شناسهٔ خبر: 64255 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

وزیرکشور :دولت بدنبال ایجاد ثبات در کشور است

رحمانی فضلی وزیرکشور گفت: دولت بدنبال ایجاد ثبات و آرامش در کشور بوده و در یکسال گذشته نسبتاَ در این زمینه ها موفق بوده است.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست شورای اداری استان تهران به تبیین توفیقات دولت یازدهم در عرصه های سیاست داخلی و خارجی و شاخصه های اقتصادی در یکسال گذشته پرداخت و افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم، مردم در همین مدت یکسال در عرصه های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی امیدوارتر شدند و توانستیم مسیرهای مسدود و بن بست در حوزه سیاست خارجی را بازگشایی کنیم.

وزیر کشور گفت: در این یکسال بارها پای میز مذاکره رفتیم و با روشهای نامناسب غربی ها مقابله کردیم و همین  مذاکرات بود که شرکت های بین المللی با وجود تحریم ها  وارد مذاکره  با ایران شده اند.

وی در ادامه سیاست های منطقه ای دولت یازدهم در مواجهه با وقایع سوریه، عراق و غزه را ستود و گفت : برای مثال آنچه که در عراق رخ داد زورآزمایی در عرصه جهانی بود و دشمن فکر می کرد  با فرستادن داعش در عراق می تواند  تکلیف مردم غزه را هم  روشن کند  که هم در عراق و هم در غزه شکست خورد.

رحمانی فضلی افزود:در موضوع سوریه هم جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاد  و از حمایت های خود دریغ نکرد.

وزیر کشور گفت: جنایات داعشی ها بیش از پیش چهره نورانی اسلامی را مشخص تر کرد و وقتی مردم منطقه فهمیدند که جریان افراطی داعش نه فقط به شیعه بلکه به مسیحی ها و ایزدی ها هم رحم نمی کند فهمیدند که اسلامی که جمهوری اسلامی ایران  می گوید منطبق با محبت و مودت است.

وی گفت:البته دولت در این یکسال در هر عرصه ای که موفق بوده ناشی از تدابیر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی بوده است.

وزیر کشور:‌ انتخابات با شکوه، تحلیل های دشمنان را به هم ریخت

وزیر کشور در یک سالگی دولت یازدهم به برخی دستاوردهای این دولت در عرصه های داخلی و خارجی اشاره کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد جامع نارمک و با توجه به گذشت یک سال از شروع به کار دولت یازدهم گفت: در ماههای آخر سال ۹۱، وقتی که همه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کردند، دشمن هم فضا را خوب رصد می کرد.

وی افزود: دشمن با تحلیل و برداشت هایی که از فضای عمومی کشور داشت مثلا برخی اختلاف ها و عدم انسجام، ‌ وحدت و برخی حوادث خاص حتی در سطح سران قوا و به تبع آن گروههای سیاسی و هواداران آنها رخ داده بود، دل مومنین رنجیده بود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: دل مقام معظم رهبری هم رنجیده بود، ایان بارها برای حفظ وحدت، حفظ انسجام و هماهنگی تذکر داده بودند.

وی گفت: از طرف دیگر دشمن هم مذاکرات را قطع کرده و فشارهای اقتصادی و تحریم را به شدت تشدید کرده بود، در عرصه سیاسی هم به زعم خود، ما را کاملا منزوی کرده بود.

وزیر کشور افزود: دشمن با هماهنگی که با برخی کشورهای منطقه انجام داده بود و با کل شرایط به این تحلیل رسیده بود که در انتخابات ۹۲ اگر بتواند شرایط تنش ایجاد کند، می تواند برخلاف سال ۸۸ که موضوع در قالب یک اختلاف سیاسی و در حد محدودی از جغرافیای ایران واقع شد، این بار مسئله را از سیاسی به اجتماعی و در حوزه جغرافیای کل کشور تبدیل کند و به این ترتیب ضربه اساسی به کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: خداوند لطف کرد و با هدایت مقام معظم رهبری و با درایت، بصیرت و هوشمندی که مردم ما همیشه داشتند و دارند و با رفتار منطقی و معقولی که کاندیداها از خود نشان دادند، این بار هم تیر دشمنان به سنگ خورد و انتخاباتی با شکوه و حماسه سیاسی محقق شد.  

رحمانی فضلی گفت: در این انتخابات چهره روحانی با سابقه، شناخته شده و مورد اعتماد مردم سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفت و دولت قصد داشت به سرعت کارهای اجرایی را شروع کند.

وی افزود: در حوزه عمومی دولت به دنبال ایجاد ثبات داخلی برای بهبود وضع مردم، رشد و توسعه و از طرف دیگر مقابله با دشمن بود و دو اولویت بزرگ دولت هم دو مشکل اساسی بود که مردم خواستار آن بودند، یکی مشکلات اقتصادی که با تحریم ها به اوج خود رسیده بود و دیگری سیاست خارجی که باید در ابعاد منطقه ای و بین المللی ساماندهی می شد.

وزیر کشور گفت: در حوزه سیاست خارجی موضوع انرژی هسته ای در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور خود در همه جزئیات موضو ع هسته ای تصریح کرد: وقتی امریکایی ها این انتخابات را با این عظمت دیدند و تمام تحلیل های آنها غلط از کار درآمد، همه آنها دعوت به مذاکره کردند، ما هیچ تقاضایی از آنها نداشتیم.

رحمانی فضلی گفت:‌ نظام، تصمیم به آغاز مذاکرات گرفت، پیام های تبریک، ‌حضور کشورهای مختلف در مراسم تنفیذ رئیس جمهور و از طرف دیگر حرکت کاروانهای تجاری و سرمایه گذاری موجب شد تا در زمینه سیاست خارجی فضای مطلوب در دنیا ایجاد شود.

وی در مورد مذاکرات هسته ای تصریح کرد: ما دو مرحله داریم، یکی این که حقوق ما را قبول کنند که هیچ حرفی در آن ندارند و حق ما را در قالب پروتکل ها و ان پی تی قبول دارند  ولی در گام دوم یعنی تعیین حدود با آنها اختلاف نظر داریم، آنچه حق این ملت است و رهبری هم آن را تایید کرده اند، دولت و وزارت خارجه مسئول پی گیری آن هستند و کوتاه نخواهند آمد، ناظر آن هم ابتدا رهبری، بعد مجلس و بعد هم ملت ایران است.

وزیر کشور گفت:‌در مورد سیاست منطقه ای هم زمانی بود که کشورهای مرتجع منطقه برای ما خط و نشان می کشیدند و به صورت نیابتی از طرف امریکا ما را تهدید می کردند، تحریم ها علیه ما را تشدید و در برخی موارد ما را تحقیر کردند ولی بعد، به گونه ای شد که همه کشورهای منطقه الان رابطه دوستی و تجاری و سیاسی را با ما به نحو احسن دارند.

وی عربستان را دارای شرایط خاص دانست و افزود: عربستان شرایط خاص خود را دارد که اخیرا علائمی از آن طرف دریافت شده است.

رحمانی فضلی به اوضاع سوریه و عراق در ادامه اشاره کرد و گفت: همه با تمام قدرت خواستار برکناری بشار اسد بودند ولی تشخیص ما این بود که نباید اثری از امریکایی ها و رد پایی از آنها در حلقه مقاومت ایجاد شود.

وی افزود: انتخابات در سوریه برگزار شد و با پیروزی بشار اسد، وی شرایط را نسبتا آرام کرد.

وزیر کشور، مسئله عراق را ناشی از کمک بعثی ها، حمایت کشورهای مرتجع منطقه و پشتیبانی امریکا و غرب دانست و گفت: این امر در بستری از فقر عمومی و جهالت که در عراق ایجاد شده است، واقع شد و گروهی پدید آمد که درندگی و جنایات آنها به صورت آشکار در اینترنت و تلویزیون ها منعکس شده است.

وی افزود: ملت ایران اراده کرد که از ملت مسلمان عراق حمایت کند و در حوزه های سیاسی، لجستیکی، پشتیبانی، بین الملل و مشورتی کمک کردیم، ابایی هم نداریم که در مقابل دشمنان قسم خورده و جانیانی قرار داریم که به اسم اسلام به جنگ اسلام آمده اند.

وزیر کشور گفت: نتیجه این که شما شاهدید، تمام استانهایی که اینها گرفتن پس گرفته شد و مسیر بغداد- سامرا که سال قبل هم ناامن بود، در امنیت کامل قرار گرفت.

وی تصریح کرد:‌ این امر فقط با لطف خداوند، درایت های مقام معظم رهبری، با حکم جهاد مرجعیت در عراق و بسیج مردم این کشور امکان پذیر شد.

رحمانی فضلی گفت:‌ اینها وقتی از مناطق شیعه نشین ناامید شدند جهت حمله را به سمت منطقه کردستان عراق عوض کردند و با ۲۰۰ نفر توانستند اربیل، موصل، سد موصل و جلولا را بگیرند.

وی افزود:‌ در لحظه ای به ما اعلام شد که احتمال حرکت یک میلیون پناهنده به سمت کشور هست که ما ستاد بحران را راه اندازی کردیم و کسانی هم که ادعای حکومت مستقل می کردند، نتوانستند مقاومت کنند و از ما کمک طلبیدند.

وزیر کشور گفت:‌ ما مشورت دادیم، حمایت سیاسی و تبلیغاتی و لجستیک کردیم، از روسیه سوخو وارد شد و ما بالگردهای زمینگیر شده آنها را تعمیر کردیم و الان در منطقه کردستان همه مناطق در حال پس گرفته شدن است.

وی در ادامه با اشاره به مقاومت مردم غزه به حوزه داخلی پرداخت و اولویت رئیس جمهور را مسائل اقتصادی بیان کرد‌ و گفت: در گام اول تورم به صورت نسبی کنترل شد. رحمانی فضلی گفت: امروز هیچ تنش سیاسی و مسئله امنیت داخلی نداریم.