شناسهٔ خبر: 71728 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فلسفه قیام عاشورا /

حجت‌الاسلام مختاری: تحریفات قیام امام حسین(ع) را بشناسیم

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه گفت: برخی تصور می‌کنند که بستن کوچه و خیابان یک هنر در عزاداری‌هاست درحالی که صدای زیاد بلندگوها و سد معبر و تا دیروقت عزاداری کردن باعث مزاحمت مردم می‌شود و این عزاداری را مقبول نمی‌کند.

به گزارش نماینده حجت‌الاسلام رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره مهمترین اهداف امام حسین (ع) در قیام عاشورا اظهار داشت: خود سیدالشهدا اهدافشان را پیش و در حین قیام عاشورا بیان کردند، بنابراین ما هم نباید چیزی کم و زیاد کنیم.

وی در ادامه افزود: ایشان فرمودند که برای اصلاح امت جدشان قیام کردند و برای امر به معروف و نهی از منکر، بنابراین در یک کلمه برای زنده نگه داشتن دین و خود را فدای خواسته‌های دیگران به خاطر دستور خدا و دین خدا کردند.

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به اهمیت ایثار و فداکاری برای حفظ دین خدا، اظهار داشت: متأسفانه امروز آنچنان که باید از این نهضت عظیم بهره‌برداری نکرده‌ایم، باید همت کنیم و آنچه که مدنظر سیدالشهدا بوده را به بهترین نحو درس بگیریم.

وی با بیان اینکه مراسم‌های سوگواری امام حسین (ع) را نباید کمرنگ و کم اهمیت شمرد، افزود: البته همزمان با این رونق و شکوه باید مراقب هم باشیم که اینها با کارهای جاهلانه و خلاف اهداف مقدس اباعبدالله (ع) آمیخته نشود، یعنی همیشه باید در برابر چگونگی عزاداری و کم و کیف آن به دستورات عالمان دین عمل کرد و از خودسری و خودرأیی در زمینه عزاداری خودداری کرد.

حجت‌الاسلام مختاری یادآور شد: یکی از نکات درباره عزاداری‌ها به طول انجامیدن آنها تا ساعات نیمه شب است که مزاحمت برای همسایه‌های حسینیه‌ها ایجاد می‌کند و این کارها روا نیست دوم چنین عزاداری‌هایی عاملی می‌شود تا افراد از واجباتشان غافل شوند و تأکید بزرگان ما همیشه بر عزاداری‌ها جا نماندن از نماز است، نظیر آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی که چنین توصیه‌هایی داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رفت‌وآمد دسته‌ها در کوچه و خیابان نباید سد معبر ایجاد کند، حتی برخی تصور می‌کنند که بستن کوچه و خیابان یک هنر در عزاداری‌هاست درحالیکه صدای بلند بلندگوها و سد معبر و تا دیروقت عزاداری کردن باعث مزاحمت مردم می‌شود و این عزاداری را مقبول نمی‌کند، باید مراقب باشیم تا بدعت‌ها و مطالب نادرست و جاهلانه با دین و عزاداری‌مان آمیخته نشود چرا که همیشه بزرگان به این مسائل هشدار داده‌اند.

 

 

نظر شما