شناسهٔ خبر: 64091 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نخستین افسر کودتا که بعد از کودتا ارتقا یافت/ادای دین انقلاب به صنعت نفت

نصیری اولین افسری است که پس از کودتای 28 مرداد، از طرف شاه ترفیع یافت و سرتیپ شد. مدتی رئیس شهربانی کل کشور شد و بعد در رأس ساواک قرار گرفت و دو روز بعد از انقلاب، در پشت بام مدرسه رفاه به همراه سه تن دیگر تیرباران شد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس در کتاب جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ درباره عاملان کودتاچیان از جمله سرهنگ نعمت‌الله نصیری آمده است. نصیری فرماندهی عملیات کودتا را به عهده داشت.

وی فرامین نوشته نشده‌ای که ذیل آنها را محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع امضاء کرده بود، از کلاردشت به تهران آورد و پس از اینکه هیراد، رئیس دفتر مخصوص متن دو فرمان را، که یکی انتصاب زاهدی به نخست‌وزیری و دیگر عزل مصدق بود نوشت، نصیری نخست حکم نخست‌وزیری زاهدی را به او تحویل داد، سپس در شب ۲۵ مرداد برای تسلیم فرمان خلع مصدق و در حقیقت دستگیری نخست‌وزیر، با عده‌ای افسر و درجه‌دار و سرباز به خانه دکتر مصدق رفت، ولی به وسیله سرهنگ ممتاز، فرمانده گارد محافظین قرارگاه نخست‌وزیر، دستگیر و زندانی گردید.

سرهنگ نصیری با جاسوسان انگلیسی و «سیا» ارتباط نزدیک داشته است. کرمیت روزولت، کارگردان کودتا، درباره مأموریت نصیری و ابلاغ فرمان خلع دکتر مصدق، دروغ‌پردازی و افسانه‌سرائی کرده و از او به عنوان یک ‌«قهرمان» یاد کرده است.

نصیری اولین افسری است که پس از کودتای ۲۸ مرداد، از طرف شاه ترفیع یافت و سرتیپ شد. وی در زمستان ۱۳۳۲، پس از دستگیری دکتر فاطمی به گوش آن اسیر دست بسته، سیلی زد.

مدتی رئیس شهربانی کل کشور بود. سپس در رأس «ساواک» قرار گرفت و در دوران تصدی در آن سازمان جهنمی، جنایات زیادی مرتکب شد و ثروت فراوانی اندوخت. سپهبد نصیری یکی از داربست‌های رژیم بود که شاه مخلوع در روزهای آخر سلطنتش برای نجات خود، آن را فرو ریخت. نصیری در گرما گرم انقلاب سال ۱۳۵۷ دستگیر و زندانی شد. وی دو روز پس از پیروزی انقلاب، به دنبال یک محاکمه کوتاه، در پشت‌بام مدرسه رفاه، همراه سه تن دیگر از افسران تیرباران گردید.

نظر شما