شناسهٔ خبر: 54169 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۴ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از دستگیری دو آمریکایی در رابطه با حمله به ایران تا بحرانی که یک روزنامه ضد انقلاب ایجاد کرد!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸

گروهی از روحانیون کشور با انتشار بیانیه ای به روزنامه آیندگان شدیدا اعتراض کردند .

در نظر بعضی کارگردانان آیندگان روحانیت بدتر از مشرکین است ولی این معنا را به حساب دیگران واریز می کنند و پاسدارانی را که برای استقلال و حفظ وطن و تحکیم مبانی عالیه اسلام در این کشور به رهبری روحانیت شهدایی داده اند و می دهند معرف گروه هایی مینمایانند که روحانیت را بدتر از شرک می دانند !

استعمارگران بین المللی برای بدنام کردن انقلاب مستقیم و غیرمستقیم به دست عمال خود دست به یک سلسله اعمال مذبوحانه و حملات ناجوانمردانه زده اند که از آن جمله یاوه گویی های روزنامه آیندگان است که به طرفداری از اربابان کثیف خود در سوگ منافع از دست رفته آنان به نوحه سرایی پرداخته تا جائیکه به روحانیت نسبت شرک و مشرک بودن داده و از انقلاب اصیل شما تعبیر به آخوند بازی می کنند .

روزنامه آیندگان امروز نیز برای دومین روز پیاپی انتشار نیافت .

دکتر میناچی وزیر اطلاعات در این مورد گفت : روزنامه آیندگان توقیف نشده است و می تواند فعالیت خود را بدون مواجهه با مشکلی در کار انتشار بار دیگر از سر گیرد.

حزب جمهوری اسلامی همچنین در اعلامیه ای دیگر در پاسخ به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که از اطلاعیه دفتر امام اظهار شگفتی کرده بود تاکید کرد : این اطلاعیه در پوشش دفاع از آزادی مطبوعات خواست است که بدترین نوع سانسور را برای مردمی که با مبارزات و فداکاری های خود به همه و از جمله مطبوعات آزادی داده اند تحمیل کنند ، خواسته اند که رهبر انقلاب اسلامی ایران در برابر سخن دروغی که به ایشان نسبت داده می شود ساکت بماند و حتی آن را تکذیب هم نکند

کاردار سفارت ایران ضمن بررسی موضع دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در کمیته اجتماعی سازمان ملل به سخنان سفیر فرانسه در مورد اعدام های اخیر در کشورمان پاسخ گفت.

اعتصاب کارگران و کارمندان شرکت ایران ترمینال که مسئول عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها در بندر خرمشهر است باعث رکود کارها شده است

خبر دیگر از خرمشهر این که ساختمان ۲۰ اطاقی کانون نظامی و فرهنگی خرمشهر به آتش کشیده شد و در مدتی که این ساختمان می سوخت عده ای از افراد کانون سیاسی خلق عرب با هلهله و شادی تیرهای هوایی شلیک می کردند .

پرویز ترابی مرعشی فرماندار سابق بهبهان بر اساس حکم دادگاه انقلاب اسلامی این شهر محکوم به اعدام شد و این حکم بامداد امروز اجرا شد .

۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

ابوشریف فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران و نماینده ویژه رئیس جمهوری در سنندج گفت :  از دیروز صبح شهر سنندج به صورت کامل به کنترل ارتش و سپاه درآمده است و پاسداران مشغول پاکسازی شهر هستند .

آیت الله قدوسی در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : دو نفر آمریکایی در رابطه با حمله نظامی آمریکا به ایران دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برند .

عباس دوزدوزانی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت :باید تلاش کنیم بانه از دست ضد انقلاب خارج شود ، باقی نقاط کردستان در وضعیتی نیستند که مسئله ساز باشند . حجت الاسلام دعایی نماینده امام در روزنامه اطلاعات امروز در مراسم معارفه با کارگران و خبرنگاران این روزنامه اظهار داشت :روزنامه اطلاعات یا در خدمت انقلاب خودهد بود یا در خدمت هیچ کس .

علی اکبر معین فر وزیر نفتاظهار داشت : ارتش ، نیروی دریایی و نیروی هوایی حفاظت از چاه های نفت ایران را در خلیج فارس به عهده گرفته اند و در آینده نیز هر چه بیشتر مراقب اوضاع خواهند بود .

وزیر بازرگانی در مورد چگونگی ارتباط بازرگانی ایران با کشورهای خارجی و طریقه واردات مواد غذایی در صورت انجام تحریم اقتصادی آمریکا اعلام داشت : به نظر من نتیجه محاصره اقتصادی ممکن است کمی باعث افزایش قیمت ها باشد چرا که همان جنس هایی که به ما می رسیده الان از راه های مختلف به ما میرسد مگر آنکه ما تصمیم بگیریم از یک کشور بخصوصی جنس وارد نکنیم .

 امروز نتیجه شمارش آرا مرحله دوم انتخابات تهران از سوی انجمن نظارت مرکزی بر انتخابات اعلام شد.

 آیت الله مهدوی کنی پس از جلسه اخیر شورای انقلاب اظهار داشت : در این جلسه لایحه اجازه تاسیس احزاب مطرح و قرار شد که تصویب آن به مجلس شورای ملی احاله شود .

از سوی بنی صدر رئیس جمهور تقی فراحی به سمت مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد .

۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰

به دنبال انتشار جزئیات دقیق تری از بمباران زندان دولتو که در آن تعدادی از پاسداران انقلاب و به دست گروهک دمکرات کردستان اسیر بودند خشم و انزجار سراسر کشور را فراگرفته است .

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز جزئیات بیشتری از بمباران زندان دولتو را افشا کرد .

آن ها خواستند به خیال خودشان زهر چشمی از مردم کردستان که اخیراً با آنها نمی سازند وسرمخالفت دارند بگیرند . خوب، ماهیت قاسملو ها آنقدر کثیف است وماهیت صدام آن قدر کثیف است که انسان به خودش اجازه عناب هم به آنها نمی دهد ، جواب آن ها را فقط باید با گلوله داد.

محمد منتظری : در  این کشور ما جنگ با آمریکا داشته و داریم و خواهیم داشت و با ابرقدرت ها و تا وقتی هم که زنده هستیم در این راه قدم برمی داریم از هیچ کس هم نمی ترسیم تا آن وقتی که زنده هستیم  مگر این که ایادی آمریکا یا وابستگان به آمریکا بنده را یا امثال بنده را بکشند در این کشور، ولی تا زنده هستیم ادامه می دهیم به راهمان.

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح امروز طی نامه ای خطاب به رئیس مجلس خواستار به تعویق افتادن انتخابات منطقه مهران و دهلران شد .

 ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور پس از دور دوم مذاکرات با هیئت اعزامی کنفرانس اسلامی گفت : این هیئت پیشنهاد تازه ای نداشت .

روابط عمومی نخست وزیری طی نامه ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری بحث آزاد تلویزیونی در اطراف لایحه بودجه سال ۱۳۶۰ اعلام آمادگی کرد .

  از سوی دفتر هماهنگی همکاری های مردم با رئیس جمهور بحث آزادی بین بنی صدر سخنگوی دولت و مسئولین اقتصادی کشور پیرامون لایحه بودجه برگزار می شود.

دادسرای انقلاب اسلامی مستقر در حوزه علمیه قم طی اطلاعیه ای از علما و روحانیون و تمام اقشار ملت خواست که روحانی نمایان را به این دادسرا معرفی کنند.

 عصر دیروز طی جلسه ای در وزارت کشور هیئت سه نفری حل اختلاف به کار خود ادامه داد و به بحث پیرامون روزنامه ها پرداخت .

 عصر دیروز پاپ ژان پل دوم به هنگام حرکت در میدان سن پیتر مورد سوء قصد قرار گرفت . وی به سرعت به بیمارستان منتقل و مورد عمل جراحی قرار گرفت .

وزارت کار و امور اجتماعی طی بخشنامه ای ادارات کل استان ها و شهرستان ها را مکلف کرد از طریق مراکز کاریابی ، جایگزینی افراد بیکار به جای افراد بازنشسته را اعمال کنند.

دفتر نخست وزیری فرانسه اعلام کرد تحویل کشتی های جنگی به ایران و آرژانتین که قرار بود ظرف چند ماه آینده صورت گیرد به حالت تعلیق درآمده است .

 تحقیقات درباره اقامتگاه یک فراماسونر ایتالیایی همه فراماسونرهای ایتالیا را در مظان اتهام قرار داد.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود نوشت مقام های آمریکایی در مورد شدت بیماری شاه سابق ایران گزارش های نادرست در اختیار جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا قرار داند و نیازی نبود تا وی در آمریکا مورد مداوا قرار گیرد.

محمد علی رجایی نخست وزیر :  مردم انتظار دارند که هر چه زودتر تغییرات بنیادی در قوانین مالی پیدا شود دوم این که دستگاه وزارت دارایی به صورت اسلامی در آید آن چه که دستگاه های اجرایی را نگران می کند قوانین حاکم بر هزینه های کشور است . 

آیت الله بهشتی درباره لایحه قصاص گفت : کافر در یک کشور اسلامی باید سخت مراقب حفظ نظام اسلامی باشد و تخطی نکند اگر غیر مسلمان ها که به ایران می آیند مصمم به حفظ قوانین اسلام باشند کسی را نکشند تجاوز ناموسی نکنند بر طبق همین قانون مصونیت دارند و اگر مرتکب این جنایت ها شوند اسلام درباره آن ها به شدت مجازات هایی را قائل است . 

برچسب‌ها:

نظر شما