شناسهٔ خبر: 78656 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قزوه در نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره شعر انقلاب:

مدیری که نتواند پا‌به‌پای ادبیات انقلاب بیاید، تغییر می‌کند

علی رضا قزوه/1 قزوه گفت: برخی از حوزه هنری‌های مراکز استان‌ها فعالیت ضعیفی دارند، اگر بنای فعالیت ‌آن مراکز بر همین باشد، برخی از این مدیران تغییر می‌کنند و آنهایی که می‌توانند پا به پای ادبیات انقلاب حضور داشته باشند را جایگزین می‌کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب صبح امروز با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و علی داوودی دبیر هنری چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
علیرضا قزوه در ابتدای این نشست با اشاره به نظم خوب برگزاری این دوره از جشنواره گفت: جشنواره امسال در استان محروم سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود و تلاش ما هم این بوده است که اینچنین جشنواره‌هایی در این مناطق هم برگزار شود چرا که ظرفیت های خوبی در این شهرها وجود دارد و این ظرفیت‌ها باید شناسایی شود. منطقه سیستان شاید اکنون دورافتاده باشد امام نخستین افرادی که در این عرصه فعالیت کرده‌اند از این استان بوده‌اند و این منطقه محل آشتی بسیاری بوده است.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تصریح کرد:‌ مسابقه در کشور ما بسیار  زیاد است. ظرفیت ادبی ما همان‌هایی نیستند که در اینگونه جشنواره‌ها شرکت می‌کنند. ملاک ما نباید این باشد که آنهایی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند بهترین‌ها هستند در حالی که بسیاری هستند که فضای جشنواره‌ای را دوست ندارند و از راه نقد و بررسی شناخته می‌شوند. ما در اصل به دنبال ارتقا ادبی هستیم. برای مثال در برخی از حوزه‌های هنری در شهرستان‌ها ما شاهد برگزاری جلسات تخصصی در حوزه مختلف شعر از طنز، عرفان، دفاع مقدس و آیینی هستیم. تلاش ما آن است که در تمام استان‌های کشور و در تمام روزهای هفته شاهد برگزاری این چنین جلسات مستمری باشیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از حوزه هنری‌های مراکز استان‌ها وجود دارند که در این عرصه فعالیت ضعیفی دارند، گفت: اگر بنای فعالیت ‌آن مراکز بر همین باشد، برخی از این مدیران تغییر می‌کنند و آنهایی که می‌توانند پا به پای ادبیات انقلاب حضور داشته باشند، را جایگزین می‌کنیم.
قزوه افزود: تلاش ما این است که آثار شاخص این جشنواره نیز چاپ شود و یک شاخصه به عنوان ادبیات انقلاب را معرفی کند. ما باید کاری کنیم که حوزه‌های هنری پایگاه سالمی برای جوانان باشد که در عرصه‌های مختلف ادبی فعالیت می‌کنند. ما در تلاش هستیم که چهره‌های گمنام از طریق این جشنواره‌ها به آنچه حقشان است، برسند  و این وظیفه حوزه هنری است که این چهره‌های سالم را به حق خود برساند. در همین موضوع مسابقات زیادی در کشور برگزار می‌شود و امیدواریم که این مسابقات به اولین دوره، دومین یا چندمین دوره ختم نشود و ادامه دار باشد. ما در این بین کدام جشنواره را داشتیم که دوره‌های زیادی برگزار شده باشد.
وی افزود: در ادبیات هر چقدر که هزینه کنیم و برندگان این عرصه جایزه بدهیم، جا دارد و از آن جواب می‌گیریم و این جایزه‌ها چیزی نیست. اینگونه جشنواره‌ها باید استمرار داشته باشد و حتی می‌تواند در کشورهای دیگر مانند افغانستان و هرات نیز برگزار شود. امروز باید زبان ما بین‌المللی باشد و به افق‌های دورتری برود. حتی اینگونه جشنواره‌ها می‌توانند در راهپیمایی بزرگ اربعین و در موکب‌ها نیز برگزار شوند چرا که می‌تواند گام بزرگی برای معرفی فرهنگ ما باشد.
قزوه در پایان گفت: حوزه هنری ظرفیت بسیار خوبی را دارد و اگر حوزه هنری نبود ادبیات انقلاب ما در این حد شکوفا نبود و ما باید این امانت را منتقل کنیم. ما باید رجزهایی داشته باشیم که مردم با آن بتوانند پاسخ دیگران را بدهند و این وظیفه این جشنواره‌ها است.
علی داوودی با اشاره به اینکه نگاه به مقوله فرهنگ و صرف شرکت در جشنواره‌ها خطا است، گفت: جشنواره محل دیدار و بحث است و این موضوعات باید در جشنواره‌ها پیگیری شوند. در این جشنواره تمامی آثار توسط ۷ داور بررسی شده است در حالی که آثار هرکدام وزن خود را دارند و هرکدام در جایگاه خود قوت دارند. البته این مسئله تفاوت سلایق را نیز نمی‌توان فراموش کرد و متاسفانه سیستم رتبه‌بندی و جایزه‌دهی یک مشکل اساسی است و اگر این مسئله درست شود و به همه جایزه داده شود بهتر است در حالی که اینها همه برگزیده هستند.
داوودی ادامه داد: جشنواره امسال به سیستان و بلوچستان رفته است و این مسئله بسیار مهمی است که اینچنین برنامه‌هایی باید به سایر استانها نیز می‌رفت. تهران از اینگونه برنامه‌ها اشباع شده است و شهرستان‌ها به اینگونه برنامه‌های ملی نیاز دارند و خصوصا سیستان که حق بزرگی بر زبان فارسی دارد و همچنین این برنامه همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.
دبیر هنری چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب ضمن اعلام تقدیر از دو تن از شاعران بومی آن منطقه در این جشنواره گفت: امسال مجموعا ۵۷۵ اثر به جشنواره رسیده است که ۱۷۱ نفر شرکت کننده داشته است. همچنین ۷۴۵ مجموعه شعر، ۴۶۹ تک اثر، ۲۳ اثر پژوهشی و ۸ اثر بومی در این بین وجود داشته است و همچنین در این جشنواره از عباس باقری به عنوان چهره کشوری بدلیل سه دهه فعالیت شعری و تقویت نقشی که در ادبیات منطقه داشته است تقدیر می‌شود.
وی همچنین در بخش دیگری از این نشست گفت: یکی از اتفاقات این جشنواره آن است که ما در هیچکدام از دوره‌های گذشته داور تکراری نداشته‌ایم. ما اکنون تیم آماده‌ به کاری را داریم که با هر موضوع اجتماعی و منتظر تلنگر و جرقه‌ای هستند که به تولید اثر بپردازند و حوزه هنری محل تجمع این استعدادها است.  
    

نظر شما