شناسهٔ خبر: 64014 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

قاسم جعفری در حاشیه بازدید از "نماینده" عنوان کرد:

جزییاتی از جلسه ای که "لاریجانی" با "استیضاح کنندگان و وزیر علوم" در دفتر خودش برگزار کرد

جعفری

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در پایگاه خبری، تحلیلی "نماینده، " در خصوص دغدغه های استیضاح کنندگان، خاطرنشان کرد: دغدغه های نمایندگان، دغدغه های واقعی نظام و مقامات عالی رتبه است و محورها هم کاملا مشخص است، عملکرد، نوع انتخاب همکاران و دانشجویان ستاره دار مهمترین آنها ست. آنچه از قبل اتفاق افتاد بحث دانشجویان معروف به ستاره دار بود در حال حاضر اگر قرار است آنها ادامه تحصیل بدهند باید واقعه حقوقی جدید اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارداشت: مثلا در یک مرجع قانونی تجدید نظر تبرئه شوند یا بگویند مجازات آنان موقت بوده و تمام شده است و یا اینکه می توانند برای ادامه تحصیل تعهد بدهید از این رو اگر هیچ کدام از این موارد انجام نشود ما نمی توانیم ورود آنها(دانشجویان ستاره دار) را بپذیریم.

جعفری با بیان اینکه در بحث بورسیه هم ما می گوییم اگر نیت شما برخورد با متخلف بود نیاز به سیاسی و رسانه کردن نبود، تصریح کرد: اول گفتند سه هزار و بعدا آمدن آن را تقویم مالی کردند و گفتند "فساد سه هزار میلیاردی برای بورسیه نور چشمی ها در نظر گرفته شده" یعنی به ازای هر نفر یک میلیارد در نظر گرفته شده، در مملکت برای هر نفر یک میلیارد هزینه بورسیه تمام می شود!؟ طرح این موارد نشان دهنده جنگ رسانه ای و خوارک تهیه کردن برای دیگران است.

** به دغدغه های رئیس مجلس پاسخ داده نشد

وی به جلسه ای که با حضور رئیس مجلس و تحت عنوان عملکرد وزیر علوم و دغدغه های مطرح شده نمایندگان برگزار شده بود پرداخت و یاد آر شده: آقای رئیس مجلس در مورخ ۱۶/۴/۹۳ جلسه ای را در اتاق خود برگزار و به مواردی همچون «استیضاح حق امضاء کنندگان است، مسائل دانشجویان ستاره دار، بورسیه ها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم؛ ایجاد بحران در دانشگاه ها، انتخاب روئسای دانشگاه ها، بازگشت بعضی از استادان نامناسب، تغییر بعضی از سرپرستان اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش اضافه کرد: تعبیر رئیس مجلس از معتدل بودن این بود که معتدل بودن واژه کش داری است و با این اسم هر کاری می شود انجام داد اما همان دغدغه های رئیس محترم مجلس هم انجام داده نشد.  

جعفری با بیان اینکه وزیر علوم می گفت نمایندگان به عملکرد ما بد بین هستند به پاسخ رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: لاریجانی به وزیر گفت "بد بینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همه چیز هم خوب نیست" بنابراین باید برای این دغدغه ها اقدام عملی کرد، بعضی از افراد که موضع تند دارند اگر در کنار شما(وزیر علوم) نباشند چه می شود؟ افراد خاص کنار گذاشته شوند و در خصوص بورسیه ها هم اصل بر صحت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، ایشان به آقای وزیر گفتند: رفتار خطی واگرایی ایجاد می کند و وزیر مصاحبه کند و جایگاه تصمیم گیران را به رسمیت بشناسند.

قاسم جعفری

"شخص رئیس مجلس می گوید باید اصلاح شود و نسبت به ساختار شکنان بیانیه صریح بدهید بنابراین، این خواسته ها دغدغه های جدی نمایندگان را نشان می دهد".

وی با اشاره به دیدار اساتید و دانشجویان با مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید و دانشجویان (به تعبیر یکی از دوستان با نگاه کردن به چشم آقای وزیر علوم) فرمودند:« دانشگاه نباید تبدیل به جولانگاه سیاسی احزاب شود» آقای وزیر می گوید این موضوع گفته نشده؟ پس اگر این را به وی و مجموعه تحت مدیریت او نگفتند پس احتمالا به مجموعه بهزیستی گفته شده است!؟

** خواسته های استیضاح کنندگان کاملا منطقی و علمی است

سخنگوی کمیسیون آموزش در خصوص مواضعی که پیرامون استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود، اظهار داشت: الان بعضی خود را در مقام عقل کل گذاشته اند و می گویند اکثریت مجلس عاقل هستند و عاقلانه تصمیم می گیرند، به آنها می گویم چنین حرفی را نزنید چرا که شاید فردا اکثریت استیضاح را قبول کردند باز دوباره اکثریت غیر عاقل می شود به همین جهت این حرف، کاملا حرف بدی است ضمن اینکه خواسته ها منطقی و علمی مطرح شده است.

جعفری ادامه داد: ما سوال ساده ای داریم و می گوییم اگر می خواهید افراد را در مناصب مختلف منصوب کنید باید از آنها مطمئن شوید پس باید استعلام کنید، می شود فردی را در حد قائم مقام وزیر و معاون وزیر بدون استعلام گذاشت؟. دیدیم در همین راستا چه آبروریزی برای دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمد.

وی درباره اینکه آیا درست است که "وزارت اطلاعات در آخرین استعلام خود میلی منفرد و توفیقی را رد کرده بود"؟، گفت: من هم شنیده ام اما نامه رسمی را ندیدم ولی می گویند اینگونه است. بالاخره این سوال جدی است که چرا افراد بدون استعلام منصوب شده اند!؟ ما می گوییم از مراجع قانونی استعلام کنید اگر گفتند این افراد صلاحیت دارند روی چشم ما، آنها را می پذیریم خواسته اضافه ای نداریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش به ماموریت اصلی دانشگاه ها اشاره و تصریح کرد: مسئله اصلی دانشگاه، آموزش، پژوهش و تربیت است اگر تبدیل به باشگاه سیاسی شود به آنها  ضربه وارد می شود و این دیگر چشم بندی نیست کاملا روشن است چرا که اگر ما آرامش را از دانشگاه بگیرم آن وقت رشد علمی ضربه خواهد خورد.

** تصمیم برای استیضاح فرجی دانا تشکیلاتی گرفته نشد

جعفری در خصوص اینکه برخی از رسانه ها استیضاح را از سوی یک جریان در مجلس توصیف می کنند و در حال حاضر فضای مجلس را برای استیضاح فرجی دانا چگونه ارزیابی می کنید؟ و آیا فقط یک جریان در مجلس از استیضاح حمایت می کند؟ ، گفت: به بنده زنگ زدند و گفتند فراکسیون اکثریت می خواهد تصمیم تشکیلاتی بگیرد به آنها گفتم امضاء کنندگان استیضاح را نگاه کنید کاملا متنوع است از این رو تصمیم استیضاح تشکیلاتی نیست و این تصمیم براساس احساس و وظیفه است از سوی دیگر  قسم نمایندگان براساس تشخیص وظیفه و تکلیف است. حتی اگر فراکسیونی هم تصمیم تشکیلاتی بگیرد مطمئن هستم بسیاری از افراد چنین تصمیمی را حتما قبول نخواهند کرد، می خواهند با طرح چنین مسائلی جو روانی ایجاد کنند. افراد شاخصی را سراغ دارم که آنها به ما گفتند هیچ حساسیت مثبتی به آقای وزیر نداریم البته اسامی آنها را نمی توانم اعلام کنم. بنابراین اگر فضا به صورت طبیعی و منتطقی پیش رود اتفاقات خوبی خواهد افتاد، البته ما تابع مجلس هستیم و مجلس هر تصمیمی بگیرد همان را قبول می کنیم چراکه قاعده دموکراسی و مردم سالاری همین است.

وی در پاسخ به این پرسش "برخی از اساتید دانشگاه که موافق استیضاح وزیر علوم هم هستند معتقدند وزارت علوم در دست یک حلقه قرار گرفته و آن حلقه اثر گذار است و فرجی دانا نقشی ندارد، افزود: شخص آقای وزیر در برخی از مواردی که پیش امده بود گفته بود من هم موضوع پیش آمده را قبول ندارم ولی آنچه عمل می شود طور دیگری است.

سخنگوی کمیسیون آموزش درباره اینکه مجلس چه برنامه ای را برای مقابله با تشکیل چنین حلقه های در وزارت علوم دارد؟ گفت: مجلس برای همین موضوع مطرح شده از سوی شما باید فکری کند در بعضی از موارد باید توجه داشته باشیم که بعدا چه خواهد شد! اما استیضاح کنندگان به خاطر اینکه متهم به لجاجت نشود یک ماه وقت دادند اگر در این یک ماه موارد اجرا میشد ما دلیلی نمی دیدم هزینه اجتماعی بی جا تحمیل شود.

جعفری با بیان اینکه دولت و بعضی از رسانه ها تمام قد به حمایت از فرجی دانا بلند شدند، افزود: البته دولت تمام قوای خود را گذاشته و رئیس جمهور تمام قد وارد میدان شد و گفت: من الان باورم به اقای فرجی دانا بیشتر از قبل شده است و تعاربف دیگری هم مطرح کرد که در رسانه ها آمد. مشاوران وی و رسانه ها هم به میدان آمده اند و یکی از آقایان دولت به بنده گفت: رسانه ای تعبیر کرده بود استیضاح تاریخی خواهد بود و حرف هایی برای گفتن است و چنین و چنان می شود.

نظر شما