شناسهٔ خبر: 63293 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رحمانی فضلی: وزارت کشور از مطبوعات حزبی حمایت می کند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت که وزارت کشور از مطبوعات حزبی نیز همانند احزاب حمایت می‌کند و این مسأله در قانون احزاب گنجانده خواهد شد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه که در وزارت کشور برگزار شد، خطاب به حاضران اظهار کرد:‌ توقع ما این است که خارج از انفاق، عدالت و حق‌گرایی عمل نکنیم و پا را روی حق، که مظهر اجتماعیِ آن قانون است، نگذاریم و باید بدانیم که در مقابل خداوند پاسخگو هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه "ما علائم و مستنداتی داریم مبنی بر اینکه دشمنان به دنبال دخالت در امور داخلی ما هستند"، اظهار کرد: ما به صورت روزانه با این سیاست‌ها و اقدامات درگیریم و به دنبال مدیریت آنها هستیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه "جامعه رسانه‌ای که متشکل از نخبگان کشور هستند باید دارای درک، تحلیل و شناخت بالایی از شرایط کشور باشند"، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی کشور ریشه در عدم توازن و تعادل در توزیع منابع، امکانات، فعالیت‌ها، جمعیت، تجهیزات و سرمایه دارد.

وی افزود: این مشکلات شکاف‌های بزرگ جغرافیایی، اقتصادی و طبقاتی، حاشیه‌نشینی، مهاجرت زیاد، بیکاری، آلودگی، جرم و جنایت را ایجاد کرده است. مجموعه این عوامل ریشه در نظام برنامه‌ریزی و تفکر مدیریت دارد که از دهه 40 بر اساس طرح اصل 4 ترومن در خاورمیانه بود. این نظام بر درآمدهای نفتی متکی بود که بر اثر اجرای آن طرح، کشور وابسته شد. ما تاکنون از این نظام تبعیت کرده‌ایم به گونه‌ای‌که سرمایه و جمعیت کشور در بخش‌های خاصی متمرکز شده و شاهد عقب‌افتادگی مناطقی مثل سیستان هستیم.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر اصلاح حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید دارند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم.

رحمانی فضلی به تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و گفت: در این حوادث ردپای آمریکا را می‌توان دید و جهالت، فقر و ارتجاع در منطقه به کمک سیاست‌های استکبار آمده است. هدف این سیاست‌ها منزوی‌سازی حکومت اسلامی و کنترل انقلاب اسلامی و ایران است. جنگ مذهبی یک توطئه آمریکایی است و ما به عنوان یک کشور مسلمان وظیفه خاصی داریم. ما در داخل کشور وظیفه داریم نظام برنامه‌ریزی و مدیریت قوی برای از بین بردن مشکلات و ایجاد امنیت پایدار ایجاد کرده و همچنین در منطقه باید به کمک و تقویت مقاومت اقدام کنیم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به حوادث عراق، اظهار کرد: منطقه کردستان اعلام کرد که به فکر استقلال خود است و حتی مرزی برای خود ترسیم کرد که آمریکا و اروپا از آن استقبال کردند، اما آنها 24 ساعت نتوانستند در برابر 200 نفر مقاومت کنند. به نظر من موضوعات تحولات خاورمیانه بسیار پیچیده است و باید دقیق‌تر، علمی‌تر و مستندتر به این تحولات نگاه کرده تا امنیت کشور را حفظ کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه "غرب و ارتجاع منطقه از جنایات داعش حمایت می‌کنند"، اظهار کرد: آمریکا اخیراً برای حمایت از متحدان خود و مسیحیان حملاتی را به داعش انجام داده است اما فقط می‌توانند به افزایش روحیه متحدان خود کمک کنند.

رحمانی فضلی در ادامه خاطرنشان کرد: منطقه‌های سامرا، دیاله و الانبار اکنون به همت حکم جهادی علما و اقدامات مردم عراق امن شده است.

 وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: باید با اراده قوی و تکیه بر اراده خداوند و تبعیت از رهبری و پشتیبانی از مردمی که ما منتخب آنها هستیم و نیز اصحاب رسانه، دست به دست هم دهیم چراکه من در دو سالی که مدیریت کلان مسأله غزه را در شورای امنیت داشتم قدرت رسانه را لمس کردم.

وی در این رابطه خطاب به اصحاب رسانه اظهار کرد: منافع ملی روش صحیح اندیشیدن، پاسخگویی صحیح و منطقی و رفاه عمومی و نظام مدیریت قوی با اراده شما تأثیر مستقیمی دارد. باید از پایگاه قدرت و شناخت درست آگاه باشید.

رحمانی فضلی ادامه داد: اغلب دانشجوهایی که پیش از انقلاب دستگیر می‌شدند تکثیر شب‌نامه انجام می‌دادند که این بزرگترین کار رسانه‌ای بود و همچنین در زمان امام (ره) تکثیر نوار کاسِت نیز بزرگترین کار رسانه‌ای تلقی می‌شد. آنچه توانست رسانه را قدرتمند سازد، انگیزه و ایمان قوی است. ما همه باید تلاش کنیم موضوعات مبتلابه را درست تشخیص دهیم.

وزیر کشور همچنین به مسأله اقتصاد اشاره کرد و با تأکید بر اینکه "بزرگترین آسیب، در حوزه اقتصادی است"، افزود: باید بتوانیم مشکلات تولید، سرمایه‌گذاری و بیکاری را حل کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با توسعه مردم‌محور. رسانه‌ها در افزایش مشارکت‌های مردم در صحنه‌های توسعه‌ای و اقتصادی نیز اقدامات زیادی می‌توانند انجام دهند.

وی با بیان اینکه "در حوزه سیاسی ایراداتی به من وارد می‌شود"، گفت: این ایرادات این است که چرا رنگ و لعاب سیاسی وزارت کشور را کم کرده‌ام. به نظر من بُعد توسعه‌ای اهمیت بیشتری دارد. در برخی از مواقع در بحث وظایف سیاسی خلط مبحث شده و به جای اینکه مدیریت سیاسی کنیم، کار سیاسی کرده‌ایم. ما از بیت‌المال برای انجام امور سیاسی تغذیه نمی‌کنیم.

وزیر کشور در ادامه گفت: در حوزه سیاست باید اعمال قدرت کنیم اما موضوع مهمتر این است که قبل از حفظ قدرت باید قدرت را بدست بیاوریم و آن را تقویت کنیم. قدرت ما مردم است اگر در زمینه بیکاری و حاشیه‌نشینی کاری انجام ندهیم، قدرتی نیز نخواهیم داشت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه "اعلام حاکمیت در همه مناطق و اجرای سیاست‌های عمومی در کشور بر عهده وزارت کشور است"، گفت: این اقدامات باید با تناسب به شرایط انجام شود. پنج سال است که رهبری نامگذاری سال‌ها را بر مبنای اقتصاد انجام می‌دهند.

وی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: احزاب، گروه‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها اگر به دنبال قدرت هستند، قدرت را باید در آرا جستجو کنند و علاوه بر آن قانون راه دیگری را برای کسب قدرت عنوان نکرده است. مبنای رضایتمندی مردم، اعتقادات دینی و شرایط زندگی است.

وزیر کشور خطاب به اصحاب رسانه تصریح کرد:‌ توقع ما این است که خارج از انفاق، عدالت و حق‌گرایی عمل نکنیم و پا را روی حق، که مظهر اجتماعیِ آن قانون است، نگذاریم و باید بدانیم که در مقابل خداوند پاسخگو هستیم.

وزیر کشور در رابطه با ضرورت تخصصی کردن حرفه رسانه نیز گفت: نظام مهندسی رسانه‌ای در کشور وجود ندارد در حالی که خبرنگاری که با رئیس‌جمهور در رابطه با مسأله سیاسی و امنیتی صحبت می‌کند باید قدرت تحلیل، پیش‌بینی و هدایت در موضوع رسانه‌ای داشته باشد.

وی در رابطه با موضوع حمایت از مطبوعات حزبی، تاکید کرد: ان‌شاءالله این موضوع را در قانون احزاب می‌آوریم. وقتی از احزاب حمایت می‌کنیم، باید از مطبوعات آنها نیز حمایت شود.

رحمانی فضلی بر اهمیت وجود اعتماد عمومی در جامعه تاکید کرد و گفت: اصحاب رسانه نقش زیادی در ایجاد اعتماد عمومی دارند و این اعتماد اساس توجه و تکیه مردم به حکومت و حکومت به مردم است.

وزیر کشور در ادامه سخنانش در این نشست، به ضرورت و اهمیت نقد و نقادی در کشور اشاره کرد و افزود: نقد و انتقادپذیری امری حسنه است اما باید با رعایت همان نکته انصاف و عدالت باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود به برخی معضلات اجتماعی و ضرورت حل آنها اشاره کرد و گفت: حاشیه‌نشینی و بحران آب به میزانی اهمیت دارد که هر بار آن را دستور کار قرار می‌دهیم.