شناسهٔ خبر: 54160 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ویروسی کشنده! + علائم و توصیه‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تشریح ویروس جدید MERS که تاکنون جان ۱۸۸ نفر را گرفته است، درباره اقدامات گروه اعزامی منتخب وزارت بهداشت ایران به عربستان، روند شناسایی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه توضیح داد

ویروسبه گزارش نماینده، محمدمهدی گویا از دریافت گزارشاتی مبنی بر مشاهده ویروسی جدید به نام MERS در کشورهای عربستان و امارات خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه موارد ابتلا به این ویروس جدید در این دو کشور رو به افزایش است و موارد تک گیر بیماری در سایر کشورهای جهان نیز گزارش شده است.

مرگ ۳۰ نفر بر اثر ابتلا به ویروس MERS در یک هفته

وی افزود: طی هفته گذشته (۱۰ تا ۱۶ ماه می ۲۰۱۴) موارد ابتلای قطعی به این ویروس از شهرهای مختلف عربستان به این ترتیب، یک مورد مکه مکرمه، ۴ مورد مدینه، ۲۷ مورد ریاض و ۱۳ مورد هم در جده گزارش شده است. در همین هفته ۳۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در جهان فوت کرده اند. در مجموع تا ۱۶ ماه می ۲۰۱۴ بالغ بر ۵۲۰ نفر در عربستان به ویروس MERS  مبتلا شده و ۱۶۳ نفر فوت کرده اند. دو مورد ابتلا نیز در کشورهای هلند و آمریکا بر اثر مسافرت به عربستان گزارش شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان داشت: با گزارش یک مورد قطعی ابتلا در لبنان، ۱۴ مورد در امارات متحده عربی و تایید چندین مورد ابتلا در کشور اردن، تعداد موارد گزارش شده در جهان ۶۲۱ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۱۸۸ نفر رسیده است.

گویا در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیات پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه‌های مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان‌ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه‌ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان‌ها و درمانگاه‌ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل‌ها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری‌ها بوده است.

علائم بیماری و توصیه‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری ناشی از نفوذ ویروس MERS به افراد مثل سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا شامل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است.

وی افزود: گاهی، بیماری تنفسی در بیمار شدید می‌شود و بیمار نیاز به بستری پیدا می‌کند و گاهی نفوذ این ویروس در بدن فرد، خود را در حد یک سرماخوردگی نشان می‌دهد، بنابراین شستن مکرر دست‌ها و رعایت فاصله با افراد از ابتلا به این ویروس پرهیز کنند.

نبوی خاطرنشان کرد: حجاج هنگام برگشت از حج از دست دادن و روبوسی با افراد جلوگیری کنند و در صورت مشاهده علائم تنفسی تا دو هفته پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.

نظر شما