شناسهٔ خبر: 59853 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۱ خرداد در آئینه تاریخ

از دستگیری ۱۵۰ نفر در آشوب های خرمشهر تا رئیس جمهوری که موافق انتخابات نبود !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۱ خرداد ۱۳۵۸

تیمسار مدنی استاندار خوزستان و فرمانده نیروی دریایی دخالت ارتش و نیروهای نظامی در وقایع خرمشهر را تکذیب کرده و گفت : از سوی خبرگزاری های خارجی و بعضی از کشورهای همسایه در این مورد نفاق افکنی و سمپاشی می شود .

بر اساس گزارش های رسیده عصر امروز ۱۵۰ نفر از آشوبگران عضو خلق عرب دستگیر و ۲۷ تن از مجروحین حوادث اخیر به بیمارستان منتقل شده اند .

آیت الله طالقانی در یک گفت و گوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را خواهند پذیرفت گفت : نه خود را نامزد این مقام کرده ام و نه چنین کاری را صلاح می دانم .

آیت الله خلخالی در جمع مردم و در پاسخ به سوالی در مورد خلیج فارس و جزایر سه گانه اظهار داشت : جزایر سه گانه متعلق به ایران است و در باره آن هیچ گونه گفت و گویی نکرده ایم .

منظور من از خلیج اسلامی این بود که این خلیج متعلق به جمهوری اسلامی است .

دکتر کریم سنجابی رهبر جبهه ملی ایران بعد از ظهر امروز در اجتماع مردم رشت اظهار داشت : ما باید با اتحاد در مقام سازندگی جمهوری اسلامی بایستیم ، قانون اساسی در دست تهیه است و وظیفه خود می دانم اعلام کنم که طرح قانون اساسی اگر به تصویب مجلس موسسان و ملت برسد از مترقی ترین قوانین دنیا خواهد بود و بنا بر این شایسته نیست به نام قانون اساسی بین ما نفاق افکنی کنند .

خبرگزاری رویترز امروز گزارش داد که به گفته یکی از محافظین شاه  وی که با تهدید ترور مواجه شده است باهاما را به مقصد نامعلومی ترک خواهد کرد ولی منابع دیگر می گویند که شاه سابق این کشور را قبلا ترک کرده است .

۱۱خرداد۱۳۵۹

کاردار سفارت ایران در لندن که در جریان حمله عناصر رژیم بعث عراق به سفارت ایران در انگلیس گروگان گرفته شده بود طی سخنانی اظهار داشت : اسناد و مدارک غیرقابل انکاری در دست داریم که ثابت می کند این توطئه به دستور شیطان بزرگ کارتر و به دست سفیر عراق در لندن کارگردانی شده است .

 کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت رکود اقتصادی آمریکا جدی تر از آن است که دولت او فکر می کرد .

 از بامداد امروز به مدت ۴ ساعت مهاجمین عراقی با سلاح های سنگین به شهر مرزی قصر شیرین حمله کردند و و بر اثر اصابت توپ به چند هتل و خانه در این شهر خسارت وارد شد و یک درجه دار ژاندارمری نیز بر اثر همین حمله به شهادت رسید .

از سوی رئیس جمهور همایون امیرخلیلی ماموریت یافت تا به گنبد رفته و به مشکلات و مسائل مربوط به ترکمن صحرا رسیدگی کرده و گزارشی در این مورد تهیه کند .

 دکتر عباس شیبانی سرپرست وزارت کشاورزی و عمران روستایی  گفت : هیئتی برای بررسی مسائل کشاورزی کردستان عازم این مناطق خواهد شد .

 احمد سلامتیان دبیر کل کنفرانس بین المللی بررسی جنایات و مداخلات آمریکا در ایران گفت : دولت آمریکا از طریق دادگستری این کشور به هیئتی که قصد داشت به ایران سفر کرده و در این کنفرانس بین المللی شرکت کند اخطار داد که در صورت سفر به ایران هر یک به ده سال زندان و ۵۰ هزار دلار جریمه محکوم خواهند شد .

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در جلسه معارفه با نمایندگان مجلس گفت : من موافق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نبودم بلکه بر این باور بودم که بهتر است شورای انقلاب را تقویت کنیم  ولی امام نظرشان این بود که باید نهادهایی که لازم است هر چه زودتر به وجود بیایند .

سید محمد خاتمی در مقاله ای با عنوان ولایت از آن کیست که در روزنامه اطلاعات امروز منتشر شد نوشت  : جهان می بایست منتظر  بماند تا محصول تفکر تازه در غرب یعنی انسان مقتدر را بنگرد که چگونه در سایه اقتدار به دست آمده ، استثمار ، استعمار و فاشیسم را به تاریخ بشری تقدیم خواهد کرد .

در پایان جلسه امشب شورای انقلاب که به ریاست بنی صدر رئیس جمهور در ساختمان نخست وزیری تشکیل شده بود تصمیم گرفته شد که ایران در المپیک مسکو شرکت نکند .

۱۱ خرداد ۱۳۶۰

به مناسبت مبعث رسول گرامی اسلام امام خمینی رهبر انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم تاکید کردند : تا تزکیه در رده های بالا حاصل نشود این مملکت اصلاح نخواهد شد.

وزارت امورخارجه امروز با انتشار اطلاعیه ای ضمن تاکید بر لزوم همبستگی و وحدت اسلامی و با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تشکیل کنفرانس وزرای امور خارجه در بغداد را محکوم کرد .

گفتنی است کنفرانس وزیران خارجه کشورهای اسلامی امروز بدون حضور ایران و سوریه در بغداد تشکیل شد .

لبنان امروز مجددا صحنه برخورد مسلحانه نیروهای حافظ صلح سوریه و فالانژیست های لبنان بود و بیست و هفتمین آتش بس دو ماه اخیر تنها ۱۲ ساعت به طول انجامید و بار دیگر نبرد آغاز شد .

برچسب‌ها:

نظر شما