان قابل بررسي و پاسخگويي است.

به گزارش  نماینده به نقل از پارس، علي اكبر صالحي كه براي رفع خلاء كارشناسي فني به تيم مذاكره كننده هسته اي پيوسته بود در دور آتي مذاكرات حضور نخواهد داشت.

صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي بنا بر صلاحديد و تصميم بزرگان نظام با تعدادي از كارشناسان فني سازمان انرژي اتمي در كنار تيم مذاكره كننده ايراني به رهبري «جواد ظريف» و «عباس عراقچي» قرار گرفتند تا اشكالات فني كه در مذاكرات قبلي رخ داده بود را جبران نمايد.  

هنوز هيچ مقام رسمي در مورد ميزان موفقيت صالحي و تيم همراهش در مذاكرات، اظهار نظري نداشته است.

برخي منابع نزديك به سازمان انرژي اتمي درخصوص علت عدم حضور صالحي در مذاكرات آتي در گفتگو با «پارس» اظهار داشته اند كه مسايل فني به اندازه كافي مطرح شده و ديگر موضوع فني در سطح رياست سازمان انرژي اتمي براي مذاكره وجود ندارد و موضوعات ديگر در سطح كارشناسان سازمان قابل بررسي و پاسخگويي است.

اين منابع در پاسخ به انتشار برخي اخبار مبني بر اينكه مدت زمان توافق هسته اي از سوي دكتر صالحي به ۱۰ تا ۱۵ سال رسيده است اظهار مي دارند: آمريكائي ها و طرف مقابل در مبحث محدود كردن دوره اعتماد سازي بر ۲۵ سال اصرار داشتند و طرف ايراني در ابتدا بر ۲ سال تاكيد داشت كه در نهايت در تهران به ۱۰ سال رسيديم و آنها نيز در خلال مذاكرات به ۱۵ سال رسيده بودند.

اين منابع افزودند: طرف آمريكايي تاكيد داشت كه ما از ۱۵ سال كوتاه نمي آييم ما هم بر اساس تاكيد دكتر صالحي و جمع بندي تهران بر ۱۰ سال پافشاري كرديم كه در نهايت بر ۱۰ سال جمع بندي شد.

اين منبع نزديك به سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: اصل كار همان ۱۰ سال جمع بندي شد اما يكسري موارد هست كه به طور طبيعي باز زماني بعد از ۱۰ سال را نيز شامل مي شود.

اين منبع روشن نكرد كه آيا اين زمان تعيين شده براي دوره اعتمادسازي براي كشورمان به چه ميزان مفيد است.  

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۸:۵۹حسن 0 0

    جناب آقای علی اکبر صالحی:فکر میکنم معنی یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب "توسعه و گسترش ساختارهای عملیاتی  هسته ای بود نه "توجه به واژه "تحقیق و توسعه". چون دلیلی وجود ندارد معظم له واژه دوم را که منظور نظر هر دو طرف مذاکره است با تاکید زیادی اعلام کنند.بنابر نتیجه میگیریم منظور ایشان توسعه در ساختارهاست نه صرفا پرداختن به واژه "تحقیق و توسعه" که عمدتا در متون این توافقات جنبه ویترینی و افزودن جزوه های جدید به سیل انبوه جزوات دیگر برای نشان دادن در قفسه کتابخانه است.  
                                

نظر شما