شناسهٔ خبر: 70131 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محمد هاشمی در گفتگوی اختصاصی با "نماینده"؛

مصلحت ندیدم در حزبی که می خواهد شبیه یک جبهه عمل کند ادامه فعالیت دهم

محمد هاشمی/1*

محمد هاشمی در گفتگو با نماینده با یادآوری سابقه نوزده ساله اش در حزب کارگزاران از ابتدای تأسیس این حزب تصریح کرد: در حال حاضر کشور در شرایط حساسی قرار دارد بنابراین احزاب نیز مسئولیت سنگینی در حفظ انسجام و وحدت در کشور دارند. حزب کارگزاران از بدو تشکیل حقیقتاً به عنوان یک حزب عمل می کرد و اعضای آن عمدتاً در اهداف مشترک بودند. شعار حزب نیز عزت اسلامی، تداوم سازندگی برای ایرانی آباد بود؛ همه اعضا آن را قبول داشتند و در این زمینه فعالیت می­ کردند.

عضو مستعفی حزب کارگزاران در خصوص دلایل استعفایش از این حزب اظهار داشت: در ۵-۶ ماه اخیر که در حزب تصمیم به توسعه شورای مرکزی ۳۱ گرفته شد، ترکیب شورای مرکزی بیشتر به یک جبهه شبیه شد تا یک حزب! لذا آن انسجام اولیه و اهداف مشترک کمرنگ شد. در حال حاضر شورای مرکزی کارگزارن افراد و نظرات گوناگون را در خود جمع کرده و می­ خواهد این گونه فعالیت کند لذا صلاح را در این دیدم که از عضویت و ادامه مسئولیت در این حزب کناره گیری کنم. در جبهه معمولا دیدگاه­ های مختلف وجود دارد من با تجربه و سابقه ­ای که در حزب داشتم مصلحت ندیدم که در یک حزبی که بیشتر شبیه یک جبهه می خواهد عمل کند، ادامه فعالیت دهم.

وی در ادامه تفاوت حزب و جبهه را اینگونه تشریح کرد: عده ای با اهداف مشترک و انسجام فکری همکاری در طول زمان به نام حزب را شروع می نمایند ولی جبهه سیاسی معمولا متشکل از احزاب، گروه­ها، اشخاص است که برای یک کار "مقطعی" با هم همکاری می کنند و بر خلاف حزب لزوماً در تمام اهداف و آرمان­ هایشان اشتراک ندارند.

هاشمی در پاسخ به هدف مقطعی در نظر گرفته شده برای رویکرد جدید و جبهه گونه حزب کارگزاران، ادامه داد: این هدف مقطعی را نمی دانم ولی چون دیدم که ترکیب این گونه شده و دیگر انسجام فکری، وحدت نظر و هدف لازمه وجود ندارد صلاح به استعفا دیدم. ترکیب جدید شورای مرکزی کارگزارن از آن انسجام اولیه فاصله گرفته و شبیه یک جبهه سیاسی شده است. دیدگاه­ های همه اعضا، تشکل­ ها، احزاب تشکیل دهنده یک جبهه سیاسی در همه زمینه ها مشترک نیست و به دنبال یک کار مقطعی همانند انتخابات هستند.

عضو سابق شورای مرکزی کارگزاران همچنین در خصوص علت تغییر و افزایش شورای مرکزی یادآور شد که تعداد اعضا در اساسنامه حزب ۳۱ نفر عنوان شده بود ولی تاکنون تعداد اعضا کمتر بود و بار دیگر تأکید کرد: در سال جدید که شورای مرکزی تعمیم پیدا کرد دقت کافی در انتخاب افراد به عمل نیامد و این گونه شد که افراد با دیدگاه­ های مختلف عضو شورای مرکزی و تصمیم گیر شدند. من با وجود این شرایط دیدم که کار جبهه ای نمی توانم انجام دهم بنابراین کناره­ گیری کردم.

محمد هاشمی رفسنجانی در نهایت در خصوص زمان استعفایش اعلام کرد: اول شهریور استعفا دادم و طبق قانون باید استعفا به وزارت کشور ارسال شود و در کمیسیون ماده ده منظور شود و من اخیراً برای وزارت کشور فرستادم لذا به تازگی رسانه­ ای شد.

 

 

 

 

 

نظر شما