شناسهٔ خبر: 56816 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واکنش کارشناسان به جایگزینی سرپرست با سرپرست

نیلی دانشگاه تهران پس از حدود ۴ ماه که قرار بود برای تعیین رئیس دانشگاه تهران تصمیم‌گیری شود، نیلی احمدآبادی به عنوان سرپرست این دانشگاه جایگزین سرپرست قبلی شد(!) تا اقدامی غیرمعمول در آموزش عالی رقم بخورد. این مسئله واکنش کارشناسان را در پی داشت.

به گزارش نماینده، پس از حدود ۴ ماه که محمدحسین امید به عنوان سرپرست دانشگاه تهران فعالیت کرد و قرار بود برای تعیین رئیس دانشگاه تهران تصمیم‌گیری شود نیلی احمدآبادی به عنوان سرپرست این دانشگاه جایگزین سرپرست قبلی شد تا اقدامی غیرمعمول در آموزش عالی رقم بخورد و برای اولین بار سرپرست به جای سرپرست منصوب شود که این مسئله واکنش کارشناسان را در پی داشت.

سناریوی تعیین رئیس دانشگاه تهران با پایان حکم فرهاد رهبر رئیس این دانشگاه آغاز شد.

۲۹ بهمن سال ۹۲ حکم ریاست فرهاد رهبر رئیس دانشگاه به پایان رسید و وزیر علوم محمدحسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم که عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم هست را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.

امید در همان روزهای ابتدایی به خبرنگاران گفت که قرار است تعیین رئیس دانشگاه تهران به شیوه‌ای جدید انجام شود تا الگویی برای تعیین رئیس دانشگاه‌های دیگر باشد.

وزیر علوم نیز اعلام کرد: با تشکیل کمیته‌ای از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران گزینه‌های پیشنهادی برای ریاست دانشگاه بررسی شده و در رای‌گیری این کمیته فرد موردنظر برای ریاست دانشگاه اعلام می‌شود.

جریان به این شکل پیش رفت که کمیته‌ای متشکل از ۵۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تشکیل و در جلساتی گزینه‌های ریاست دانشگاه مطرح شد.

در همین حین این مسائل مطرح بود که افراد این شورا چگونه و با چه شاخص‌هایی انتخاب شدند، رای گیری‌ها با نظارت چه کسی و بر چه مبنایی صورت گرفت، گزینه‌ها چطور انتخاب شدند.

در هر صورت محمدحسین امید، نیلی احمدآبادی، رحیمیان، کمره‌ای، موسوی،حسین حسینی به عنوان گزینه‌های ریاست دانشگاه تهران مطرح شده و از بین این افراد در کمیته تعیین ریاست دانشگاه رای گیری شد که وزیر علوم نیز اعلام کرد نام گزینه نهایی در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود تا پس از تائید این شورا رئیس دانشگاه تهران مشخص شود.

در این بین اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تغییر روند تعیین ریاست دانشگاه تهران شدند و رئیس جمهور نیز به وزیر علوم تذکر داد که تعیین رئیس دانشگاه به صورت انتخاباتی برگزار نشود.

بر اساس گزارش‌های موثق، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نسبت به نحوه تعیین رئیس دانشگاه به این شکل شدیدا معترض بود‌ند به طوریکه در سه جلسه شورا، چندین تن از اعضا اعتراض خود را بیان داشته و خواستار توقف این روند غلط شدند؛ رئیس جمهور نیز به وزیر اعلام کرد که روسای دانشگاه را به صورت انتخاباتی تعیین نکند.

با وجود مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور رئیس جمهور، وزیر علوم به عملکرد انتخاباتی خود در رابطه با رئیس دانشگاه تهران ادامه داد و تذکر مجدد رئیس جمهور نیز مانع از ادامه عملکرد وزیر علوم نشد.

وزیر علوم که در روند تعیین رئیس دانشگاه تهران سه عملکرد غیرمعمول را انجام داد در عملکردی دیگر پس از کش و قوس‌های فراوان و با وجود قول به خبرنگاران مبنی بر اعلام نام رئیس دانشگاه تهران در شورایعالی انقلاب فرهنگی، نیلی احمدآبادی را به عنوان سرپرست جایگزین محمدحسین امید سرپرست قبلی دانشگاه کرد.

زمان سرپرستی محمدحسین امید بیش از ۳ ماه بود، وی همزمان در پست معاونت اداری مالی وزارت علوم نیز فعالیت می‌کرد و تعیین رئیس نیز به صورت انتخاباتی برگزار شد و پس از این عملکردهای غیرمعمول حالا یک سرپرست جایگزین سرپرست شده است و این مسئله یعنی هنوز پرونده تعیین ریاست دانشگاه تهران باز است زیرا تائید یا عدم تائید سرپرست معرفی شده باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد.

در رابطه با این اقدام وزیر علوم در تعیین یک سرپرست برای دانشگاه تهران به جای سرپرست قبلی، کارشناسان و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی واکنش‌هایی داشتند.

* حداد عادل: انتصاب سرپرست برای دانشگاه تهران روابط مجلس و وزارت علوم را تیره می‌کند

غلامعلی حدادعادل عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص انتخاب نیلی احمدآبادی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه بنده حدوداً از سال ۱۳۴۲ در دانشگاه تهران حضور دارم، اظهارداشت: با این تجربه فضای این دانشگاه، اخلاق و روحیات دانشجویان و استادان آن را به خوبی می‌شناسم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در خصوص انتخاب سرپرست برای دانشگاه تهران جلسات مختلفی با مجموعه‌ای از مسئولان وزارت علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته‌ایم، یادآور شد: متاسفانه علی‌رغم میل نمایندگان، انتصاب سرپرست برای دانشگاه تهران از سوی فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منجر به تیره شدن روابط مجلس و وزارت علوم می‌شود.

* کبگانیان: مگر می‌شود دو سرپرست به طور متوالی برای یک دانشگاه تعیین شود؟

همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد نام ریاست دانشگاه‌ها را حق وزیر علوم و وزیر بهداشت می‌داند ولی از سوی دیگر نیز حق اعضای شورا است که پیشنهاد این دو وزیر را رد یا تائید کنند.

وی افزود: وزیر علوم و وزیر بهداشت حق دارند پیش از اعلام نام رئیس دانشگاه‌ها با اساتید دانشگاه و کارشناسان مشورت کنند ولی بر اساس دستور رئیس‌جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر این مشورت بگونه‌ای جلوه کند که حالت انتخاباتی داشته باشند دست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تائید یا رد نام پیشنهادی بسته می‌شود زیرا شورا نمی‌تواند رای اساسی به دانشگاه را نادیده بگیرد که البته این کار در تعیین رئیس دانشگاه تهران انجام شد و رئیس‌جمهور نیز دو بار این مسئله را تاکید کرد.

وی افزود: نخستین سؤال ما از وزیر علوم این است که مگر می‌شود دو سرپرست به طور متوالی برای یک دانشگاه تعیین شود؟ اولین بار است که این اتفاق رخ داد و حتما وزیر علوم برای این اقدام توضیحی دارد.

وی با اشاره به ماده واحده امضا شده از سوی بیش از ۲۰ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: ماده واحده‌ای که برای تعیین رؤسای دانشگاه‌ها پیشنهاد شد خلاء قانونی در این حوزه را می‌پوشاند.

کبگانیان گفت: تا به حال این مسئله رخ نداده بود که معاون وزیر سرپرست یک دانشگاه شود و پس از مدتی این سرپرست با سرپرست دیگری جایگزین شود.

* زاهدی: وزیرعلوم مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را در انتصابات لحاظ کند

زاهدی با اشاره به تذکر جدی مجلس به وزارت علوم گفت: وزیر علوم از تندروی در انتصابات و حمایت از برخی افراد مسئله‌دار و فتنه‌گر پرهیز کند.

وی افزود: وزیر علوم باید رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کرده و مشی اعتدال اعلام شده توسط ریاست جمهوری را اجرا کند.

روند تعیین روسای دانشگاه‌های به صورت انتخاباتی در دانشگاه‌های دیگر نیز در حال انجام است به طوریکه در دانشگاه تربیت مدرس انتخابات الکترونیکی از اعضای هیات علمی برگزار شده است.

 

منبع: فارس

نظر شما