شناسهٔ خبر: 55610 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دوپینگ کماندارایرانی به خاطر ماده ممنوعه بود نه ماده غذایی سنتی!

دوپینگ رئیس فدراسیون تیر و کمان مدعی شده دوپینگ ورزشکار این رشته به خاطر استفاده از یک نوع ماده غذایی سنتی بوده که جزو مواد نیروزا هم نیست. این در حالی است که دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد که ماده موجود در نمونه آزمایش این ورزشکار جزو مواد جزو مواد پوشاننده است و مواد پوشاننده هم جزو مواد ممنوعه هستند. به همین دلیل وی دوپینگی و محروم شده است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، فدراسیون جهانی تیر و کمان روز شنبه اعلام کرد حمزه نکویی که سال ۲۰۱۳ در مسابقات قهرمانی آسیا (چین تایپه) به عنوان نخست دست یافت به خاطر مثبت شدن تست دوپینگ برای مدت دو سال از حضور در میادین محروم شده است و به همین دلیل مدال طلای وی پس گرفته می شود و رده بندی قهرمانی آسیا نیز تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه اما محمد علی شجاعی، رئیس فدراسیون تیر و کمان طی گفتگوهایی اعلام کرد که نکویی در حالی محکوم به دوپینگ و محرومیت شده که از مواد ممنوعه استفاده نکرده است و فقط به خاطر مشاهده شدن بیش از حد یک نوع ماده غذایی در آزمایش‌هایش چنین اتهامی به وی وارد شده است.

"گلیسرول" ماده‌ای است که طبق اعلام فدراسیون جهانی تیر و کمان، حمزه نکویی به خاطر مصرف آن و مشاهده شدنش در آزمایش‌های به عمل آمده از وی، محکوم به دوپینگ شده  است. شجاعی در گفتگو با مهر نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: این ماده غذایی در غذاهای سنتی ایران وجود دارد. دوز این ماده به خاطر استفاده زیاد از این غذاها در آزمایش های به عمل آمده از نکویی زیاد تشخیص داده شده و به همین وی متهم شده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که "گلیسرول" ماده نیروزا نیست و فقط یک ماده پوشاننده است. در هر صورت ما نتوانستیم ثابت کنیم که دلیل بالا بودن دز این ماده غذایی در آزمایش های نکویی چه چیزی بوده است و به همین دلیل این کماندار محروم شد.

به گزاش مهر، شجاعی در حالی چنین صحبت هایی را مطرح کرده که دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ماده موجود در نمونه آزمایش حمزه نکویی جزو مواد ممنوعه است و به همین دلیل وی دوپینگی و محروم شده است.

لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با مهر اظهارداشت: چندماهی است که از تشکیل پرونده دوپینگ حمزه نکویی می گذرد. طی این مدت این پرونده مراحل قانونی لازم را پشت سر گذاشت تا اینکه رای نهایی در مورد آن صادر شد.

وی تصریح کرد: این کماندار از یک ماده غذایی سنتی به نام "قوتو" استفاده کرده بود که همین مسئله موجب مشکوک شدن نمونه گیری به عمل آمده از وی شده بود. این ماده را در آزمایش های خودمان هم مورد آنالیز و بررسی قرار دادیم. جلسات زیادی هم با شجاعی و نکویی گذاشتیم چون نمی خواستیم رای ناحقی در مورد این ورزشکار صادر شود. نامه هایی هم به سوئیس فرستادیم تا وادا را در جریان پیگیری های خود قرار دهیم اما در نهایت مشخص شد احتمالا وجود ماده دیگری باعث متهم شدن حمزه نکویی به دوپینگ شده است. 

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی صحبت های محمد علی شجاعی مبنی بر اینکه وجود "گلیسرول" در آزمایش حمزه نکویی که سایت فدراسیون جهانی هم به آن اشاره کرده، باعث دوپینگ این ورزشکار شده را تایید کرد اما گفت: گلیسرول جزو مواد پوشاننده است و مواد پوشاننده هم جزو مواد ممنوعه هستند.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: گلیسرول به لازیکس که قرص ادرار آور است، شباهت دارد.گاهی ورزشکاران ناندرولون یا تستسترون استفاده می کنند تا باعث تسریع خارج شدن ماده ممنوعه مصرفی از بدن شان شده و آزمایش ها آن ماده را نشان ندهد. به همین دلیل اینگونه مواد هم که اصطلاحا به آنها مواد پوشاننده می گویند، جزو مواد ممنوعه هستند و استفاده از آنها دوپینگ محسوب می شود. لازیکس یا فروزماید هم از جمله قرص های ادرار آور هستند.

دبیرکل نادو با تاکید بر اینکه استفاده از مواد پوشاننده به خاطر اینکه راهی برای پوشاندن مواد مصرفی غیر مجاز و خارج کردن سریعتر آنها از بدن محسوب می شود نیز نوعی دوپینگ به حساب می آید، گفت: درست است که گلیسرول نوعی دانه روغنی محسوب می شود اما از آنجا که استفاده از آن راهی برای پوشاندن مواد مصرفی دیگر به حساب می آید، مشاهده شدنش در آزمایش ها دوپینگ محسوب می شود. در کل مواد پوشاننده هم جزو مواد ممنوعه هستند.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در پایان با تاکید بر اینکه حمزه نکویی یک هفته برای اعتراض به فدراسیون جهانی فرصت دارد، تاکید کرد: دوپینگ به سه مدل امکان پذیر است، استفاده از داروهای نیروزا، بهره بردن تکینک های ممنوعه مانند دوپینگ خونی و سوم استفاده از داروهای پوشاننده.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام سایت فدراسیون جهانی تیر و کمان، حمزه نکویی از روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۴ به مدت دو سال از حضور در تمامی میادین محروم شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما