شناسهٔ خبر: 183231 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نقش اقتصاد دانش بنیان در مردمی سازی اقتصاد

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد دانش بنیان تجربه موفقی در مردمی شدن بخش اقتصاد کشور دارد و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور نیز تمرکز شود.

به گزارش «نماینده»، مسلم صالحی با اشاره به لزوم توسعه اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور جهت مشارکت مردم در اقتصاد، اظهار کرد:در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در اقتصاد باید به اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه و کلیدی داشت به نحوی که این تجربه موفق مردمی سازی در اقتصاد با محوریت رشد اقتصادی و جهش تولید باید در دیگر صنایع نیز ادامه یابد.

نماینده مردم «اقلید» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردمی ترین بخش اقتصاد کشور، همین شرکت های دانش بنیان و بخش اقتصاد دانش بنیان است،اظهار کرد: باید برای تداوم این مسیر نیز توان و سرمایه مردم در جهت افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور در اقتصاد ملی مورداستفاده قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با کمک بخش مردمی و نخبه اقتصاد، باید اقدامات کلیدی نیز در این مسیر انجام بپذیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان در تقویت و توسعه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: این شرکت‌ها به واقع می‌توانند مانع خروج ارز ازکشور شوند، یعنی اگر فعالیت دانش بنیانی در کشور رخ نمی‌داد مجبور بودیم ارز لازم را تامین کرده و محصولی که مورد نیاز بود را از خارج تهیه کنیم.بنابراین در قالب این فعالیت دیگر نیاز نیست که ارزی را هزینه کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به خارج از کشور صادر شده و باعث ارزآوری کشور شود، تاکید کرد: معمولاً کشورهای دنیا به تولیدات دانش بنیان نیاز زیادی دارند.

صالحی با اشاره به تخصیص اعتبارات لازم برای رونق اقتصاددانش بنیان در بودجه اظهار کرد: مجلس به واقع برای رونق فعالیت‌های دانش بنیانی منابع بودجه ای خوبی را در نظر گرفت که باید این منابع به درستی تخصیص پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به استنکاف برخی از دستگاه‌ها جهت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: به واقع دستگاه‌هایی که مصرف کننده هستند،قانون پیش‌بینی‌هایی در این زمینه داشته و آنها می‌توانند محصولات شرکت‌های دانش بنیان را خریداری کنند. اما اینکه تاکنون یک سری از دستگاه‌ها در زمینه فعالیت با شرکت‌های دانش بنیان استنکاف می‌کنند، این موجب اشکال است و دولت باید به این موضوع ورود کند.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند برخی از دستگاه‌ها را ملزم به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان کند. همچنین قانون مشوق‌هایی را برای دستگاه‌ها در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تعریف کرده است،بنابراین دستگاه های دولتی اگر اراده لازم را داشته باشند می‌توانند از این مشوق‌ها به درستی استفاده کنند.بنابراین اقتصاد دانش بنیان تجربه موفقی در مردمی شدن بخش اقتصاد کشور دارد و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور نیز تمرکز شود.

نظر شما