شناسهٔ خبر: 88594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ارنست مونیز:

تحریم ها علیه ایران لغو نمی شود، کاهش پیدا می کند/ فکت‌شیت طرف ایرانی با واقعیات همخوانی دارد

 ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: فکت‌شیت طرف ایرانی با واقعیات همخوانی و بر بخش‌های مختلفی از توافقنامه نیز تأکید دارد ولی برخی بخش‌های آن حذف شده است.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، " ارنست مونیز" که در نشست های اخیر لوزان سوییس بارها با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی کشورمان دیدار و گفت وگو داشت طی مصاحبه ای با شبکه " سی بی اس نیوز" با اشاره به این ادعا افزود: تحریم ها علیه ایران لغو نمی شود بلکه کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به مذاکراتی که در لوزان سوئیس با حضور هیات های مذاکره ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ انجام شده است، مدعی شد: همه راه‌های ایران برای ساخت بمب اتم را مسدود کردیم.

مونیز درباره مدت واقعی اعمال محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران گفت: این فقط محدودیت ها یک توافقنامه ۱۰ ساله نیست، این یک برنامه‌ریزی بلندمدت است؛ برنامه‌ای که هیچ غروبی نخواهد داشت.

وی افزود: محدودیت‌های اعمال شده، ۱۰ ساله، ۱۵ ساله و ۲۵ ساله خواهد بود؛ ما همیشه محدودیت‌ها را باقی نگاه خواهیم داشت پس این یک برنامه‌ریزی بلند مدت است.

وزیر انرژی آمریکا در باره نحوه نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر چرخه هسته‌ای کشورمان گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمام چرخه تهیه اورانیوم ایران نظارت خواهد داشت و تأسیسات سانتریفیوژی این کشور هم تحت نظارت مستمر خواهد بود.

مونیز در باره فعالیت آینده نیروگاه اراک نیز مدعی شد: مقدار کمی پلوتنیوم که در راکتور باز طراحی شده اراک تولید می‌شود نیز از ایران خارج خواهد شد.

وی در باره چگونگی رفع نگرانی غرب از احتمال تولید مخفیانه اورانیوم در ایران گفت: در صورت بروز هرگونه نگرانی از این جانب، به ایران فرصتی بسیار کوتاه داده خواهد شد تا دسترسی لازم به سایت مورد نظر ما را ایجاد کند و در غیر این صورت، به این قضاوت می‌رسیم که ایران مفاد توافقنامه را اجرا نمی‌کند.

نظر شما