شناسهٔ خبر: 76583 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حدادعادل پیش از خطبه نماز جمعه تهران:

پیام مدرس به ما این است: نکند آمریکا از طریق تحریم در امور کشور دخالت کند

حدادعادل43 نماینده مردم تهران با اشاره به شخصیت شهید آیت الله مدرس در سالهای قبل از انقلاب گفت: پیام امروز مدرس به ملت ایران حفظ استقلال و جلوگیری از نفوذ دوباره آمریکا در کشور است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،  غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران به شخصیت آیت الله شهید سیدحسن مدرس اشاره کر و ضمن مرور خصیت و زندگینامه او به بیان مبارزات وی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه دهم آذرماه به دلیل سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس روز مجلس نامیده شده است گفت: مجلس ما افتخار می‌کند که به شخصیت شهید بزرگواری مانند آیت الله سیدحسن مدرس انتصاب دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با مروری کوتاه بر زندگی شهید آیت الله مدرس گفت: وی درسال ۱۲۸۷ هجری قمری در یکی از روستاهای اصفهان در خانواده ساده روستایی و از خانواده‌ای سادات طباطبایی متولد شد. خاندان او از عالمان دین بودند و وی نیز تحصلات مقدماتی‌اش را در شهرضا که آن زمان قمشه نام داشته سپری کرد و سپس به نجف در نزد مراجع بزرگی مانند مرحوم میرزابزرگ شیرازی طلب علم کرد و سپس به اصفهان برگشت و مشغول تدریس شد.

حداد عادل در همین زمینه گفت: سالهای حضور مدرس در این زمان در اصفهان به شکلی بود که کم کم به سمت انقلاب مشروطیت حرکت می‌کرد و او نیزعلاوه بر تدریس در علوم دینی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز مشغول بود و یکی از فعالیت‌های مهم او مبارزه با استبداد بخصوص ظلم خاندان قاجار و ذل السلطان بود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره مدرس در اصفهان با راه اندازی انجمن علمی اصفهان در زمینه مشروطیت با سایر علمای اصفهان فعالیت می‌کرد ادامه داد: شهرت علمی و سیاسی مدرس در این زمان در ایران و نجف آوازه شد و پس از پیروزی مشروطیت و تأسیس مجلس در مجلس دوم به نمایندگی از مراجع عظام جزو ۵ علمای تراز اول برای نظارت بر قوانین مجلس به مجلس معرفی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وظیفه این علما در آن زمان مانند شورای نگهبان امروزی بود که متأسفانه هیچ وقت ادامه پیدا نکرد و فقط در چند مجلس این مسئله مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن اجرایی نشد.

حدادعادل با اشاره به اینکه مدرس به دلیل حضورش در تهران از سوی مردم شناخته می‌شود و به عنوان وکیل مردم تهران به مجلس به عنوان نماینده راه می‌یابد گفت: این ایام مصادف با سالهایی است که رضاخان در کشور کودتا کرده و طبق نقشه انگلیسی‌ها و پشتوانه آنها قدم به قدم از نردبان قدرت بالا می‌رود و در نهایت قبل از اینکه بخواهد شاه ایران شود مسئله جمهوریت را مطرح می‌کند و می‌خواهد رئیس جمهور شود، مدرس که از ابتدا متوجه نقشه انگلیسی‌ها شده بود می‌داند چه سرنوشت شومی با قدرت یافتن رضا خان بر این تحمیل می‌شود بنابراین با او مخالفت صد درصدی می‌کند و با هوشیاری در مقابل او می‌ایستد و با جمهوریت و تغییر سلطنت مخالفت می‌کند، با اینکه از خاندان قاجار دل خوشی نداشته به دنبال قانع کردن احمدشاه برای بازگشت به ایران و ایستادگی در مقابل رضاخان است اما موفق به این امر نمی‌شود و در نهایت مجلس به تشکیل مجلس موسسان برای تغییر سلطنت رأی می‌دهد و او مجلس را ترک می‌کند و سلسله منحوس پهلوی ایجاد و رضاخان روز به روز قدرتمند می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره به مدرس اجازه ورود به مجلس نیز حتی داده نمی‌شود. درحالی که مردم به او رأی داده‌اند در مجلس اعلام می‌شود که او حتی یک رأی هم نیاورده است که او اعلام می‌کند درست است که رأی محرمانه است اما اگر فقط خود من به خودم رأی داده باشم باید پرسید رأی من کجاست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در غروب یکی از روزهای سال ۱۳۰۷ مأموران نظمیه مدرس را غریبانه دستگیر و به شهر خاف منتقل می‌کنند و او ۹ سال در قلعه‌ای در این شهر زندانی می‌شود، شرایط او به قدری سخت بوده است که حتی به او اجازه تراشیدن مویش را نیز نمی‌دادند و بعد از ۲۱ ماه از زندانی شدنش اولین نامه از فرزندش از تهران به او می‌رسد.

حدادعادل گفت: پس از ۹ سال زندانی مدرس را به کاشمر منتقل می‌کنند و در روز ۱۰ آذر ۱۳۱۶ مصادق با ۲۶ ماه مبارک رمضان به شهادت می‌رسانند.

وی درباره نحوه شهادت آیت الله سیدحسن مدرس نیز گفت: مأموران رضاخان چای مسمومی را به او می‌دهند و به اجبار از او می‌خواهند این چای را بخورد مدرس به دلیل اینکه روزه بود از آنها می‌خواهد اجازه دهند پس از افطار این چای را بنوشد. بنابراین مشغول نماز می‌شود و پس از افطار چای را می‌نوشد اما چون آثاری در سم در وجود او دیده نمی‌شود مأموران شاه او را خفه کرده و به شهادت می‌رسانند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه مدرس شخصیتی با ایمان، مومن حقیقی، عابد، زاهد و قلبی خداآشنا بوده است گفت: او عالم درجه اول دوران خود، مفسر قرآن، مروج نهج البلاغه و فقیه و مدرسی بزرگ بوده است و بسیاری از عالمان از محضر او استفاده کرده‌اند. صفت مدرس نیز به دلیل تدریس زیاد او در حوزه های مختلف مانند فقه و اصول، علم عقلی مانند منطق، فلسفه، منظومه اسفار ملاصدار و آشنایی با تاریخ ایران و جهان بوده است.

حدادعادل تأکید کرد: مدرس مسائل جهان اسلام را به خوبی می‌شناخت و از مسائل اقتصادی، اجتماعی جهان با اطلاع بود. فردی اهل سیاست و آشنا با علوم سیاست وحکومت بوده است اینگونه نبوده است که تنها در پی یادگیری معارف دینی باشد. بنابراین معتقد به حکومت دینی بوده و دین و دیانت را عین سیاست و سیاست را عین دیانت می‌دانسته است. به همین دلیل سکولارهایی که به جدایی دین از سیاست قائلند و این نگاه استبدادی را در کشورمان ترویج می‌کنند دل خوشی نسبت به او ندارند.

وی با تأکید براینکه شخصیت مدرس الگوی نمایندگی مجلس در جمهوری اسلامی شناخته می‌‌شود گفت: در مجلس تصویر نورانی این شهید بزرگوار بالاتر از عکس سایر شهدا در مقابل دیدگان نمایندگان وجود دارد و به آنها این پیام را می‌دهد که نمایندگان همواره باید به الگوی شایسته‌ای چون شهید مدرس توجه داشته باشند.

این نماینده مجلس خطاب به روح بلندمرتبه مدرس اظهار داشت: اگر ۷۰ سال پیش تورا مظلومانه تبعید، زندانی و به شهادت رساندند و از کسی صدایی برنخواست امروز ملت ایران با انقلاب اسلامی و با پیروی از بزرگی که تو را در زندگی سیاسی خود مورد الگو قرار داده است و با پیروی از امام خود با دادن یک میلیون شهید و جانباز و آزاده انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی رسانده و حکومت اسلامی را که آرزوی تو بوده است برقرار کرده است و دست انگلیس و میراث خواران آن را از ایران کوتاه کرده است.

حدادعادل افزود: اگر مدرس می‌توانست امروز با ما سخن بگوید می‌گفت: " من جان خود را برای حفظ اسلام و استقلال ایران تقدیم کردم"

وی  با اشاره به اینکه مدرس بیشتر از هر مسئله‌ای به استقلال کشور تأکید داشت، گفت: روح بلند مدرس امروز به ما می‌گوید شما که انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده‌اید آن را حفظ کرده و از آن دفاع کنید،   نسبت به این انقلاب احساس مسئولیت داشته و با بصیرت پشت سر رهبری وحدت داشته باید، اجازه ندهید انگلیس و امریکا دوباره هوس برگشتن به کشور شما را پیدا کند. اگر آمریکا میخواهد به بهانه هسته ای به دنبال نفوذ در ایران است راه نفوذ را بر او ببندید و اجازه ندهید به بهانه تحریم دوباره بخواهد در سیاست و سرنوشت ایران دخالت کند و به فکر تأثیرگذاری در اوضاع کشور شما باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مدرس اکر بود به ما میگفت گول لبخند دشمنان را نخورید مبادا طوری شود که امریکا و انگلیس و دیگر کشورهای استکباری با ابزار تحریم و یا تمدید، شل کردن و سفت کردن  تحریم  واین طور بازی ها در انتخابات مجلس و سایر انتخابات و شئون مختلف انقلاب دخالت کنند پیام مدرس این می بود  شما که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندید و مراقب باشید از طریق تحریم‌ها دوباره هوس مداخله در ایران پیدا نکنند، بلکه با اقتصاد مقاومتی تحریم‌ها را خنثی کنیم.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبری ما را به ان فرا می‌خواهند راهی  است که با سبک زندگی می‌توانیم در برابر توطئه‌ها مبارزه ساخته و روح مدرس را از ملت ایران شاد سازیم.

حدادعادل با اشاره به در پیش بودن روز ۱۶ آذر گفت: دانشجویان در روز ۱۶ اذر به مناسبت واقعه ۱۶اذر سال ۱۳۳۲ که اصل آن ایستادگی در برابر آمریکا بوده  همان پرچم مبارزه طلبی و استکبارستیزی را به دست خواهند گرفت و پیام مدرس را که همان حفظ استقلال کشور در برابر زیاده خواهی آمریکا و زورگویی‌های ظالمانه اوست را سرخواهند داد.

نظر شما