شناسهٔ خبر: 49602 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

جعفری در گفتگو با نماینده:

بدون تحول بنیادی در عرصه فرهنگ به هیچ یک از شاخص ­های اقتصادی نخواهیم رسید

قاسم جعفری دولت انعطافی افراطی نسبت به دیپلماسی دارد و هنوز هم احساس می­ کنند که از طریق انعطاف در مقابل طرف­ های خارجی می­ توان اقتصاد را معالجه کرد. اگر معجون تیم اقتصادی هاشمی- خاتمی الگوی موفقی بود به اینجا نمی رسیدیم

قاسم جعفری در گفتگو با نماینده با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم شاخص ­های نظام را بالا برده و به آرمان­های مورد نظر انقلاب اسلامی برسیم باید در عرصه اقتصاد و فرهنگ تجلی واقعی مبانی دینی را نشان دهیم و به این مقوله توجه جدی داشته باشیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی همه اقتصادهای دنیا را با یکسری از مشکلات طبیعی رو به رو دانست که بر اثر آن مشکلات در مقاطعی دچار رکود خواهند شد و تأکید کرد: ولی ما علاوه بر این مشکلات طبیعی با یک سری موانع تصنعی و ساختگی هم که از کینه توزی ­های دشمنانمان ناشی می­ شود مواجهیم لذا باید الگوی خاص خود را داشته باشیم. همانگونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی برازنده نظام ما است. در مقابل مشکلات ساختگی که دشمنان به وجود می­ آورند مانند تحریم­ ها و فشارهای همه جانبه باید به گونه ­ای مقاوم باشیم که این اقدامات خصمانه شرایط ملت را تحت شعاع قرار ندهد و ما باشیم که مدیریت عرصه را در دست داشته باشیم  نه اینکه دشمنان برای ما تصمیم گیرنده باشند.

وی در ادامه حرکت به سوی شاخص­های علمی، علوم دانش بنیان، صنعت و توسعه صنعتی، توجه به تولید ملی، عدالت اقتصادی، فاصله گرفتن از تک محصولی، مدیریت مصرف، ایجاد مهارت در نیروی کار، استفاده از تمام ظرفیت­های انسانی، تقویت و شکوفایی استعدادها، بهره مندی حداکثری از منابع روزمینی و زیر زمینی و ... از مؤلفه ­های جدی و ایجابی اقتصاد مقاومتی دانست که باید به صورت جدی به آن بپردازیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت مقوله فرهنگ تصریح کرد: آنچه می ­تواند ما را به اهدافمان برساند مقوله فرهنگ است. بدون تحول بنیادی در عرصه فرهنگ به هیچ یک از شاخص ­های اقتصادی نخواهیم رسید. فرهنگ جنبه­ های مختلفی دارد. همانگونه که مقام معظم رهبری هم به نقش متولیان رسمی (دولت، مجلس، قوه قضائیه) و هم به نقش مشارکت عمومی اشاره داشتند که نقش مردم از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. اگر آحاد مردم با مسئولیت پذیری وارد میدان شوند ان­شاءالله نتایج خوبی خواهیم گرفت.

جعفری در ادامه به نقش مسئولین و متولیان برای زمینه سازی حضور مردم اشاره داشت و گفت: از طرف دیگر مسئولین و متولیان هم باید با زمینه سازی شرایط را برای حضور و میدان دادن به بخش خصوصی و حرکت­های خودجوش مردمی فراهم کنند. بدون حضور مردم قطعاً به هیچ جایی نمی­ رسیم. از دولت انتظار داریم تا جای ممکن زمینه واقعی برای فعالیت مردم را فراهم کند. با قوانین زائد و پیچ و خم­ های اداری صاحبنظران دلسرد خواهند شد. نخبه جامعه برای مقدار کمی وام آنقدر اسیر پیچ و خم اداری است که حتی از زندگی نیز دلسرد می­ شود. برای بها دادن به بخش خصوصی و کوچک کردن بدنه دولت، ایجاد همگرایی، توجه به نیروهای دورنی با توجه به ارزش­های بومی خود باید حرکت جدی داشته باشیم. بخش رسمی (دولت، مجلس و ...) نقش مهمی دارند ولی بدون بخش رسمی هم می ­توان در این مورد حرکت داشت ولی بدون حضور مردم قطعاً به هیچ جا نخواهیم رسید.

جعفری با انتقاد از بی ­برنامگی دولت اذعان داشت: به نظر می­ رسد استراتژی اقتصادی دولت خیلی روشن نیست. واقعا هنوز دولت برای رکود تورمی برنامه ­ای را ارائه نکرده است. دولت انعطافی افراطی نسبت به دیپلماسی دارد و هنوز هم احساس می­ کند که از طریق انعطاف در مقابل طرف­ های خارجی می­ توان اقتصاد را معالجه کرد. قاطعیت لازم را از دولت در مسائل اقتصادی نمی­ بینیم. به عنوان مثال در بحث سبد کالا شخصاً به رئیس جمهور در مورد نحوه توزیع انتقاد کردم و ایشان پاسخ دادند که در ابتدا می­ خواستیم فقط توزیع در خانواده ­های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد ولی هر کسی یک بخش را اضافه کرد و نتیجه این شد! اینکه هر کسی بیاید و موردی را اضافه کند نشان دهنده بی تدبیری و بی­ برنامگی است. باید دولت برای فقدان برنامه و چشم اندازش فکری کند و حتی در سیاست­ های تبلیغی اقتصادی نظیر انچه به عنوان گزارش صد روزه ارائه شد و بعد متوقف شد، نیز به نظر می­ رسد باید واقع ­بینانه برخورد کنند.

وی دولت را در اقتصاد دارای مشی لیبرالی دانست و تأکید کرد: تیم اقتصادی دولت معجونی از تیم اقتصادی هاشمی- خاتمی است که به نظر الگوی موفقی نبود که اگر بود به اینجا نمی رسیدیم لذا دولت محترم باید چاره ­ای برای این چالش ­ها بیندیشد.

قاسم جعفری در نهایت تصریح کرد: مجلس هم در چهارچوب قانون­گذاری و نظارت خود سعی خواهد کرد در جهت تحقق نام سال و اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی کمک حال دولت باشد. 

نظر شما