شناسهٔ خبر: 75145 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عطریانفر:

کارگزاران سازندگی، حزب مشارکت نیست/ واکنش به لیبرال بودن کارگزارانی ها

عطریانفر عضو کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر بنا بود حزب کارگزاران به سمت سرنوشت حزب مشارکت حرکت کند، که حزب مشارکت می‌شد و اساساً خط فارقی باید وجود داشته باشد.

به گزارش نماینده، محمد عطریانفر روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی و یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پس از استعفای محمد هاشمی از حزب کارگزاران درباره این علل این استعفا، معتقد است که اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران از خروج محمد هاشمی از این حزب دلیل قانع کننده ای دریافت نکرده‌اند.

متن گفت‌وگوی تسنیم، با محمد عطریانفر روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی و یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در زیر آمده است:

بعد از استعفای محمد هاشمی از حزب کارگزاران و مصاحبه‌های وی، آیا اختلاف درونی میان کارگزاران وجود دارد؟

*عطریانفر: خیر؛ اتفاق خاصی نیفتاده است. آقای محمد هاشمی شخصیت محبوبی برای دوستان ما در شورای مرکزی حزب کارگزاران است. حقیقتاً اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز از خروج آقای محمد هاشمی دلیل قانع‌کننده‌ای دریافت نکردند. ولی ارتباطات دوستی وی برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.

آقای قوچانی در نشریه مهرنامه از مطرح کردن این موضوع که کارگزاران به سمت لیبرالیسم حرکت می‌کند، ابایی ندارد ولی آقای محمد هاشمی به این موضوع نقد دارد. ضمن اینکه آقای مرعشی نیز بر این موضوع(لیبرال بودن کارگزاران) تأکید داشت؛ با توجه به اینکه شما با مبانی اسلامی آشنا هستید، آیا لیبرالیسم با اسلام همخوانی دارد؟

*عطریانفر: اساساً این نسبت با کارگزاران نسبت معناداری نیست.

آقای قوچانی می‌گوید ما حزب لیبرال دموکرات مسلمان هستیم؟

*عطریانفر: من اولین بار است که این اظهارنظر را از زبان شما می‌شنوم.

آقای مرعشی این حرف را مطرح کرده است؟

*عطریانفر: آقای مرعشی تعابیر خود را می‌گوید.

یعنی لیبرالی که آقای مرعشی مطرح کرده برای خودش است؟

*عطریانفر: باید ابتدا واژگان را از نظر کسی که آن عبارت و کلمه را به کار می‌برد، بدانیم تا بتوانیم متوجه شویم که مراد نظر او از این مفهوم چه بوده است و براساس آن دریافت صحیحی داشته باشیم.

درست است؛ ولی برخی از واژگان مانند لیبرالیسم در عرف عام و فضای سیاسی معنای مشخصی دارد؛ اعتراض امثال آقای محمد هاشمی نیز همین بوده است؛ حالا خود شما می‌پذیرید که در جمهوری اسلامی یک حزب لیبرال داشته باشیم؟

*عطریانفر: اگر به لیبرالیسم به عنوان مکتب سیاسی توجه کنیم، یک برداشت می‌شود و اگر مکتب اعتقادی باشد، برداشت دیگری از آن می‌شود اما اگر برداشت دوم یعنی مکتب اعتقادی منظور شما باشد، باید بگویم کارگزاران نسبتی با مبانی فکر ایدئولوژیک در حوزه لیبرال ندارد. در بحث سیاسی باید تعریف کرد که لیبرالیسم در دستگاه فکری سیاسی برای جمهوری اسلامی چیست.

مهرنامه(نشریه وابسته به کارگزاران) مقالاتی از آقای یثربی و برخی اصلاح طلبان منتشر کرده است که در آن عنوان شده چنین تفکیکی امکان پذیر نیست؛ خودتان در این مورد فکر می‌کنید چنین تفکیکی انجام شدنی است؟

*عطریانفر: مبانی فکر کارگزاران در اساسنامه و مرامنامه مشخص شده است و ما به آن پایبند هستیم.

هم‌اکنون اعضای کارگزاران کامل به آن پایبند هستند؟

*عطریانفر: علی‌القاعده مبنای حرکت کارگزاران این است و غیر از آن اگر قرار باشد، تغییری حاصل شود، باید در اساسنامه ردپای آن را مشاهده کنید. اگر اساسنامه را ببینید، چشم انداز برای شما روشن می‌شود.

آقای محمد هاشمی گفته بود که حزب کارگزاران به سمت سرنوشت حزب مشارکت حرکت می‌کند، آیا اینگونه است؟

*عطریانفر: خیر؛ من چنین عقیده‌ای ندارم.

اگر حزب کارگزاران به سمت سرنوشت حزب مشارکت حرکت کند، خوب است یا نه؟

*عطریانفر: اگر بنا بود حزب کارگزاران به سمت سرنوشت حزب مشارکت حرکت کند، که حزب مشارکت می‌شد و اساساً خط فارقی باید وجود داشته باشد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۰۷:۴۹همشهري 0 0

    اين حرب فاتحه ش خونده شده به اين حساب رسما داره اعلام ميشه هركي هرچي ميگه براي خودش گفته و تعيبرخودشون بوده و........ قوچاني وليلازروزنامه چي نون به نرخ روزخ خور نبايد به اين حزب قديمي راه پيدا ميكردندمنتظرنابودي اين حرب باشين - برخورد حزب هم با اقاي هاشمي بعنوان اوليني هاي حزب  مسئله داشت تا جايي كه  رسما ليلاز ميگه پدرخوانده ها هم يك روز ميميرن معلومه كه اون توچه خبره تلاش براي اينكه اعلام بشه همه باهم خوبن مسخره است ! شكاف نه ظاهرا دره اي اون توايجاد شده.
                                

نظر شما