شناسهٔ خبر: 51666 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

در حاشیه افزایش قیمت سوخت؛

وعده های دولت و شیب ملایم ۷۵ درصدی!

بنزین

به گزاش نماینده؛ با اعلام قیمت نهایی بنزین برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گمانه زنی های چند ماهه در این خصوص خاتمه یافت. بدین ترتیب قیمت بنزین آزاد با رشد ۴۳ درصدی به ۱۰۰۰تومان و قیمت بنزین سهمیه ای با افزایش ۷۵ درصدی به ۷۰۰ تومان رسید. به بیان دقیق تر با درنظر گرفتن افزایش قیمت های اعمال شده برای گازوئیل آزاد و سهمیه ای و نیز CNG، به نرخ سوخت‌ها به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد افزوده شد که اگر آن را در کنار متوسط افزایش ۲۴درصدی قیمت آب و برق ببینیم با تعدادی علامت سوال در ذهن خود مواجه می شویم!

چندی پیش در خلال اظهارات ضد و نقیض و سینوسی دولتی ها مبنی بر تند و کند بودن شیب افزایش قیمت ها در فاز دوم هدفمندی، وزیر اقتصاد در ارتباط با نرخ سوخت تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۳ بسیار محدود، ملایم و تدریجی باشد.

با این وصف باید گفت امروز ظاهرا با تعریفی جدید از «شیب ملایم» که دولتی ها سخن از آن به میان می آوردند مواجهیم. در واقع این سوال به طور جدی مطرح می شود که اگر قرار بود این افزایش قیمت ها با شیبی تند اعمال شود چه اتفاقی می افتاد؟ گذشته از آن افزایش متوسط ۵۰ درصدی نرخ سوخت برای کدام دهک ها از جامعه ملایم است؟ 

در این ارتباط محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یک روز بعد از اعلام قیمت های جدید، می گوید در بحث افزایش قیمت بنزین، قرار نیست فشاری بر مردم تحمیل کنیم و به یک باره بنزین گران شود!

مستخدمین حسینی، معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات نیز می گوید: «در فاز دوم  هدفمندی، اگر قیمت حامل های انرژی از این مقدار اعلام شده بیشتر می شد، بازارها بهم می‌ریخت. اما این افزایش قیمت به احتمال زیاد تاثیر ناچیزی بر زندگی و معیشت مردم خواهد داشت.»

این قبیل اظهارات در حالی مطرح می شود که بر هیچ کس پوشیده نیست که افزایش نرخ سوخت، تاثیر زیادی بر نرخ دیگر کالاها می‌گذارد و بدیهی است فهم این موضوع نباید برای امثال نوبخت و مستخدمین حسینی بعنوان کارشناسان برجسته اقتصادی کار چندان دشواری باشد. کمااینکه در بدو امر کرایه تاکسی ها افزایش داشته و رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری نیز خبر از گران شدن بلیط اتوبوس در آینده ای نزدیک داده است.  

حالا این سوال مطرح است که اکنون باید ماند و موج مکزیکی قیمت ها را به نظاره نشست یا آنکه دستگاه های نظارتی دولت از پس کنترل قیمت ها برخواهند آمد؟

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۲-۰۸ ۱۷:۴۳علی 0 0

    باسلام , باتوجه به اینکه بنزین سهمیه ای مورد مصرف وسایل نقلیه عمومی و خدماتی ونیز شخصی کمتر از دو هزار سی سی است که عمدتا نیز تولید داخل میباشند , لذا قشر بهره بردار عمدتا طبقه متوسط به پایین جامعه بوده که برای امرار معاش ویا استفاده حداقلی جهت شرایط رفاه خانواده استفاده میگردد و بنزین آزاد برای وسایل نقلیه عمدتا خارجی و بیش از دوهزار سی سی است که بیشترین نوع بهره برداری شخصی و عمدتا در اختیار اقشار متوسط به بالاست , جای تاسف است که نوع تصمیم هیات محترم وزیران متاثر از نفوذ دولتمردان متمولی است که در تعیین نرخ بنزین  با افزایش 75% بنزین سهمیه ای و افزایش معنادار 43% بنزین آزاد باز هم مانند بعضی دیگر اقداماتشان از جیب اقشار متوسط به پایین برای افراد متوسط به بالا هزینه نموده اند ؟؟!! و ای کاش میزان افزایش قیمت سهمیه ای و آزاد برعکس می بود و یا حداقل هر دو به یک میزان افزایش پیدا میکرد تا دولت اعتدال !!! بیشتر از این متهم به خوی اشرافیگری نمی شد و اعتبار خود را همچون ثبت نام هدفمندی و .... نزد افکار عمومی از دست نمی داد
                                

نظر شما