شناسهٔ خبر: 50304 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

در حاشیه سیاست های یارانه ای دولت ؛

تاثیر سیاست های یارانه ای بر نرمش های هسته ای!

روحانی آیا تاکید بر این گزاره که «تنها نیازمندان یارانه دریافت می کنند» و از سوی دیگر نتیجه اکثر نظرسنجی ها که نشان می دهد «اکثریت مردم برای دریافت یارانه ثبت نام خواهند کرد» نشان دهنده این نتیجه منطقی نیست که «اکثریت مردم ایران نیازمند هستند!»؟!

نماینده - از روز چهارشنبه ثبت نام برای دریافت یارانه آغاز خواهد شد و دولت محترم در طول دو ماه گذشته همواره بر این نکته تاکید کرده است که فقط "نیازمندان" برای دریافت یارانه ثبت نام کنند.

این درخواست تا به آن حد در جامعه و از طریق رسانه ها و بخصوص صدا و سیما مطرح شده است که یک جو روانی سنگین در کشور ایجاد گشته و برخی از مردم به شوخی می گویند از این به بعد اگر خواستید به کسی توهین کنید کافی است این فرد را "یارانه بگیر" خطاب کنید !

 از این مقدمه که بگذریم ضروری است به نکاتی در باب سیاست یارانه ای دولت اشاره ای داشته باشیم تا شاید دولت تدبیر و امید به این دغدغه ها از طریق رسانه های بی شماری که دارد پاسخ گوید .

۱-به اذعان برخی از سایت های نزدیک به دولت که در این زمینه نظر سنجی هایی را انجام داده اند نزدیک به ۸۰ درصد مردم حاضر نیستند از دریافت یارانه انصراف دهند. طبیعی است که بخش اعظم مردم یارانه را حق طبیعی خود می دانند و حاضر نیستند از این حق خود به درست یا غلط با هر استدلالی که باشد صرف نظر کنند و باز هم طبیعی است کسانی که برای یارانه ثبت نام می کنند شاید به این یارانه نیاز آنی و فوری نداشته و این یارانه نیز مشکلی از آنان را دوا نکند ولی آیا شایسته است که دولت محترم به اصرار و با تاکیدهای فراوان این گونه القا کند که «تنها نیازمندان برای یارانه ثبت نام می کنند » و «ثبت نام برای دریافت یارانه به معنای نیازمند بودن افراد است» ؟!

۲-با تجربه ای که در زمینه اعطای «سبدکالا» به برخی از «اقشار جامعه» و آن هم به هزینه ای گزاف نصیب دولتمردان محترم شد بایستی به این نتیجه رسیده باشیم که «برخی تصمیمات هر چند نتیجه ای آنی داشته باشند و نتیجه ای کوتاه مدت را عاید کنند ولی در دراز مدت قطعا به ضرر جامعه تمام خواهند شد » چنان چه دیدیم و دیدید که اعطای سبد کالا به برخی اقشار غیرنیازمند و حذف طبقات محروم و ایجاد صف های طویل چه شوک روانی عجیبی به کشور وارد ساخت ! انتشار تصاویر این صف ها در رسانه های بین المللی چه آورده ای برای دولت داشت ؟!

۳- در مذاکرات هسته ای آمریکا و متحدان غربی این کشور در تلاشند تا اثبات کنند رویکرد مقاومت هزینه های هنگفتی را بر مردم ایران تحمیل کرده است . آنان می خواهند این گونه القا کنند که مقاومت بیهوده در موضوع هسته ای زمینه ساز این تحریم ها و در نتیجه فقر[!] مردم ایران شده است و دولت جدید بایستی در سیاست های هسته ای به صورت خاص و سیاست های کلی نظام به صورت عام تجدید نظر کند . این تجدید نظر نیز بایستی بر اساس تغییر محاسبات ایران صورت گیرد . اگر مسئولین کشورمان به این نتیجه برسند که گفتمان مقاومت هزینه های بسیاری را عاید ملت کرده و از سوی دیگر آوردی نیز نداشته است طبیعی است که در سیاست های سابق تجدید نظر خواهند کرد .

به سخن خود بازگردیم !

آیا تاکید بر این گزاره که «تنها نیازمندان یارانه دریافت می کنند» و از سوی دیگر نتیجه اکثر نظرسنجی ها که نشان می دهد «اکثریت مردم برای دریافت یارانه ثبت نام خواهند کرد» نشان دهنده این نتیجه منطقی نیست که «اکثریت مردم ایران نیازمند هستند!»؟!

اگر دولت محترم می خواهد چنین القا شود تا به گونه ای «سیاست نرمش غیر قهرمانانه» در برابر دشمنان را توجیه کند حرف دیگری است ولی اگر این گونه نیست کدام انسان عاقلی پیش از مذاکرات حساس استدلال های طرف مقابل را اثبات می کند و بر آن ها مهر تائید می زند؟!

اگر ۱+۵ در مذاکرات با طرف ایرانی این گونه استدلال کند که «سیاست های پیشین و تاکید بر حق هسته ای زمینه ساز فقر اکثریت مردم ایران شده است » و برای اثبات این گزاره به «ثبت نام اکثریت مردم برای دریافت یارانه» استناد کند و پشت بند آن بگوید «دولتمردان ایرانی پیش از این از مردم خواسته بودند تنها نیازمندان برای دریافت یارانه ثبت نام کنند» و در پایان نتیجه بگیرد « چرا با تاکید بر سیاست های گذشته می خواهید مردم در فقر و بدبختی بمانند؟!» جناب وزیر امورخارجه چه پاسخی خواهند داد ؟!

چه دست هایی در درون دولت وجود دارد که می خواهد با سیاست های غلط دست تیم مذاکره کننده هسته ای در برابر دشمنان خونی این ملت خالی بماند ؟

۴- دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم در مصاحبه ای که ۱۱ فروردین ماه سال ۶۲ در روزنامه کیهان منتشر شد می گوید « اگر ما برنامه های اقتصادی را جوری طراحی بکنیم که به مقام و عظمت انسان حالا آن انسان هر که می خواهد باشد اهانت شد آن برنامه اقتصادی اسلامی نیست ولو این که صد تا روایت هم بیاورید ولو این که تعدادی مسائل فقهی بیاورید قابل قبول نیست»

حال سوال اینجا است که «آیا سیاست های اقتصادی دولت به صورت ویژه در مورد یارانه ها که مستلزم اعتراف تلخ مردم به نیازمندی خود می باشد و با عزت و کرامت انسانی آن ها در تضادی آشکار قرار دارد اسلامی است ؟!»

نظر شما